|
|
|
|---|---|
|
Hur nya kartor finns det till en navi som sitter i en E46 cab från 2003 med DVDskiva i skuffen? Navin har en kvadratisk skär med kassetbandspelare gömd bakom och CDväxlare i bagaget - är detta tillräckligt tydligt för att ni som vet ska förstå vilken navi jag har? På skärmen får jag köranvisningar men inte direkt kartor. Antar att BMW inte har kartor från 2018 för dessa gamla navis men när slutade de med dessa uppdateringar? Går de att köpa fortfarande? Ladda ner? Tacksam för tips. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 | |
|
varför skulle det inte finnas längre??!!!!!! kör själv med 2018 road map europe high,som jag lagt in fartk i min M3 cab E46 2006 |
|
|
Hrm, pratar vi verkligen om samma navigator? I min ser jag alltså inte själva kartbilderna utan bara pilar när jag ska svänga och avstånd tills jag ska svänga, t ex om 300 meter sväng höger (fast på engelska)- finns det verkligen fartkameravarning till en sådan navigator? Inte ens i min E91a 2011 med hårddiskbaserad finns fartkameravarningar (2017-01kartor). /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
Hej, DVD-spelare i skuffen? Om fronten är märkt med en DVD-symbol, borde du ha en MKIV navigator. Bilens årsmodell ligger lite i skarven mellan MKIII och MKIV, men har du en DVD handlar det definitivt om en MKIV. 2018 års kartor kostar i piratutförande £25. Då medföljer ny firmware och kameravarningar förutsatt att din navigator talar engelska. Googla, engelsk sida. 2017 års kartor skiljer antagligen inte mycket och finns på PB. Sen finns det en svensk pirathandlare i Kristianstad också. En kändis, tror jag. Kolla Blocket. Eller köp äkta på ebay.de. /Lennart |
|
|
Vindekoder ger följande som kan vara relevant för multimedia S550A On-board computer S601A TV function S609A Navigation system Professional S672A CD changer for 6 CDs S676A HiFi speaker system På läsaren i skuffen står det DVD GPS navigation system och på själva skivan står det VDOdayton Skandinavien/NOrden 2007/2008, TeleAtlas maps. Har jag MK3 eller MK4? /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
Du har MKIV. Men jag tror att skivan är en CD, eftersom den dels bara innehåller Skandinavien dels verkar komma från en BMW- främmande leverantör. På bmw:s äkta kartor står det endast bmw och hela Europa ryms på två DVD a 4,7 GB. Men av Dvd-kartor finns det några varianter. Du skall antagligen ha version "High". Den anges gälla för bilar som har läsaren i skuffen. Om du vill ha en äldre DVD (2014-15, tror jag) att prova med, kan få en av mig. PM:a i så fall. Att läsa, om du vill (jag vågar inte länka från plattan, då riskerar jag tappa allt skrivet) : e39source.com/archives/797 Men det finns väldigt mycket mer om du googlar t ex bmw navigation uppdate. /Lennart |
|
|
Ja, då har jag konstaterat att jag har MKIV - eftersom jag har en DVDspelare som på bilden i skuffen. Ska ladda hem firmware från din e39-länken (som ju var detaljerad och bra) och sedan fundera på nyare kartor. Måsta man ha ställt in ett mål för att få fartkameravarningar eller räcker det med att så på navigatorn (utan destination)? Även om det känns lite konstigt med navi på då den ju inte visar några kartor :-) /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
Skall försöka sammanfatta. Om din navigationsenhet och bildskärm fungerar, skall en korrekt DVD "High" ge dig en kartbild, om du så vill. Det är en fråga om val i GPS-menyn. Det jag tidigare kallade "firmware" borde jag snarare ha kallat "operativsystem". Den senaste, och antagligen sista, versionen är "V32". Originalversionen av denna ger dig inte möjlighet till kameravarningar. Den måste först modifieras. Det finns handledningar på nätet hur man gör detta. Även kart-DVD:erna behöver kompletteras med kamerapositioner. Hur man gör det, brukar finnas i samma handledningar. Några engelska pirater marknadsför brett både modifierade operativ V32 och kartor. Om allt sedan fungerar korrekt, visas en kamerasymbol och du får en akustisk varning, när navigationen är på, kartan visas och du har valt att få kameravarningar. Visas inte kartan, får du bara akustiska varningar. De går också att stänga av. Du behöver inte ha något mål inställt. Varningar kommer för *alla* kameror inom en viss radie från bilen, alltså även för sådana som du inte direkt passerar. Jag *tror* att kamerasymbolerna alltid visas på kartan, oavsett om varningar önskas eller inte. /Lennart |
|
|
Att jag inte ser kartor kan alltså bero på att jag har fel inställning på min GPS eller möjligen att min DVD inte medger kartvisning. Ska forska vidare och uppdatera OS/firmware med fil från E39forum och hoppas jag får fram både kartor och efter uppdatering, kameravarning. Tackar för alla tips hitills! /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
Ser kartorna numera - det var ju bara en inställning. Har lyckats uppgardera OS till senaste officiella BMW version V32 mha instr på e39source.com/archives/797 Det var ju en isofil på en CD och några minuter senare var det klart. Men jag lyckas inte få till den anpassade versionen som ska ge M-logga vid uppstart, nattläge och fartkameravarningar. Det var ju andra filformat och provade med en skiv amed bara cuefilen (enligt instr) och en skiva med både cue-, toc- och stora bin-filen. Då jag sätter i dessa två sistnämda skivor händer ingenting och går jag in i navigering så säger den bara att den inte hittar någon kartskiva, vilket ju iofs är sant. Hur ska man göra för att få in OS/firmware som ger framför allt fartkameravarningarna? Stämmer det att high 2016 är senaste kartfil som funkar i MKIV? /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
Grattis! 1. För att få kameravarningar behöver du a) En _modifierad_ V32-systemskiva. Antingen gör du en själv, om du gillar sådant pyssel, eller köper en färdig av någon pirat. Den modifierade V32 kan också tillföras de andra funktioner du frågar efter, men det handlar fortfarande om att stöka om i originalfilen V32. b) Kartskivor som innehåller positionsuppgifter för kameror. Man utgår från originalkartorna och lägger till kamerainformationen. Också ett datorarbete, men något lättare än att få till a). Under alla förhållanden måste villkoren under både a) och b) vara uppfyllda. Bra instruktioner finns på nätet. 2. Katorna uppdateras en à två gånger per år. Nyligen har 2018 High släppts. /Lennart |
|
|
Hej Jag kör med den modifierade v32-varianten i min MKIV. Det var ett bra tag sedan jag uppgraderade enheten, men jag har för mig att jag använde programmet ImgBurn för att bränna OS-skivan. Man väljer att peka ut ut CUE-filen så vet ImgBurn vad som ska göras. |
|
|
Jag har laddat ner den modifierade filen från e39source och följt instruktionerna förutom att jag inte använda exakt ImgBurn för att bränna utan med ordinarie brännarprogram. Brännde först en skiva enligt instr med bara cue-filen och sedan en med även de andra två filerna men som sagt så funkade varken eller. Är cue-filen någon styrfil för imgburn som ser till att filerna formateras om eller? Ja, tydligen, Länk Får väl prova med imgburn imorgon, se om den tolkar styfilen cue annorlunda än mitt brännarprogram som bara kopierade filen rakt av som den är. Här får jag ladda ner och prova: Länk Jag har tillgång till skiva med kamerapositioner, (2015) tack vare en vänlig själ här på forumet :-) /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
imgburn och mitt antivirusprogram är inte kompisar - Norton tycker att nedladdningsfilen för imgburn innehåller både det ena och andra skräpet (både trojaner och PUP). Någon som har instruktioner för hur man kan göra utan att använda imgburn - t ex något annat brännarprogram - eller en färdig fil som går att bränna direkt? /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
Vilket brännarprogram har du som standard? /Lennart |
|
|
Ja, då var den modifierade mjukvaran v32 installerad som ska ge nattläge och kameravarningar. Efter att ha bränt skivan mha ashampo och använda cue-filen som styrfil för vad som ska brännas "Bränn skivavbild". Cue-filen är ju en textfil med instruktioner om man läser den. Har inte hunnit köra förbi någon fartkamera så jag vet säkert att det funkar men jag ser valet av/på i manyerna i alla fall. Ska fråga på BMW vad nyaste kartorna kostar, för de verkar ju finnas fortfarande. Stort tack till er som hjälpt till på olika sätt! /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
Grattis igen! :) Men hur tänker du nu? Med Bmw:s originalkartor (f ö ca 1000kr) försvinner dina eftersträvade kameravarningar! Om vill behålla dem, måste du söka andra alternativ. /Lennart |
|
|
Bmw original 2018 från DE: Länk Inte helt original, från 2017 (jag har sett 2018 också, men hittar inte just nu): Länk /Lennart |
|
|
Har idag kört förbi fartkamera men fick inte någon varning - körde dock under högsta tillåtna - varnar navin inte då? Hade kamera warning satt till on i navin (med den modifierade mjukvara jag laddat på e39source). Provade både med navigering mot destination aktivt och utan -dvs bara kartan synlig utan att ha destination inställd. Jag har dock en lite gammal skiva så det kan ju vara så att kameran tillkommit efter kartskivan gjordes men hur ska det låta och se ut på skärmen när det funkar? /Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.