AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.592

NY N52 DISA - stendöd!

St
94
Strålaren
E61 523i -06
Jag upptäckte att DISA:n på min N52 är på väg att ge sig då den ger felkoder för jämnan och är allmänt glapp och trött. Så jag beställde en ny. Jag höll nyss på i garaget och skulle precis skruva fast den, men jag tänkte att jag vill testa den först. Enkelt gjort i Inpa. Provade först den gamla och den funkade, men bara lite halvt. Seg som tusan och trött. Röck ur den, pluggade in den nya - stendöd! Kvack!!

Pluggade in den gamla igen - fungerade (typ). Nya igen, stendöd. Clearade alla felkoder, rensade alla adaptations. Clearade felkoder igen för säkerhets skull. Nya var fortfarande stendöd. Pluggade in gamla och den funkade... Så jag skruvade tillbaka gamla och satte ihop allt som det var. Sur som fan är jag nu. Har jag missat något viktigt steg eller är den verkligen död? Inte ett knyst ger den ifrån sig. Man kan ju tycka att om den kärvar så borde motorn i den låta lite eller så, men den är helt tyst.

Tacksam för hyfsat snabbt svar om någon vet, för jag är i startgroparna för att reklamera detta skräp och då vill man ju inte ha missat att göra något man borde gjort och det sedan visar sig att den egentligen funkade. Men tänker att eftersom den gamla var "plug & play" så borde den nya vara det också?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fabrikat på "nya" delen?

Vilken motor är det i din bil?

Vilka felkoder var det?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Vaico V20-2260. Bmw artikelnummer enl kartongen är 11617579114 vilket funkar för min N52B25A enl realoem (enda numret som kommer upp).
Jag var så förbannad när jag höll på och rensade felkoder att jag glömde skriva ner dem. 2AAB och så tror jag 2AA8, men jag vågar inte svära på att de inte kom av att jag pluggade i och ur dem fram och tillbaka. Man blir så förbannad när saker inte fungerar och man har stått och skruvat en stund innan man upptäcker det...
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Om jag förstått det rätt så är detta endast ett simpelt ställdon som är mer eller mindre "dumt". Tre stift har kontakten, matning, jord och en PWM signal från spjället som talar om läget för DMEn. Ska ju inte behövas något mer än att koppla in det och köra...?
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Gjorde det lätt för mig och ringde bmw och frågade. Det ska vara plug & play. Så det var väl ett måndagsexemplar bara.
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Kan uppdatera detta och säga att jag några dagar efter senaste inlägget köpte en ny disa hos bmw och den funkade perfekt. Reklamerade den gamla och fick pengar tillbaka. Alles gut och felkoder borta :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.