AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.332

Starta upp en gammal e34 535i

Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Tjenare,
Farsan har en isbil som har stått i 4 år. Det är en e34 535i som är rensad på inredning.
Nu tänkte jag att jag skulle ligga steget före i år och ha klart bilen när isen på sjön här hemma väl lägger sig. Jag missade 2 helger ifjol när det var riktig is, för att bilen inte var klar.
Bilen har varit startad några gånger under dessa åren och kördes i somras några hundra meter utan problem.
Men nu funderar jag på om det är något specifikt jag ska se över innan jag börjar köra med den? Byta olja och smörja upp bromsarna? Något mer?
Mvh Johan
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Beror på hur noga du är med bilen. Men lyfta på ventilkåpan och göra rent oljeröret som ligger över kamaxlarna är något man bör göra då och då på M30. Se även till att skruvarna sitter fast som håller röret, men dra dem inte för hårt då jag har för mig att man då klämmer ihop röret och stryper tillförseln.

När jag startade min gamla M30 efter vintervilan så såg jag till att batteriet var friskt och laddat. Sen starta jag och höll 2000 varv i en minut. Sen köra en sväng direkt tills motorn blir varm. Om jag skippade detta så kunde motorn gå skit i flera dagar innan den stabiliserade sig.

Annars är M30 rätt sprängsäker. Min hade gått 44000 när jag sålde den vidare.
Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Okej, tack för tipsen. Får kika på oljeröret där. Någon med tips på vad ja ska hälla i för motorolja i en m30 som ska gå på böttgas mest hela tiden? :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Starta upp E34 535'or har man ju lite erfarenhet av :-)

Jag har aldrig haft problem med oljeröret, men det är alltid bra att titta till det någon gång under bilens livslängd för man vet aldrig vad föregående ägare gjort.

Byter man olja och oljefilter regelbundet så är det aldrig någonsin några problem med detta röret.

Men kan vara bra att kolla, då det smörjer kamaxel och vippor (de brukar i och för sig vara rejält nedslitna vid det här laget men det är ingen ursäkt att ha ett tilltäppt oljerör)
Länk

Både skruvar (har låspasta på sig) och brickor (krossas ihop till rätt passform) är engångs och ska INTE återanvändas.
Länk

Det ska vara brickor på båda sidor av tuben (dvs två brickor per skruv).

Skruvarna ska dras till 11-13 Nm och inget annat!

Pilen på oljeröret ska peka mot motorns framkant (annars kan man vända och kolla hur hålen radar upp sig mot vipparmarna).
Länk

Står en bil såpass länge så är det rekommenderat att byta olja precis innan man ställer av den (för att undvika att gammal och sur olja ligger exempelvis mellan lager och lagerytor och "fräter").

Innan uppstart, lossa tändstiften och droppa i lite olja i varje cylinder längs med cylinderkanten så det inte är helt torrt mellan kolvringar och cylinder.

Har dock aldrig haft det problemet som InfiniteObscurity nämner. Det snällaste (dvs minsta möjliga slitage) man kan mot en motor som kallstartas och speciellt om den står ute i kall miljö är att starta den och direkt köra iväg i lugnt tempo med medelmåttiga varvtal tills den är genomvarm. Motorn är inte genomvarm när kylarvattnet nått arbetstemperatur utan det krävs ofta 10-15 minuters körning (vid kallt klimat) förräns olja och motor är genomvarm.

Batteriet ska som sagt vara uppladdat såklart.

Annars är det den vanliga proceduren.
Kolla nivån på alla vätskor.
Kör ett par riktigt långa sträckor (gärna med lite varierande gaspådrag) och arbeta samtidigt upp bromsarna (undersöka sedan därefter för läckage och dåligt fungerande bromsar).
Gör sanitycheck av laddningssystemet (kolla direkt på batteripolerna att du har laddspänning på tomgång).
Kolla att batterikablarna sitter åt bra på batteriet (de behöver inte sitta särskilt löst förräns du får märkliga problem) och självklart ska polerna och kabelanslutningarna vara rengjorda och fräscha.

Byta olja och filter kan vara lämpligt, men vänta med det efter du kört med bilen några mil eller så.

Vilken olja som helst med bra API/ACEA-specifikationer duger hur bra som helst.
Eftersom det låter som du gör kallstarter i kallt klimat så ska du ha 0W eller högst 5W kallviskositet på din motorolja.

Varmviskositeten ska normalt sett vara 40, men har motorn gått många mil utan en totalrenovering så kan även 50 vara intressant.

När det gäller ACEA-klassning så fungerar M30B35 fint på både med vanlig ACEA A3 eller med low-SAPS ACEA C3 motorolja, spelar ingen roll vad man väljer där.

När det gäller API-klassning så är det bara att kolla att det är en lagom hög API-klassning (behöver absolut inte ha den högsta API-klassningen). Vi skulle kunna gå in på detaljer som neddragna ZDDP-nivåer i API-klassningar och hur bra detta har ersatts i olika oljor men det är överkurs för denna tillämpning.

Köp olja med följande specifikationer och byt olja+filter ofta så fungerar det HUR bra som helst!
0W eller 5W (tex 0W-40, 0W-50, 5W-40, 5W-50)
40 eller 50 (tex 0W-40, 0W-50, 5W-40, 5W-50)
API SL eller högre
ACEA A3 eller ACEA C3
Helsyntetiskt!

Så följande Biltema-oljor fungerar exempelvis alldeles utmärkt
5W-40 (36-909), API SN, ACEA A3
5W-50 (36-917), API SL, ACEA A3
0W-40 (36-9007), API SL, ACEA A3

Böttgas vet jag faktiskt inte vad det är, gasdriven? :-) Var väl bara E34 518g som fanns som gasdrift. Så jag antar det är helt vanlig bensin som din M30B35-motor går på! :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Doh!

Glömde ju nästan det viktigaste av allt. Ventilspelet ska ju självklart justeras!

Men gör det först efter att du kört med bilen några rundor.
Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Tack för ett fantastiskt utförligt svar, bmw-slangen. Nu blev ja taggad att sätta igång med bilen direkt.
Böttgas = full gas. ;)
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Klockrent! :-) Ja, där finns många härliga och udda dialekter!

Ja, bara att återkomma om den skulle strula! Men M30-motorerna är relativt enkla att arbeta med och robusta - med lite service med jämna mellanrum så snurrar de bara på mil efter mil.
Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Jag kom på att föregående ägare tyckte det var fränt med avgassystem som kommer ut strax framför bakhjulet utan ljuddämpare. Så där har jag ett projekt till. Funderar på 2 raka 2,5" rör från kattarna och en simons dämpare nånstans där bak. Eller blir det ett jävla högt ljud ändå? Kanske behövs en dämpare till på mitten?
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Jag tog bort mittburken på min, körde 2.5" rostfritt och en slutburk från Eisenmann Race. Vart perfekt dovt bmw muller och inte alls burkigt på fullgas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.