|
|
|
|---|---|
|
Hej! Då drar vi igång en tråd om ryckig bmw ännu en gång. Är nämligen så att min e46 rycker/hugger till (endast ett hugg) om man trycker på lite vid låga varav på 3 an o 4an framförallt. Inga problem vi höga varav o full gas. Tycker även han går lite ojämnt på tomgång pendlar mellan 1000 varav och till han nästan dör. Har även hänt att han dör helt när jag trycker ner koppling o rullar in sakta på DN parkeringsplats. Funderar på Lmm eller lambda? Har läst allt från givare till bränslepumpar osv osv men känns som folk säger att det kan vara 20 olika saker. Dyrt o byta o testa allt. | |
|
Läs felkoder och kolla fueltrimvärden. Om sensorerna fungera så ser du aktiviet från dom i obd2 instrumentet. |
|
|
Tjuvluft via torrspruckna gummidetaljer på insugssidan och/eller Disa-ventilen är mina två första gissningar. Sedan kommer tjuvluft via dålig vevhusventilation som nästa gissning... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Låter som mina symtom jag har dock dör den också helt plötsligt ibland. Min känns också orkeslös på låga varv och gasen känns trög och svarar dåligt. Och står man på tomgång och blippar till med gasen så kan den stänga av ganska så abrupt. Har nu fått diagnos på det och det var tydligen kamaxellgivare P0344. |
|
|
@delorian Tror du denna duger för att kolla felet? Länk |
|
| Det funkar. | |
|
@delorian Hej! Har nu fått min OBDII scanner, vilka värden är det jag skall kolla och vilka värden vill jag ha? mvh Erik |
|
|
Short & long fuel trim. Kör bilen så den kommer upp i normal arbetstemp och kolla short fuel trim för bank 1 samt 2 på tomgång, 0% är den ultimata blandningen, men det pendlar alltid lite fram och tillbaka. Drar den tjuvluft så kommer du se att den försöker kompensera med bensin. Lambdasonderna ser du om de fungerar, pendlar voltvärdet när du trycker på gasen så fungerar de. Läs gärna av felkoder. |
|
|
Instämmer helt ang. tjuvluft och fuel trim. Du kan även veva ner rutan och lyssna om den knackar när detta händer. Kan vara seg VANOS (det går fint att dra ur sladdarna till VANOS för att stänga av den och jämföra) och/eller sot (blandingsproblem/för lite buskörning) också. Men följ upp fuel trimmen först. (DISA ventilen påverkar endast om den är en del av ett tjuvluftproblem). |
|
|
@selorian @marin849 Så här sa felkodsläsaren. Kall motor: Länk Länk Länk Länk Länk Varm motor Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
|
Ser normalt ut. Men du behöver kolla på short term fuel trim 1 och 2 när du kör med varm motor och växlande varvtal och belastning. Har du tjuvluft kommer den behöva mer bränsle p tomgång/lågvarv/låg last samt medlhögt varv utan belastning. När du sedan belastar motorn (hög växel) blir tjuvluften försumbar och du ska då ha normala fuel trim värden. Just när du stampar ner pedalen sprutas extra bränsle in vilket kan synas som en tillfällig minuskorrigering på fuel trim. Men som sagt, det kan också bara bränsle med låg oktan och sot som gör att den knackar en gång innan DME justerar. Detta blir givetvis värre om den tar in tjuvluft. Kläm och känn på insugsbälgarna mm som Johan tipsat om. |
|
| Okej tack! | |
|
Det brukar synas på tomgång med varm motor när det är tjuvluft då ligger short fuel trim högt. Att det ligger högt när motorn är kall är normalt. Tycker värdena så bra ut om de ligger nära runt 0% där är 1,6% inom ramarna. Har du 2 eller 4 sonder på bilen? Några felkoder? |
|
|
@delorian sonder? :s Ne inga felkoder :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.