AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.288

Avtagbar dragkrok e39 låser inte

De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Hej

Fick en 2:a på besiktningen idag då dragkrok en inte låser när man trycker dit den.
Kroken är rengjord och smörjt alla rörliga delar, även gjort rent hålet noga men borste och tryckluft.
Men den låser fortfarande inte....

Har någon varit med om detta problem?
Bmw e39 540 MT -03 med Westfaliakrok

Tacksam för svar och diskussion

Min bil: Länk

Hej,

Är det en krok med ett rakt, runt lodrätt fäste som skjuts rakt upp i bilens hållare? Och på krokens raka fäste en liten rörlig del som påverkas av ett vred (med röd och grön färgmarkering) på kroken?

Det är lätt hänt att man vrider vredet med kroken losstagen och då låser mekanismen så att man inte kan få fast draget sedan. Jag brukar förvara min krok i detta läge för att kunna ta ur nyckeln ur låset (vilket inte går annars) och i början hade jag svårt att komma ihåg vad jag hade gjort. Monterar draget egentligen bara när det är besiktning.

/Lennart
De
607
Decoy_81

Hej

Ja det är en sådan krok. Bra tips men jag har vridit vredet ett kvarts och ut så den låser upp fästkulorna. Då kan jag trycka upp den hela vägen så spärren löser ut kulorna, men där tar det stopp och den låser inte kroken....

Märkligt.

Om du har använt draget tidigare och vet hur det fungerar, måste väl felet ändå vara i hållaren (fast inte vet jag vad det skulle kunna vara annat smuts eller rost, och det har du ju jobbat på)

Det är väl bara att försöka hitta något instrument för att kunna titta inuti hållaren.

Jag har inte tillgång till min bil nu, men jag vill minnas att man, med nyckeln i vredets lås, drar ut och vrider det fjäderbelastade vredet bakåt till den röda markeringen. I detta läge låser vredet fast. När man sedan trycker upp draget i hållaren, släpper spärren, vredet fjädrar framåt till den gröna markeringen och draget fastnar.

/Lennart
De
607
Decoy_81

Precis så fungerar den. Och allt funkar tills den ska låsa fast, då fjädrar vredet inte tillbaka helt (funkar perfekt när man testar utanför) så något gör att kulorna tar imot inne i hållaren. Blir tokig, allt ser fasiken nytt ut efter jag gjort rent grejerna, fattar inte.

Får nu ta en kall och börja om i morgon.....

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag har en Bosalkrok på min X1a som ser ut och fungerar likadant. Denna har varit mer eller mindre svår att få att fästa under hela tiden, Oftast har jag fått trycka in den mellan 20 - 50 gånger innan den har låst rätt. Jag har vårdat den ömt och smörjt in den. Senaste besiktningen i september hade jag haft den på i ca ett halvår eftersom vi har husvagn och jag har inte vågat ta av den pga svårigheten att få dit den.
Givetvis när jag var på besiktningen så fick vi inte av kroken. Besiktningsmannen hämtade gummiklubba och då kom den av men att få på den gick inget vidare. Då tog han fram morakniven och karvade på kroken där den går emot röret och då funkade den.
När jag sedan kom hem slipade jag detta område plus nederkanten på röret och efter detta låser kroken betydligt bättre. Så det kanske är en del avlagringar och oxidation som gör att kulorna inte hamnar exakt rätt.
Lycka till / Peter
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Hur gick det med dragkroken?
De
607
Decoy_81

Hej

Har precis i dagarna "löst" det
Höll på i ett par timmar med kroken och dess hållare med slipa, putsa etc.
Till slut så böjde till en stålfil och fick in i hållaren och kunde liksom gröpa ur mellanrummet där kulorna åker ut. Och vips låste kroken.
Det ska sägas att det var INTE mycket sand/rost dom kom ut, kanske ett kryddmått totalt, så den är tydligen känslig.

Min bil Länk

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Kanon, bra med trådstängning när fler får problem. De är jäkligt känsliga. Skönt att det löste sig
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.