AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.470

Körstil för att bromsbeläggen ska hålla länge

Var igår inne och bytte bromsbelägg bak på min X3 2015. De höll i hela 3800 mil. De byttes dock inte i förtid utan var verkligen nästan helt slut, kunde knappt se belägget när jag kikade in genom fälgen. Tydligen var det normalt att beläggen bak slets först på BMW om man körde lungt eftersom bilen "mikrobromsas" hela tiden för att stabilisera den. Har också läst att BMW bilar bromsar mer med bakhjulen vid lugn inbromsningen för att undvika att bilen nickar för mycket. Min fråga är nu, hur ska man köra för att bromsbeläggen ska hålla längre än 3800 mil? Undvika att bromsa, mer motorbroms? Om man motorbromsar så riskerar man väl att få rostiga bromskivor istället?
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Har en X1 28i med automat som gått ca 12500 mil. Vid senaste oljeservice för någon vecka sedan var det ca 6mm kvar bak och ca 8 mm fram.

I min värld så måste något vara fel om beläggen tar slut vid 3800 mil.
Kör rätt så "inspirerat" med min bil, så både dsc och hill descent control får jobba en del. Men har förmodligen åtskilliga tusen mil kvar på mina befintliga belägg

Men man ser ju folk ligga och småbromsa i tid och otid både på E4 och mindre vägar, när man istället kan lätta på gasen och rulla/motorbromsa och planera sin körning. Så det är väl tipset, man kan köra sportigt men ändå planerande och snällt för bromsarna.
Generellt är det väl farten som påverkar slitaget då det handlar om att stoppa upp den rörelseenergi som finns lagrad vid körning. Huruvida det sliter mer att bromsa hårt eller mjukt borde inte spela någon större roll eftersom energin blir densamma för att få stopp. Motorbroms påverkar dock vid smygbromsning och borde ge mindre slitage.
Vad det gäller livslängd och antal mil beror det alltså på hur mycket man bromsat under färd. Kör man bara långkörningar utan stopp kan nog miltalet springa iväg ordentligt medan om man bara kör stadstrafik med mycket stopp kommer miltalet sjunka drastiskt, dvs ett specifikt miltal för ett bromsbelägg går inte att definiera i min mening.
Kan dock hålla med att 3800mil låter väldigt lite, särskilt med tanke på vad BMW tar betalt för att byta!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Farthållaren med aktiv broms (för att hålla farten i nedförsbackar) bromsar väl bara med bakbromsarna!?

Hur ser körprofilen ut?

Mycket stadskörning sliter mycket hårdare på bromsarna än motorvägskörning t ex.

Vid högre hastighet när bromsarna blir ordentligt varma, sker det en friktionsmaterialöverföring från beläggen till skivorna där det blir mycket friktionsvärme mellan dessa ytorna som åstadkommer retardationen - då slits inte klossar/skivor på samma sätt som i långsam trafik där det blir ett större mekaniskt slitage av både skivornas yta och beläggens dito - det blir mer avverkning på materialet helt enkelt vid låg hastighet relativt sett. Givetvis slits bromsarna mycket om man tok-kör i hög hastighet och pallnitar hela tiden eller kör ren bankörning etc.!
Jag kanske inte är så pedagogisk på att förklara men det finns en hel del att läsa om detta om man söker runt lite på nätet.

Ett alternativ kan vara att montera belägg som håller längre, t ex. Ate ceramic - dock kan de ha lite sämre bromsverkan initialt vid bromsning innan de fått upp värmen. Som "positiv bieffekt" producerar de mycket mindre bromsdamm på fälgarna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
3800mil måste vara ett litet rekord! Kör du bara bana? :-). Om jag inte missminner mig så var det någon/några andra som fått byta belägg efter relativt kort körsträcka. Detta på bilar med ett par år på nacken bara. Måndags ex av original belägg?

Kört dryga 8k mil på fram belägg och 7k mil på bak beläggen. Har nästan hälften kvar av beläggen. Då kör jag väldigt mycket stadstrafik och har automat. Så det blir en hel del broms. Mina belägg kanske e gjorda av betong :-)
Tycker också det är lite. Min körprofil är väl i stort sett stadstrafik med en del 70-vägar inblandat.
Dock så har Ingen av de två tidigare bilar jag haft har behövt byta belägg efter så kort tid, med samma körprofil Kanhända att det var måndagsexemplar av belägg.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ser man till hur mycket bromsning (dessutom i låg hastighet med mycket materialavverkning på belägg/skivor) du gör under 3800 mils stadskörning, kanske det motsvarar mer än 12.000 mils landsvägskörning.

Sedan får du lägga till bromssystemets automatik med bakhjulsbromsning (både för stabilitet och farthållare), så sliter det mer bak än vanliga bilar.

Jag har sett att på F31:an är det ca 5 mm belägg kvar bak (av ca 11 mm) men mer än 9 mm fram (av ca 13,5 mm) efter 8000 mil - så moderna BMW sliter helt klart mer på bakre bromsbeläggen än alla andra bilar jag har haft tidigare (bortsett från Santa fe:n som har bakbromsar som brukar kärva fast minst en gång per år oavsett hur mycket man försöker förebygga detta med uppsmörjning, motion av kolvar och t om byte av bromsok...).

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde:

X3:an är ju inte fjäderlätt precis, vilket också inverkar på slitaget.

Mvh
Johan B

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag tror att bilen och körstilen är de största orsakerna till slitaget på bromsklossarna.

På min gamla BMW 3.0S bytte jag bromsklossar väldigt ofta. På min gamla SAAB 9-3Aero höll främre bromsklossarna långt över 10.000 mil

Med SAABen bromsar jag i och för sig oftast mjukt eller inte alls. Så tex bromsar jag nästan aldrig när hastighetsgränsen sänks. Det räcker med att släppa gaspedalen 100-200 meter före en ny lägre hastighet så sjunker hastigheten till laglig fart utan att jag behöver bromsa.
Att hålla hastighetsgränserna och hålla ett vettigt avstånd till bilen framför gör också att man behöver bromsa mindre
Raven71
3.800mil låter väldigt kort.
Kom 5ggr(19.000mil) så långt på mina bakre belägg. Å då fans det fortfarande lite kvar. Men jag ser iof mitten pedalen mer som en nödpedal. Motorbromsar istället, oavsett om det är E4 eller i stan(jo jag växlar en del). Hade nog kommit en bit till på beläggen om jag bara haft psyke att hålla laglig hastighet på landsväg...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag skulle tro att körstil och stad vs landsväg är helt avgörande, och att inverkan av automatisk avtorkning av bromsar och sådana moderniteter inte ens märks på slitaget. Undantaget om du altlid kör fullgas på vintern och låter antispinn reglera hela tiden.

BMW bromsar mer bak än många andra bilar ja, helt enkelt för att BMW inte är framtunga så kan man dimensionera (storlek på kolv o skivor) så att en jämnare fördelning av bromskraften uppnås. Detta ger bättre bromsverkan.

Finns ingen anledning att gasa-bromsa hela tiden istället för att motorbromsa! Bromsarna kommer inte rosta ihop för att du utnyttjar motorbromsen.
Fu
13
Fulltone
325i Sedan Manuel -03
328i Touring Manuel -14
330D Touring Manuel -11
525d Touring Manuel -08
För att bevara klossar och skivor, och ha bromsarna i bästa skick... bromsa hårt och kort.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Om du har elektronisk handbroms är det som Johan B säger att den använder bakbromsarna när du justerar ner hastigheten på farthållaren. Bättre att stänga av farthållaren i tid och starta den igen när du kommit ner till rätt hastighet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.