|
|
|
|---|---|
Verdi |
Länk 0-60 mph på 1,9 sekunder, räckvidd på över 100 mil. toppfart "över 400 km/h", kvartsmilen på 8,9 sek. Vet inte vad den kostar men såg nånstans runt 250 tusen dollar. Förmodligen uppåt 3 miljoner i Sverige. Antar att den fixar lite hårdare körning också. Får se om de får ner vikten också för batteripacket är på 200 kWh och om de inte kommit fram med en ny batteriteknik så lär batterierna väga uppåt ett ton. |
| Ja, vikten hade varit intressant att veta. Och när den kommer gå i produktion? Med tanke på hur det går för Model 3, och även det ekonomiska läget i bolaget. Det liksom spretar åt många håll. Man lanserar lastbil och en roadster på samma event! Siktar man på att bli uppköpta i det långa loppet? | |
Verdi |
acey, Pengar är nog inget problem för Tesla. De har jättestort förtroende från marknaden om man ser till börsvärdet. Så länge som det förtroendet finns kvar så finns det i stort sett obegränsat med riskkapital om det skulle behövas. Det stora problemet lär ju mycket riktigt vara att få fart på Model 3 produktionen. Att bygga några tusen roadsters är nog inga problem. Vet faktiskt inte när den kommer. 2020 har jag för mig. Uppköp just nu är inte att tänka på. Börsvärdet är gigantiskt. Först måste nog börskursen gå ner en sådär 80-90%. Jag är ändå lite blown away av den där roadstern. Fick ju Porsche Mission E att skämmas ordentligt. Och de kommer väl ut ungefär samtidigt? ps. Den där lastbilen är ju otroligt intressant också. Borde spara miljoner i bränslekostnader per lastbil åt åkeriet. |
|
Håller med om att det spretar, tycker vanligtvis att Elon har en relativt vettig vision men vad tillför egentligen en roadster i mångmiljonklassen? Kommer den ta sig runt ringen utan överhettning eller är fokus på att vara bäst på pappret igen? 80 mil för lastbilen, ytterligare 60 mil efter 30 min laddning, är däremot riktigt grymt (med mina lekmannamått mätt) |
|
Verdi |
dd88, Model S är en familjebil och tanken var väl aldrig att den skulle köras på den där jävla ringen alls. (börjar känna mig som Captain Slow... :D) Apropå det, såg ni den där masskraschen på ringen häromdagen? Jävlar vad dyrt... Roadstern är ju dock stämplad som sportbil. Varför ska den annars ha ett batteri på 200 kWh om den inte ska tåla att köras hårt? Bara att nå en toppfart på över 400 km/h lär ju fresta på ordentligt. Klarar den att nå en sån hastighet så klarar den nog ringen också. Vad det tillför? Prestige, varumärke? |
|
Problemet på ringen är väl snarare överhettning? Dvs den orkar inte köras mer än några minuter innan effekten stryps för att inte förkorta livslängden på batterierna. Samma sak händer på motorväg vid samma körbeteende, även om det inte lär ske lika ofta. Har bara kört P90D när den kom och efter några "pulls" så varnade bilen om överhettning, men det har kanske blivit bättre sen dess? En P85D-ägare som kör på ringen: “P85D works nice on track for a short while, till power is restricted by the software. I did a few Nurburgring laps myself this fall, and the software restricts the power output a lot about 2–3 minutes into the lap and at the end of one lap it was restricted to around 200kW. The Tesla really hangs on nice in the corners and the brakes work good on the Nurburgring. On short intensive circuits, like Rudskogen in Norway, the brakes fall short and get overheated quickly, power output is also reduced really quick. On Rudskogen it lost a lot of power after about 1 minute of hard driving. The brakes faded in one lap and the brake disks were all blue and overheated. I’d love to hear experiences with the Ludi upgrade. Should probably keep power longer as the main fuse is no longer mechanical (and most likely overprotected)?” Räcker inte att vara först från startlinjen när den ligger i limp mode efter ett par minuter. Men jag hoppas verkligen att det är en tidsfråga innan detta är ett icke-problem, är det löst till roadstern släpps så kommer det vara ett monster. |
|
| Och ja, krocken på ringen gjorde ont i hela själen. Har noll sug att köra där. | |
Verdi |
dd88, Är ju det jag menade. Värmeutvecklingen för att nå 400 km/h måste ju vara enorm. Det betyder ju full gas i bra många sekunder i sträck. Klarar den det så klarar den säkert många mindre accelerationer också. Och det gigantiska batteriet måste ju vara där för att den ska gå att köras hårt ett helt pass. Som sagt så är en Model S ingen sportbil och inte designad för sånt. |
|
Jag vet inte, håller med om att Model S inte är en track car, men för att vara "världens snabbaste bil" (den låg/ligger väl i toppen iaf?) så har iaf jag andra förväntningar när det kommer till att faktiskt kunna utnyttja prestandan där den behövs. Och när den behövs. Men som sagt, är väl en tidsfråga innan dessa problem är lösta. Andra tillverkare har andra problem, bromsar är väl ett tydligt exempel där även BMW ligger efter. Tror inte heller det dröjer länge innan vi ser nya regler kring hur snabbt en gatbil får accelerera, 0-100 på två sekunder är sjukt snabbt, ovana bilförare kommer köra ihjäl sig själva, och andra, om det fortsätter såhär. |
|
Verdi |
dd88, Nej den är inte världens snabbaste bil enligt alla definitioner. Men den är snabbast till 100 och säkert snabbast i alla vardagliga situationer. Dock har bilen inte optimerats för långvariga höga effektuttag och återkommande kraftiga inbromsningar. Dvs drivlinan klarar inte värmeutvecklingen och bromsarna är för klena. Det som gör att jag fastnat för elbilar är ju den omedelbara responsen och den tillgängliga kraften. Man behöver inte hålla på att förbereda bilen för acceleration. Det är en så enkel och ren känsla på nåt sätt. Intuitivt. När man är van att köra bensinbil tänker man inte på det. Det sitter i ryggmärgen. Men nu när jag nyligen tvingades köra en bensinare efter över 1000 mil i elbilar så blev det faktiskt lite jobbigt. När man kör elbil behöver man inte bromsa särskilt ofta heller. Kraftåtervinningen är så stark att det räcker med att släppa på gasen 9 ggr av 10. Detta bidrar också till känslan av enkelhet. Egentligen behöver inte en elbil vara så snabb för att känna tillräckligt kraftfull. Att Tesla ändå valt det spåret är för att göra elbilen attraktiv och spännande. Tvätta bort tråkstämpeln. |
| Och jag som just skrivit upp mig på en Mission E...fast den lär ju å andra sidan bara kosta en tredjedel av vad Teslan gör. | |
Verdi |
Mission E verkar ju mer vara en el-Panamera än en el-911. Är också helt klart intresserad av en sån vad det lider men jag vill veta mer först. Vad kommer den kosta, var kan den laddas osv. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.