|
|
|
|---|---|
| Har en bmw e60 530 -05. Vet någon om termosten är elstyrd.? För ibland kommer ingen varmluft i kupen och istället varnar det för hög motortemp. Stängrr av bilen några minuter sen startar jag bilen och efter nån minut så kommer det varmluft i kupen ochvallt fungerar. Kan det vara termostaten som inte öppnar i bland? | |
|
Ingen värme i bilen, skulle kunna vara värmeventilen. sitter vid höger fjäderbenstorn. Varnar för hög motor temp, kanske elvattenpumpen. Du har en termostat som har lite elstyning men den sänker motortempen vid hårdare körning. Gör en felkodsavläsning! |
|
| Ska vara vänster i färdriktningen...... | |
| Det är ju så att det här hör ju ihop. Alltid när det endast kommer kall luft i kupen så går motor tempen upp och varnar. Stänger jag av bilen någon minut och sen startar den så kommer det varmluft i kupen och ingen hög motortemp. | |
|
Stöder teorin om kylvattenpumpen. Men vad som får den att felfungera intermittent har jag ingen aning om. Nån tempsensor? Löst sittande pumphjul? Glappkontakt? Hade värmeventilerna (med hjälppump?) bråkat, hade ju inte motorn blivit överhettad p g a det. Och hade termostaten strulat (dock, som påpekats, INTE p g a dess elektriska hjälpstyrning), hade du säkert haft riktigt gott om värme i kupén. Men jag kan inte föreställa mig en termostat som återställer sig genom att starta om motorn. Som sagt, koncentrera dig på kylvattenpumpen. /Lennart |
|
| Har nu provat bilen flera gånger sen igår och nu verkar det som om någonting har gett upp. Finns ingen värme alls som kommer i kupen oavsett om jag stänger av och startar bilen., blåser bara kall luft och efter ca 10 min blir det övertryck i kärlet.samt varnar för hög motortemp..Samma fenomen som när man får ispropp i kylsystemet på vintern typ tempen går upp i het motortemp och bara blåser kall luft. Ingen cirkulation i värmepaketet . | |
|
Händer ju att pumpens impeller lossnar från axeln! Skulle nog börja felsöka där - lossa remmarna och känn på hur pumpen känns när du snurrar/ruckar etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok ja pumpen sitter ju så jävla galet typ en bit ner på motorn trångt och jävligt men ska göra en koll imorgon . Tack för tipset. | |
|
Det är en elektriskt vattenpump, inga remskivor man kan känna på. Spontant byte vattenpump och termostat. Hur långt har den gått? Kolla felkoder. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Ok den har rullat 22000 mil. Ska göra felsökning imorgon | |
|
Antar att du har n52 med elektrisk vattenpump, och då är det mycket vanligt att den går sönder och då är det tyvärr bara att byta, har inte hört något om att de ska gå att reparera. Går oftast sönder kring 15000 - 20000 mil. Kostar ca 3000 - 3500 kr från ebay ny. Dina symptom talar för att vattnet inte cirkulerar alls när du får problem. Har en begagnad pump och termostat som fungerar om du är intresserad, bytta i förebyggande syfte på en 525i -06 som rullat 15000 mil. |
|
| Ok är de samma vattenpump på 525 och 530? Var finns du i såfall ? Pris? | |
| Jupp det är samma. Har skickat meddelande till dig här på autopower (powerpost) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.