AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.069

Lera från Kina

BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Brukar beställa rengöringslera (för flygrost och dyl) medium från Bollnäs bilvård, men med frakt så landar en lerklump på 258:-

Beställde nu en medium claybar som iaf ser identisk ut från AliExpress, Marflo/Brilliatech.

Någon som har någon erfarenhet av denna?

Priset var endast 22:- så helt klart värt att beställa och prova tänker jag :-)
ol
186
olin
M3 E93-08
m535i-86
520d m-sport-09
740i-00
Prisskillnaden är enorm men förvänta dig inte samma produkt. Bollnäs lera är svensktillverkad.
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Vilket iofs inte behöver säga nånting :-)
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
*såld* F31 320D xdrive -14
*såld* F11 520D xdrive -17
- F31 320D -14
beställ du. dom billiga jag har beställt gör jobbet ialla fall :D
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Lurat länge på lera men inte använt det hittills. Dels vill jag undika onödig polering, måste det göras efter? Funderar också på vad som finns kvar att ta om man tvättar bilen ofta och dessutom kör med handpolering + vax hyggligt ofta på utsatta ställen. Info från erfarna mottages tacksamt!

Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Kolla in den här kanalen Länk

Han har några videos om just lera (clay bar) och hur och framför allt vid vilket tillfälle man skall använda eller inte använda lera. Främst nämner han att man inte bör göra det för ofta då det faktiskt blir en liten polering vid varje tillfälle leran används på lacken. Enbart då det verkligen behövs.
Tvättar du och vaxar regelbundet ska du således inte behöva använda lera mer än kanske nån gang per år och då på ställen som kanske är mer utsatta och tar upp mycket smuts som fastnar I lacken.

// Jonas
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Nä inte är det så ofta det behövs, för mig är det oftast punktbehandlingar, där man får flygrost på utsatta ställen. Men visst behövs det då och då, men då gör jag bara precis där man har en svart prick eller flygrost. Jag sveper inte över hela lacken som man ser på vissa filmer. Utan bara små små lätta gnugg precis där det behövs. Bryter bara en liten bit av leran och fuktar ordentligt.

Lägger en 2 komponentsbehandling ca en gång per år, som såklart minskar problemen, men inget lackskydd i världen gör att man inte får skit på lacken som ibland är snudd på omöjligt att få bort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.