|
|
|
|---|---|
|
Hej har fått ett fenomen att främre passagerardörren inte låser emellanåt när man skall stänga den ! Beror antagligen att det kommer vatten i låset som fryser när det blir kallt ! Efter ett tag när man jobbat med låstungan brukar det bli bättre men frågan är om det kan bero på någon ytterliggare orsak än fukt och kyla ? Tycker att denna låstunga går lättare än på de andra dörrarna !! | |
|
Smörj bara med låsolja, inget annat. Mycket annat smörj binder fukt och då blir det bara värre i kylan. Brukar finnas en liten justermån på låsen. Har inte testat på E39 men lossar man skruvarna lite så brukar man kunna flytta lås och låsklack lite. Kan ju hända att dörren hängt sig lite och inte träffar så bra på låsklacken. |
|
|
Hej, Såg denna trådstart tidigare, men glömde svara... Lås- och handtagsmekanismen innehåller en del vajrar (bowdenkablar) som också kan få fuktproblem och frysa. Det finns någon gammal tråd om detta, där vapenolja från Biltema rekommenderades. Själv i lite samma sits - fastfruset lås i förardörren - sökte jag denna olja, men verkar ha utgått ur Biltemas sortiment. Men någon liknande produkt bör du/vi väl kunna hitta. Kanske sådan låsolja som nämns i föregående inlägg, men inte någon sådan där som tinar frusna lås, tror jag. Den sorten innehåller "vattenvänliga" komponenter, som inte hjälper långsiktigt. /Lennart |
|
|
Tyvärr är detta mer regel än undantag på E39:orna när det är fuktigt/kallt ute. Man kan försöka smörja så gott man kan, men ska det bli riktigt bra bör man nog demontera handtaget/dörrsidan för att komma åt inne i dörren. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Precis! Glömde poängtera det. För att komma åt de nämnda bowdenkablarna, krävs det att man demonterar dörrsidan. Inte så svårt, men det finns en detalj vid återmonteringen som du bör studera. (Man flyttar ett par plastdetaljer från dörrens mittparti till dörrsidan före återmonteringen.) /Lennart |
|
|
Ok tack för svar Misstänkte att det är inne i dörren som det fryser ! Får skaffa låsolja av nån sort Är lite fundersam på att demontera dörrsidan med tanke på att få fast den igen på ett hyfsat sätt hade lite bekymmer med förarsidans klädsel som inte ville passa riktigt vid återmontage men har väl inget val |
|
|
Försökte nyss skriva på iPaden, men allt försvann... Jag har inte tittat igenom dessa länkar, men det skulle förvåna mig om inte den där detaljen om att flytta över plastdetaljer a från dörren till dörrsidan nämns. Ett bra verktyg för att lossa dörrsidan på ett skonsamt sätt finns hos volvohandlaren. "Fiskben" brukar det kallas. Men en smörkniv av trä eller plast funkar nog också. Länk /Lennart |
|
|
Tittade nyss på mina länkar. Båda handlar om förarsidan och youtubefilmen får väl sägas vara lite B. Men efter den länkade youtubefilmen kommer per automatik denna som visar passagerarsidan. Ljudet är väl så där, men bilderna är bra. Till sist skall jag nämna, att de där plastdetaljerna som skall flyttas över, tydligen inte finns på E39. Kanske är E38:ns sidor av annan konstruktion eller lite större och behöver mer fixering. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.