|
|
|
|---|---|
|
Har blivit med automatare (både E46 och E91) och båda har möjligheten att köra halvautomat (M/S) dvs växla upp resp ner genom att lägga växelspaken vänster om driveläget och sedan trycka den framåt/bakåt för att växla. Har läst i manualen men det står inget om NÄR man kan byta från D till "M/S"-läget. Jag har hitills bara gjort det stillastående men kan man byta läge även under färd? Man kanske kommer till en inspirerande väg där man vill växla själv, eller omvänt - kanske man vill börja använda motorbroms mer effektivt och därmed själv välja växel. Jag skulle gissa att det går att byta under färd men varit för feg för att prova. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 | |
| Helt lugnt att byta under färd. | |
|
Tänk på att M/S står för manuell/sport. Lägger du spaken till vänster får du sport. Börjar du växla +/- är du i manuellt läge. /AGW |
|
|
Vi kan dessutom vara lugna med det faktum att OM det varit skadligt för växellådan att byta från D till M/S under färd så hade det stått med VÄLDIGT stora bokstäver i instruktionsboken, samt att det inte ens hade varit möjligt pga någon locking-mekanism som låser när hjulen rullar. Det är trots allt BMW vi pratar om! :) För övrigt - om jag får kapa tråden lite - så är det väl så att bilen alltid växlar ner automatiskt under färd om den tycker jag kör på för hög växel, tex om jag kommer in i stan åker åker 40 km och råkar ha sjuans växel i, då växlar den väl ner automatiskt, men inte upp? |
|
|
Helt rätt Alexander. Tror även att den växlar upp om övervarvningsskyddet kickar in men det måste nog verifieras. /AGW |
|
|
Som kuriosa vet jag vad som händer om du slänger i P-läge på en Passat Variant -02 i 90 km/h... /AGW |
|
| Har man sagt A får man säga B vad hände? ; D | |
|
Håller med dig Alexander: BMWs ingenjörer ä rduktiga på att förhindra möjligheten att göra obra saker med bilen, t ex kan man ju inte cabba upp eller ner med öppen bagagaelucka - för då hade sufflettluckan och bagageluckan slagit i varandra och därför för hindras sufflett manövrering med öppen lucka till skuffen. Det enda undantag jag kan minnas är faktiskt något man kunde göra tokigt var med SMG-II-lådan i E46 - något med launch-controll som stod dokumenterat som "ger stora påfrestningar och bör undvikas...." Visst växlar automaten ner då man släpper gasen men inte med någon särskilt kraftig motorbroms, jag motorbromsar kraftigare då jag kör manuell bil - växlar kanske ner så jag når 2500 rpm (på bensinare) då jag vill motorbromsa och upplever att automaten nog växlar ner först när man hamnar på kanske 1500 rpm på den lägre växeln. Tror faktiskt det stod i manualen att bilen växlar automatiskt även i M/S-läget då man når varvstopp eller i väldigt låg fart för resp växel. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
E39:an växlar upp när man är vid varvstoppet, även om man kör i "manuellt läge". Det är inte heller några problem att växla mellan manuellt- och automatiskt läge under färd. Åtminstone E46:an har samma låda som E39:an så de är identiska i funktionen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Och har man paddlar vid ratten och växlar ned med dem, då växelväljaren står i D, så blir det också manuellt läge med den lilla skillnaden att gasar man lite försiktigt så återgår lådan till automatläge efter ett tag. Gasar man hårdare ligger lådan kvar i manuellt läge. Vid motorbroms ligger lådan kvar i manuellt läge. Det är bara vid mjukt gaspådrag som den återgår till automatik då växelväljaren ligger i D-läge. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
"jag motorbromsar kraftigare då jag kör manuell bil - växlar kanske ner så jag når 2500 rpm" Bättre att slita på bromsarna än lamellerna (lättare att byta). "Ett råd som ofta ges för att öka hållbarheten på din koppling är att inte använda växellådan för att sakta ner." Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
@Sverige Varvtalsmatchar man innan man växlar ner för att motorbromsa så sliter det inget på kopplingen |
|
|
För att återgå till den ursprungliga frågan, citerar jag här vad instruktionsboken säger beträffande E38 och Steptronic-systemet, när det gäller det manuella läget: "In the following situations, the Step- tronic "thinks" for you in the manual mode: > In order to prevent engine over- speeding, the transmission shifts au- tomatically to the next higher gear shortly before the RPM cutoff point > At low speeds, the transmission shifts down automatically - you do not have to act > In the kickdown mode, the transmis- sion shifts down to the lowest gear which is possible, depending on the engine speed." /Lennart |
|
|
På min bil blir det ingen automatisk nedväxling från 2:an till 1:an då man kör manuellt i och med att det går att starta på 2:an från stillastående. Att användas då det är mycket halt och man vill minska vridet vid start. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Varje gång man använder kopplingen slits den (normalt slitage). Vad vinner man på att växla ner för att motorbromsa... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Ibland måste man motorbromsa om man vill överleva👍 | |
| Kan någon förklara för mig hur de kan slita mer på kopplingen att växla lugnt mjukt ner till 2:an tex och bara låta motorn bromsa? Förstår ju att de sliter mer om man sprättar kopplingen till 2:an och lägger upp ett ställ! | |
|
Varje gång du använder kopplingen så blir det ju friktion som sliter, det går inte undvika. Givetvis underlättar det med varvtalsmatchning. Att lägga i 4an från 6an utan att matcha och släppa kopplingen långsamt bör ju ha samma slitage på kopplingen som att gasa iväg från ettan med slirande koppling. Med det sagt, jag vill tro att slitaget är så pass minimalt att jag tänker fortsätta göra det. Däremot i stadskörning med mycket köer rullar jag mycket hellre en stund i friläge. Upplever dessutom att 3an till 2an är en rätt svår varvtalsmatchning i min bil, så jag brukar undvika det i staden. Vad man vinner på att motorbromsa? Sparar lite bensin, sparar lite bromsar, sparar lite miljö - sägs det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.