|
|
|
|---|---|
|
Precis beställt nya torkarblad från Autodoc. Tänkte bara tipsa er andra som funderar på nya torkare. 208 kr för ett set Bosch Aerotwin istället för 495:- för exakt samma set på Mekonomen. | |
|
Jag gjorde samma inköp och kunde konstatera att de inte är kompatibla med ”täcklocken” som satt där med BMW originalbladen på min E90. Även testat Biltemas och letat på lite andra ställen men samtliga avviker för mycket i formen från original för att täcklocken ska passa. Har BMW patent som gör att man inte får tillverka blad som är för lika deras eller känner någon till torkarblad som passar? Jag har delvis till följd av detta även ett par OEM för 645kr liggande till någon vacker dag när jag vill göra bilen lite extra fin igen.. Löjligt dyrt. |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Köpte ni Aerotwin eller Aerotwin Multi-Clip? Ge mig Bosch nummer (tex AM20U eller 3 397 008 567) så kan jag hjälpa er att bestämma det. Aerotwin är de fordonsanpassade torkarbladen och ska passa direkt på BMW, alla är fria att använda sig av denna designen. Aerotwin Multi-Clip är torkarblad där olika clips monteras för att passa flera olika fordonsmodeller. Nackdelen är att anslutningen är något klumpigare. |
|
Köper man SWF-blad i stället, får man exakt samma som du köper via BMW...det brukar vara SWF som levererar OEM-bladen till BMW. Så har det varit på alla BMW jag har haft och även F31:an. SWF brukar kosta likvärdigt som Bosch som eftermarknadsprodukt. Körde dock med Bosch-blad till E39:an utan problem, då dessa såldes på fler ställen/var enklare att köpa än SWF. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bägge Bosch typer passar alldeles utmärkt. Fördel dock för original anpassade då jag tyckte att multclip varianten studsa lite. Testat Valeo original anpassade också men dom va hemska. Studsa på hela rutan. Biltema har original anpassade som fungerar riktigt bra! Detta gäller E91 -09 |
|
Kan tillägga att jag kör Bosch Aerotwin Multi-Clip AM20U där fram och A280H där bak - och det fungerar alldeles utmärkt. Fast det är ju på min E87 120i -06, men många delar är lika mellan E87 och E90 har jag märkt. |
|
wipers torkarblad fungerar riktigt bra. |
|
| Passar gör både Boscharna och Biltemas, men de får sitta utan nämnda ”lock” som satt med originalbladen eftersom de bara passar över original. Bara jag som har såna på min bil eller? | |
@farbror : Köpte du Aerotwin eller Aerotwin Multi-Clip? Vilket Bosch nummer (tex AM20U eller 3 397 008 567) var det? @BMWE21323 : Köpte du Aerotwin eller Aerotwin Multi-Clip? Vilket Bosch nummer (tex AM20U eller 3 397 008 567) var det? |
|
Ok ok det verkar som att jag råkade köpa Multiclip och då passar inte locken nej.. 3 397 007 462 / AM 462 S |
|
| E92:a ”coupe”? | |
Jo helt rätt, det är Aerotwin Multi-Clip vilket är helt normalt då det är de som i princip alla säljer i första hand. Aerotwin är ovanligare och rejält mycket dyrare dessutom, så inte lika vanligt att de finns i utbudet. A<x> = Aerotwin AM<x> = Aerotwin Multi-Clip AR<x> = Retrofit Tyckte mig känna igen diskussionen, så jag grävde fram lite bilder jag gjorde för ett tag sen :-) Torkarblad fram (för en E87 120i -06) med jämförelse mellan - Bosch Aerotwin Multi-Clip (AM20U) - Noname - BMW Original Länk Länk Länk Skillnaden är att Aerotwin Multi-Clip har en lite bredare bas mellan infästningsmekanismen och själva torkarbladet. Men det var dock inga problem att montera dessa Bosch Aerotwin Multi-Clip, så här ser det ut med dessa monterade Länk Länk |
|
Jag beställde bosch 3397007462. Så multiclip. Har inte fått dem ännu, skulle de inte passa eller? |
|
|
E90-torkarna har en helt annan konstruktion, multiclip bladen passar, men man får inte dit detta täcklock för en snyggare installation Länk |
|
O tusan! De har den designen där man trycker in på torkarbladen på en pinne! Länk Och för att montera på denna designen så brukar man behålla den övre avtagbara plastbiten på torkarbladen på Bosch Aerotwin Multi-Clip, men på min design tar man bort denna innan montering (och den är borttagen på mina bilder i tidigare inlägg). Ja, då behövs Bosch Aerotwin (om man väljer Bosch) för att få på locket och "få det att se helt ut" vilket jag personligen föredrar. Ok, nu har mitt klot längst upp på skaftet kommit ifatt verkligheten :-) Tack farbror! |
| Tack själv, nu vet jag vad jag ska köpa nästa gång.. :) | |
Dubbelkollade i Bosch-katalogen och där under produkten AM462S / 3 397 007 462 (AM står för Aerotwin Multi-Clip) så står det faktiskt följande notering: "Use adapter 1. The original cap can no longer be fitted". @BMWE21323 : Jodå, de kommer att passa och de kommer att fungera precis helt normalt. Enda skillnaden är att du inte kommer att kunna snäppa tillbaka det svara plastlocket som farbror länkade en bra bild till. |
| E92:a ”coupe”? | |
|
Upp till -09 så e det adapter nr:1. -10 så ändrades designen till denna:Länk. Plus att ingenjörerna kliade geniknölarna och fixa så att man kan fälla upp vänster torkararm,utan att behöva stanna den i ett övre läge. Själv fick man bryt på detta o lossa armen o flytta upp den lite. |
|
| Ser att min X1:a som i övrigt delar många delar med E90 har en annan konstruktion, så Bosch multi clip passade på precis samma sätt som original swf som satt på. | |
O tusan! Ja, jag ser nu i ETK att det på X1 är samma typ av torkararmar som på min E87 dvs denna typen Länk Så du tog alltså bort den där plastadapter #1 och monterade torkarbladen precis på det som jag gör på min E87. Ja jisses, jag har tappat räkningen på hur många gånger BMW bytt torkarbladskonstruktion sen E34'an :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.