|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag ska köpa ny bil till våren och skulle behöva lite råd och insikter från er som har erfarenhet. Jag listar förutsättningarna nedan, sen vill jag ha argument för eller emot de olika men framförallt då för BMW-alternativet eftersom det väl är där ert fokus ligger. Försök hålla det så objektivt som möjligt och ha i åtanke att jag har ganska dålig koll på bilar och biltermer generellt. Budget: 150 000 Biltyp: SUV Användning: Pendla (40-70 kmh, 3 mil om dagen just nu. I framtiden förmodligen motorväg 10 mil om dagen), fågelskådning (vilket innebär viss "terräng" eller åtminstone sämre väglag ibland) och hundtransport. Egenskaper: Komfort och kvalitet är viktigast för mig. Jag vill känna mig trygg i bilen och inte behöva oroa mig för att den ska gå sönder hela tiden. Ser heller ingen anledning att ha extra "rolig" motor med dubblad bensinförbrukning som resultat, dock får den inte va slö. Mina alternativ just nu: BMW X3, Volvo XC60 eller Subaru Forester. Övrigt: X3 måste va 2012 eller nyare pga av de större utrymmena från och med då. Annars räcker det inte till hundarna. Min uppfattning är att Volvo och BMW är rätt likvärdiga på pappret. Långa fina anor och erkänd kvalitet. Har fortfarande inte provkört de specifika modellerna dock. Subaru är något billigare att köpa men tycks prestera väldigt bra i olika tester och är omtyckt av sina ägare generellt. Vad tycker ni? Enlighten me! | |
|
Har haft en X3:a 2.0D -12 i 4 år nu. Nöjd med den stort sett, relativt billig i drift med blandad körning runt 0.6-0.7 landsväg, runt 8000:- i helförsäkring. Packar bra och tar sig säkert fram där vi behövt. Har bytt lite saker som man bör ha koll på, t ex oljekylare som inte är helt ovanligt när de kommer upp över 10000 mil. Jag fick även byta diffknuten på försäkring, inte lika vanligt dock. Bra och tyst komfort tycker jag, tror även de står sig i längden mot XC60 och Forester. Mer körglädje än i XC60 som jag haft som hyrbil... Bra och billigt i drift är mina argument, nästan lika stor som X5:an men halva driftkostnaden... |
|
|
Har en X3 20d LCI 2015 som jag haft sedan ny. Är på det hela taget nöjd med den. Har haft en del strul med EGR-ventilen, men BMW har löst detta utan knot. Den går relativt tyst och jag tycker fjädringskomforten med standardchassi är helt ok. Sen är karossen enormt vridstyv, speciellt om man väljer bort panoramasoltak. Även på tvättbrädevägarna i Stockholm förra vintern så var det inget skaller eller knak i inredningen över huvud taget. Framkomligheten på vintern är inget annat än fantastisk. I snökaoset i Stockholm förra vintern så tog jag mig fram utan tillstymmelse till hjulspinn eller tendens att köra fast. XC60 (första generationen) har jag också kört och det är inget fel på den, men den känns trängre i baksätet än X3:an, gillar inte den högt uppdragna midjelinjen heller. X3:an känns mycket luftigare. Även Forestern har jag tittat på. Den har, liksom X3:an, stora fönsterytor och bra runtomsikt. Dock så blev jag inte vän med stolarna. Hittade ingen vettig sittställning alls. Sen så tycker jag den släppte in lite väl mycket vibrationer på motorväg. Vidare så är fjädringen på alla modeller utom 2.0 XT stenhård bak, så bilen skuttar fram över ojämnheter. Det är på många sätt en bra bil, men man förstår ändå varför en X3:a kostar mer. |
|
| Just det här med EGR-ventilen verkar vara en vanlig sak som pajar på X3, även LCI från -14 och framåt. Om man tittar på en 14-16års modell, kan man som regel räkna med att de är bytt? Om inte, vad kostar ett sådant byte mellan tummen? | |
|
"Om man tittar på en 14-16års modell, kan man som regel räkna med att de är bytt? Om inte, vad kostar ett sådant byte mellan tummen?" Det ska inte kosta någonting. Enligt avgasreningslagen så är biltillverkaren skyldig att åtgärda avgasreningsrelaterade fel gratis om bilen är yngre än fem år och gått mindre än 8000 mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.