AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.330

330e Förkonditionering - bara batteriet?

li
25
linnnet
318D -15
XC60 -17
Hej,
Jag har inte lyckats förstå varken via nätet eller manualen hur det här med förkonditionering ska funka.

Bilen är inställd på att börja ladda så snart jag satt i sladden (oftast på kvällen). Sladden sitter sedan i till morgonen då jag åker med bilen. Just nu har jag förkonditionering inställt till kl 7.45 på morgonen.

Förkondisiotneringen funkar OK (även om det är ganska ljummet i kupén, jag ska exprimentera med att ställa tiden tidigare/senare). Men det jag inte förstår är att batteriet inte är fulladdad när jag åker iväg.

Finns det något sätt för bilen att förstå att den kan ta elen till förkonditioneringen från inkopplade elen istället från batteriet i bilen?
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Tiden tror jag är till när bilen skall vara uppvärmd.

Strömen tas från batteriet och laddaren laddar då batteriet samtidigt.

Fördelen med det är att batteriet också blir uppvärmt i och med att det laddas.

Hurivida laddaren orkar ladda mer än vad förvärmningen tar ut beror på vilken effekt du laddar med.

När jag laddar med 16a riktig laddare eller max på lilla 230-laddaren (12A) har jag 100% vid avfärd.

Kör man på mellan (9A) eller låg (6A) tror jag inte den orkar hålla emot mot förvärmningen.

OBS. Mina erfarenheter på X540e.
Tror dock det är samma lika på 330E.

/G
li
25
linnnet
318D -15
XC60 -17
Tack för svaret!

Jag kör max med lilla laddaren men lyckas som sagt inte få 100% vid avfärd. Det verklar liksom inte som att bilen fattar att den har extern el.

Har du schemalagt laddningen till senare under natten eller kör du laddning så fort sladden kopplas in?

//J
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Laddar så fort sladden är i.

Jag ser i mobilen på appen att den laddar under värmningen.

/G
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Fire Red beställd
Det är nog så att klimatisering tar mer el än vad laddaren kan ge. Åtminstone var det svaret jag fick av säljaren när jag köpte bilen.

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.