AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.121

E36 banbil i australien - vad är gjort med bilen?

Je
19
Jeans
E36 banbil
Tjena!

Köpte en E36 för banbruk mer eller mindre på impuls här nere i Melbourne. Enligt säljaren var det en 318is -97 som var motorbytt till M52B28. Vid närmre inspektion så verkar inte det stämma helt och hållet och jag undrar om panelen kan hjälpa mig med att komma tillrätta med vad som egentligen är gjort åt bilen.

Motorkod på blocket är 256S2 vilket bör betyda 2.5 liter, 6 cyl, 4 ventiler, 2a revisionen.
Blocket är magnetiskt = gjutjärn.
Singel vanos, oljelock i bakkant.

Min slutsats är att blocket bör vara en M50TUB25 från nån gång 92-95. Stämmer detta?

I övrigt så är det:
- M50 insug
- rosa M52 spridare
- flashat Siemens MS41.0 ECU från 323i M52
- OBD1
- Främre lamdasonder i bruk men inte bakre
- M52 LMM
- Enl säljaren ARP bultar

Kan det vara vev, stakar och kolvar från M52B28 monterat? (Varför annars bry sig om ECU & spridare?)
Hur tar jag reda på detta på enklast sätt? Vad har jag missat?

Tacksam för svar!
Blocket tror jag du har helt rätt om. Jag har för mig att M50B25 block och M52B28 block har samma diameter på borrningen, så kolvar borde passa iaf diameter-mässigt. Det kan vara som så att om man tar B28 kolvar, stakar o vev så "stroke:ar" man M50 blocket till ca 2.8 liter? Enda sättet att få liiiiite visshet är väl att att mäta "kompressionshöjden" både TDC och BDC o sedan helt enkelt räkna fram cylindervolymen? Hamnar man närmare 2.8 liter ja då borde den vara stroke:ad, närmre 2.5 liter ja då är det en "helt vanlig" M50B25. Det gäller dock att att mäta "kompressionshöjden" så noga man bara kan, cylinderdiametern får man utgå från att den är som från fabrik 84mm? För att räkna ut volymen så borde formeln bli (pi*4.2*4.2)*(BDC-TDC))*6 ? Uppmätta mått i cm (för att få resultatet i liter...)

TDC skall alltså mätas när kolven är som högst, mät så noggrant du bara kan tex mot kanten på nån del av ventilkåpan i kombo med nån "plan linjal". Var uppmärksam på att mätverktyget inte hamnar i nån ventilurgröpning på kolven när du mäter BDC (dvs när kolven är som lägst).

Ett annat alternativ är att öppna motorn, förmodligen inte sååå lockande :)?
Je
19
Jeans
E36 banbil
Tack för bra svar Dawwe!

Kikade lite närmre på ditt förslag och det bör vara en skillnad i slaglängd om ca 9 mm så det bör inte vara helt omöjligt att avgöra skillnaden bara man komma åt med typ skjutmått eller nåt genom tändstifshålet och sen vrida runt några varv och se hur ungefär hur långt slaget är. Ger det ett försök lite senare när jag monterat shortshiften så att jag kan få i friläge...

Hehe nä inte så sugen på att öppna motorn för detta ;)

Rimlig effektökning med dessa ändringar? 20hk?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.