AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.500

Låst eller olåst bil i garaget?

Moderna bilar drar ström även när tändningen är av. Om man läser bilen går den in i ett viloläge och drar ingen ström (har jag läst). Har man däremot larm aktiveras detta när man låser bilen och drar ström. Vilket drar minst ström?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Bara så jag fattar din fråga rätt: Du frågar om en låst bil med larm drar mer ström än en låst bil utan larm?

Rimligtvis drar ju en låst bil med larm ström, eftersom den har ett antal sensorer som skall känna av omvärlden, glassensor, dörrlås med mera. Det är helt enkelt ännu en strömförbrukare som är aktiv just när bilen är låst, så rimligtvis måste en låst bil med larm dra mer ström än en låst bil utan larm.

En 320d -16 lär ju dra en hel del ström när den är avstängd, både med och utan larm med tanke på all elektronik, elektriska fläktar med mera som går efter att bilen är avstängd.

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Min gissning: Det drar ström både lås toch olåst, kanske lite mer låst men ändå inga stora mängder.
Jag hade låst bilen oavsett pga stöldrisken och sedan använt batteriladdare emellanåt om det visar sig att den stillatående drar så mycket ström att det är ett problem.

Är syftet att spara ström/batteri så är nog underhållsladdning snällare mot batteriet än att låta det dra ur.

/Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Dom små liven drar alltid ström!!!

Så oavsett hur du gör kommer din bil mer eller mindre garanterat ha tappat kräm i batteriet efter en längre avställning.

Så det bästa tipset är att när du ställer av bilen samtidigt koppla till en ctek-laddare så är problemet ur världen och du kan vara trygg i att bilen startar till våren, eller när du är tillbaka från långsemestern ;-)

Niklas

Fransosen
Om du använder bilen någorlunda dagligen så kan det inte vara ett problem. Bara de fläktar och dylikt som går efter att bilen stängs av lär ju dra enormt mycket mer ström än lite kretsar och sensorer så det lär inte vara avgörande.

Men om du ska ställa av bilen är det väl enklast att göra som andra föreslår, koppla till en laddare som underhållsladdar tills du använder bilen igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.