AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.279

Service Märkesvärktstad vs Autoexperten F11 2015

Se
53
Selan92
520D Touring -15
Hej

Jag undrar hur ni ser på att serva en bmw f11 2015 års modell (uttagen oktober 2014) på en Autoexperten bilverkstad istället för på märkesverkstad? Bilen har gått 4500 mil och passerat nybilsgarantin.

Mvh Oskar
Hej,
Det här blir nog en typisk tyckartråd. Som jag brukar undvika, men jag har inget annat för mig just nu... ;)

Märkesverkstaden har helt säkert ett samlat större kunnande än allbilsverkstaden. MEN för en sannolikt enkel standardservice sätter man ju inte in sin spetskompetens. Service hamnar hos praon, på gott och på ont. Hen kan inte så mycket, missar kanske iakttagelser "utanför protokollet" och gör (i bästa fall, ändå) bara det som serviceprogrammet föreskriver. (Gissa hur jag vet...)

Allbilsverkstaden har självklart inte det totala kunnande som märkesverkstaden har, men kanske finns där en ambition att kompensera för det genom att försöka lite mer och sträcka sig.

Alltså: om du har en känsla av att allbilsverkstaden bryr sig - kanske ser den dig som återkommande kund - är den inget att tveka om.

Att serva själv är antagligen inget alternativ för dig. Men det är nog det enda för mig...

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jämför priserna...kanske inte skiljer så mycket och då är det väl inte så svårt att välja BMW-verkstaden.

Är du medlem i BMWCS har du ju även rabatt hos många BMW-verkstäder, vissa har det på service/reparation medan andra inte har rabatt på service.
Kolla på BMWCS-hemsidan för mer detaljer.

En fördel med BMW-verkstad är att de brukar kolla om det är några tekniska kampanjer på bilen i fråga och t ex. kan uppdatera mjukvaror mm.

Kolla också exakt vilka delar (t ex. filter) som allbilsverkstaden använder - om de säger FRAM-filter - välj en annan verkstad!

Kolla också exakt vilken olja de använder, det är (kvalitets- och pris-)skillnad mellan äkta helsyntetiska oljor och hydrocrackade mineraloljor, även om det finns båda typerna som har rätt klassning (båda typerna brukar benämnas som "helsyntetiska" på flaskor mm. men det är inte korrekt om man ska vara lite ortodox när det gäller HC-oljorna).
BMW använder numer äkta PAO-oljor men de tar iofs bra betalt för oljan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Se
53
Selan92
520D Touring -15
Tack för snabbt svar. Jo jag får be om offert och verkstan jag väljer mellan känns seriösa och har fått bra omdöme av folk jag frågat. Det enda jag funderar på lite är väl de här när de är dags att sälja bilen vidare. Är det många som värderar bilen högre bara för en märkesverkstad servat?

Snart ska jag byta belägg fram och det skiljde ungefär 1000 kr mellan båda. Sen har jag en lite större service om ca 1000 mil med olja filter Fordonskontroll och så.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det beror nog lite på hur länge du tänker behålla bilen.

Visst finns det folk som ryggar från köp på en så pass ny bil om den inte är fullservad hos märkesverkstad. Desto äldre bilen blir, desto färre personer kommer att bry sig om vilken verkstad som gjort service och reparationer.

Sedan finns det givetvis de som inte bryr sig om detta...det finns t om folk som inte ens bryr sig om ifall service är gjort enligt serviceplanen alls.

Är bromsbytet planerat utifrån vad färddatorn/bilen säger till dig i displayen eller har du mätt tjockleken på beläggen?
Ofta är den elektroniska prognosen väldigt pessimistisk utifrån verklighetens - dvs. hur tjocka beläggen faktiskt är. Det elektroniska beräkningssystemet har en hel del uppenbara brister.

Om du inte redan gjort det - kika på beläggens tjocklek och avgör sedan om du kan ta både bromsbyte och service samtidigt. Bör spara både tid och lite pengar då de redan har bilen inne vid servicen.

Mvh
Johan B

Se
53
Selan92
520D Touring -15
Indikatorn säger om ca 500 mil på beläggen. Näe jag har inte kikat själv faktiskt! Planerar väl att ha bilen till jag kört ca 12-15000 mil tänker jag
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Börja meka själv. :-) Byta belägg fram gör man på 1-2h lätt, om du har garage och verktyg. Vad tar verkstan för det?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan man förutsätta att det innebär att du behåller bilen typ 5-6 år till?

I så fall spelar nog valet av verkstad mindre roll om man bortser från fördelen med ev. kampanjer/uppgraderingar som görs hos BMW vid service.

Just bromsbelägg är ju inte så svårt som Lasse påtalar, om man kan/vill meka - ganska basic och köper man kvalitetsbelägg från t ex. Tyskland kan man köpa lika bra eller t om bättre belägg för långt under halva priset mot i Sverige - ofta ner mot ca 25% av priset hos BMW.

Då pratar jag om belägg från t ex. Ate, Brembo, Ferodo, Textar, Jurid, Bosch, TRW mm. - alla OEM-leverantörer av högsta kvalitet och i vissa fall exakt samma belägg som är märkta med BMW-logga om du köper dem hos BMW.

Kan tänka mig att man kan spara in några tusen på att byta bromsklossar själv - räknat på en hjulaxel.

Mvh
Johan B

Se
53
Selan92
520D Touring -15
5 år till Iallafall skulle jag säga!

BMW ville ha 3000 för bytet medan autoexperten tog 2000.

Nja har inte riktigt kunskapen för å lösa sånt själv så jag låter proffsen utföra de ;D
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
E det någon större kampanj så skickas detta ut per brev till dig som ägare.

BMW körde med äkta PAO olja innan bytet till Shell. Castrol 0W/30 var och är en PAO ;-).

Sedan,byte av belägg fram efter dryga 5k mil? Har dagens BMW BC fått glädjefnatt? Eller är det så ruskigt dålig kvalité på BMW original beläggen. Som Johan skriver kolla beläggen!! Har du bra med yta kvar,så be verkstad nolla servicen. Sedan kör,sitter slitagevarnare på låt den lösa ut. Då e det dags att byta ;-)
Se
53
Selan92
520D Touring -15
Okej så om indikatorn nu säger 500 mil och så åker jag och nollar den så kan den säga till att beläggen tagit slut efter tex 1000 mil även om indikatorn på serviceintervallet kanske säger byte om 2500 mil efter att den nollats?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Viktigare fel skickar BMW ut brev, men mindre allvarliga saker byter de endast i samband med service.

Jag fick en ny bränslepump monterad när jag servade min 3000-mila 328i -14 för några veckor sedan. Det informerade de om först när jag ville vänta kvar under tiden och att det inte var möjligt eftersom de behövde ha bilen längre tid för att byta pumpen.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ny bränslepump känns som ett ganska grovt problem.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
För mig var det litet problem eftersom den gamla fungerade :)

Men tydligen behövde den bytas och de sände inte ut brev om det utan tog det i samband med service. Så frågan är om jag skulle få ett brev senare eller om den inte blivit bytt om jag konsekvent servar på allbilsverkstad eller gör det själv.

186
Göran69
520d (Lci-2) -14
@Lennart. Kör man en E38 med zvölfzylinder,så har man förmodligen ett större intresse än genomsnittet,så jag "köper" dina argument :-)
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
@Johan B Ja,BMW har ju Mahle,som huvudleverantör av diverse filter ( Behr & Hengst) förekommer också,Daimler-Benz verkar ha samma leverantörer. OM jag inte missminner mig helt,så är ATE huvudleverantör av bromssystem till killarna i Dingolfing... ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Göran69, jo Ate brukar leverera själva bromsoken i alla fall.
Misstänker att Bosch levererar ABS-systemen.

Men beläggen har andra leverantörer historiskt levererat.
Tidigare var det t ex. väldigt vanligt att Textar/Jurid levererade belägg.
Även Zimmermann har levererat både belägg och skivor.

För F30-serien har Ferodo stått för beläggen under viss tid i alla fall.

Brembo levererar Performance-bromsar till t ex. F30-serien.

TRW levererade belägg till t ex. M5 för ett antal år sedan.

Jag TROR att Hella/Behr har levererat en del belägg också på senare år till BMW.

Med andra ord är det lite blandad kompott när det gäller bromsdelar till BMW.

Så länge man håller sig till stora OEM-leverantörer, får man dock bra bromsdelar utan problem.
Vill man jaga den yttersta prestandan för varje applikation kanske man ska läsa in sig och välja en specifik leverantör för varje fall.

Jag har använt t ex. TRW, Ate, Bosch och "BMW-original" (Textar) till olika bilars bromsbelägg och alla har fungerat bra.
De bästa beläggen jag har haft var dock Ferodo Performance DS till E46:an - mycket bra bromsprestanda både kalla och varma, tysta och fina samt dammade mindre än originalbeläggen.

Performance DS skulle jag välja om de bara funnits till F31:an (det är dock nästan 9 mm kvar på beläggen fram så de får hänga med ett tag till)....DS kommer ev. in i sortimentet nästa år har jag fått veta efter att ha varit i kontakt med Ferodo, men det är inte säkert att de tar fram belägg till F31:ans standardbromsar (finns redan till Performance-bromsarna), de skulle utvärdera responsen/försäljningen av Performance DS till Performance-bromsarna innan de tog ev. beslut om produktion till standardbromsarna.

Mann, Knecht-Mahle och Hengst är alla bra filter och är nog likvärdiga kvalitetsmässigt (alla är också OEM-leverantörer till stora biltillverkare som BMW och Mercedes mm).
Däremot anser jag Fram vara rena skiten för att tala klarspråk - jag har själv haft ett kollapsat oljefilter (det hade konsistensen som tjockt mjukt kaffefilter och helt "ihopkramat" av oljeflödet) på E39:an som en Autoexperten-verkstad monterade innan jag köpte den bilen.

Gjorde lite research och det visade sig att det var många som råkat ut för samma/motsvarande sak med just Fram-filter. T om KGK-Knutsson som var generalagent för Fram, erkände att de hade haft den typen av problem med Fram och av den anledningen skulle sluta sälja dem - jag fick en filtersats från Mann som kompensation så jag tyckte nog att de försökte ta sitt ansvar.
Dock var den motorn ganska skitig (skar upp oljefilter efter bytena och inspekterade dem) invärtes flera oljebyten efter Fram-filtret så frågan är hur mycket ofiltrerad olja som passerat oljefilterhuset via övertrycksventilen pga det kollapsade Fram-filtret...

Mvh
Johan B

186
Göran69
520d (Lci-2) -14
@Johan B intressant svar ang bromsar,själv jobbar jag i yrket med utprovning av Dieselmotorer för en inte helt okänd lastbilstillverkare,sedan 25år,så i filterfrågan (oavsett luft eller olja),så är vi nog ganska överens... Bromsleverantörer,verkar vara en delikat fråga,då biltillverkarna vill uppnå lägsta kostnad,men INTE så att det påverkar slutkunden.Att köpa "original" är ju inte någon självklarhet,då jag råkar veta att just företaget JAG är anställd vid,väljer olika leverantörer när det är frågan om sk Long haulage eller citybussar. De som jobbar med bromsutveckling,säger att det är en prekär fråga om bromskivors hårdhet vs beläggens matrialsammansättning...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.