AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.298

Fjärrlås och fjärrstart bensinvärmare funkar ej E61 LCI 08

Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Fixade ett par lampor på släpkärran men gav upp tillfälligt och hängde på släpet och körde efter att jag hittat en kabel som var av. När jag sedan parkerade gick det inte att låsa bilen med fjärren... visade sig senare att det inte gick med andra nyckeln heller. Morgonen efter upptäckte jag att värmaren inte startar heller (fjärren blinkar som den ska men värmaren startar inte)

Har förstås provat utan släpkärra och infällt drag också.
Inga säkringar kass på drag och värmare.

Kan det ha blivit nån kortis som visslat in i systemet och kodat av nycklarna?? Vad göra?

Mvh
Pelle
Co
4
Cobra Dave
523i Touring -08
Har du tvättat bilen eller har den stått i ösregn nyligen?

Jag hade samma problem, ingen nyckel med fjärr fungerade plötsligt.
Det visade sig att det var fukt som kommit in i antennförstärkaren.

Här är en bra instruktion för att komma åt antennförstärkaren:

Länk

Jag torkade av och sprayade kretskortet med elektronikspray, skruvade ihop allting och så fungerade båda nycklarna igen.

Kanske kan vara värt att prova?
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Hej!
Jag är lite inne på det oxå eller ev. kabelstammsrna till bakluckan. Det lustiga är att jag tog bort alla felkoderna ( en del nya som jag inte hunnit kolla än) och sedan funkade allt igen. När jag kom till jobbet i morse var det samma igen...troligen ett sammanträffande bara att jag hade fel på kärran samtidigt kanske. Vet du om värmaren använder samma antennförstärkare som nycklarna? Det regnade mycket riktigt dagen innan.

Mvh
Pelle
Co
4
Cobra Dave
523i Touring -08
Hej igen,
Ursäkta sent svar.
Vet faktiskt inte om det är samma antennförstärkare till värmaren som till nycklarna.
Men eftersom värmaren är integrerad i systemet (iDrive och så), så skulle jag gissa att signalen går via antennförstärkaren och inte i ett separat system.

Hur som helst inte så svårt att komma åt antennförstärkaren och kolla, även om man aldrig mekat med något liknade förut. I mitt fall så var den inte bara fuktig utan det var riktigt blött där inne i själva plastboxen. Och väldigt skönt när allt fungerade sen igen.

Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Hej!
Har kollat boxen men den var torr inuti, det stod inget vatten i den svarta lådan som boxen ligger i heller. Däremot ser det som jag antar är antennkabeln lite tveksam ut.
Se bild via länken.
Hur såg din antennkabel ut Cobra Dave?

Det kan också vara någon av kablarna till bakluckan som har gått av, har sett att de ser lite skadade ut....spänningslös box??
Länk

Mvh
Pelle
Co
4
Cobra Dave
523i Touring -08
Min kabel ser inte heller så fräsch ut, men den verkar fungera, se bild:

Länk

Men var leder den kabeln egentligen? Är det inte till bromsbelysningen i spoilern? Kolla om ditt bromsljus fungerar, eller tänkte jag fel?

Co
4
Cobra Dave
523i Touring -08
Förresten, man ser i bakgrunden på din bild att det är rätt blött i botten på utrymmet och kring bultarna som håller fast själva antennförstärkarboxen, det såg inte ut så när du skruvade ut boxen? För dom delarna är ju i direkt kontakt med själva antennförstärkarens kretskort, se bild.

Länk

Kan vara värt att torka ur ordentligt, eventuellt spraya med elektronikspray

Länk

och sen skruva dit allt igen?
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Nej det är inte fukt utan nån form av fett eller vaselin, antagligen för att hålla ev. fukt på avstånd. Kollade med Bmw i morse och AM antennen som jag länkade en bild på har inget med detta att göra. Enbart till radio alltså. Det finns en egen antenn någon annanstans i bakluckan till fjärren kanske i rutan.
Ska kolla om boxen får spänning nu.

Mvh
Pelle
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Har nu mätt spänningen.
Mellan den lila/vita och den vit/svarta får jag 4,6V. Ingen spänning om den röda är inblandad. Alla andra kablar till boxen är antennkablar.
Spännings fall kanske? Borde rimligen ligga 12V in i boxen....
Några idéer någon?

Länk
Mvh
Pelle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.