|
|
|
|---|---|
|
Hej Tycker när jag leker med min vilda 150 hk och stänger av DSC att det forfarande går in när man pressar det hårt... speciellt om man lyckas få all en bra drift, verkar inner-hjul bak bromsas upp... Någon som vet om det finns kvar del trots avstängt ? Joachim Dynamic Stability Control ( DSC ) | |
|
Har du tryckt in knappen och hållit den inne i 3-4 sekunder? Jag har skrivit en del om detta gällande min förra bil E61 (använd sökfunktionen), vet dock inte om det fungerar lika på din(?). Jag håller med dig, i vissa extrema situationer, i mitt fall t ex vid vändning 360° i fart på isväg, griper något av bilens system in, även om man stängt av allt. Jag har alltså skrivit om detta i en annan tråd. |
|
| Som Ulf530 skrev så ska man trycka och hålla in ett tag så att antisladd också kopplas ur. Första läget är bara antispinn. Om båda är urkopplade så kommer två gula lampor lysa. | |
|
Blandar du inte ihop sakerna nu? Om du trycker in antispinn/antisladdknappen länge så stängs systemen av helt. MEN du har en öppen diff i bakaxeln och det gör att hjulet med minst friktion kommer att få all kraft och spinna vid halt väglag om du gasar på lite - dvs. båda hjulen kommer INTE att spinna även om du har kopplat ur alla "elektroniska hjälpsystem"! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jodå nu gick det att få allt urkopplat och får baken att driva bättre... Måste ändå berömma BMW DSC system, en gammal 318i (2005) tar sig fram suveränt och är imponerade på att hjälpa bilen runt när det är halt. Man åker fortare genom blöta rondeller med system på :) Inga andra bilar ( nyare ) klarar det på samma sätt som min bus BMW.. |
|
|
Samma med E39. Oerhört välkalibrerat system. Det är ju en smal sak att slänga in ett system i en bil, men betydligt svårare att få det perfekt kalibrerat. Den "virtuella diffbromsen" är dock rätt kass, tror den är betydligt bättre på nyare BMW. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.