AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.411

320d xDrive Touring man - nu utan maskinskadeförsäkring

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Bilen har passerat 8 år nu och har gått 9500mil så nu har jag ingen maskinskadeförsäkring. Ska bli rätt för kamkedjetrassel nu och sälja innan något händer?

Servad enligt BMW:s intervall och även 1-2 extra oljebyten.

Den har även fått 1 eller 2 extra oljebyten. Har inte varit inne på kontroll hos BMW eftersom den inte har blivit inkallad.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kör bara!
Sälj!

EB
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Men om du är det minsta orolig, varför inte bara åka in på BMW-verkstad och be dem göra kontrollen, för en kostnad på kanske 2-3000 kr. Rätt små pengar för att vet att du inte har något problem?
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Sitter det inte kamkedja i framkant och en i bakkant på motorn? Blir väl iså fall svårt att kolla utan lyfta ur motorn.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kamkedjorna sitter i bakkanten av motorn, men det finns en övre och en undre kedja.

Tyvärr är det svårt/omöjligt att mäta den undre kedjan utan att demontera motorn och det är givetvis den undre kedjan som har varit problematisk på vissa bilar.

Personligen tror jag att kamkedjeproblemen är ganska ovanliga på lite senare (från 2013 verkar det vara en uppgraderad variant) N47-motorer då dessa har en uppgraderad kedja från en "säker" leverantör.
Det verkar ju som att BMW hade flera leverantörer av kedjor och en av dessa leverantörer har haft kvalitetsproblem med kedjehaverier som följd.

Således bör de flesta motorer med felaktiga kedjor ha visat sig vid detta lag.
Men man kanske aldrig kan vara säker...

Mina 50 öre är att om bilen inte har fått problem ännu vid den åldern/miltalen, är nog sannolikheten/risken inte jättestor att den kommer att få det inom rimlig tid framöver heller.
Så jag skulle inte sälja bilen av den anledningen om du är nöjd med den i övrigt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Byt FB och du kan med tillägg få försäkring till 16.000 mil.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
@AnderZ007: vilket FB erbjuder maskinförsäkring upp till 16.000mil?

IF har en "stor bilförsäkring' som gäller vid högre miltal. Har inte kollat upp var gränsen går än.

Jag har även pratat med BiliaGroup Borås och är välkommen dit så kommer en mekaniker ut och lyssnar. Detta är kostnadsfritt. Sedan får vi se.

Beklagar alla enskilda fall med kamkedjeproblem. Men kan de verkligen vara en angelägenhet för försäkringsbolagen?! För oss andra premiebetalare?

Maskinskadeförsäkringen bör rimligtvis täcka oförutsebara skador, men bara dem. När en motormodell, som nu N47, visar på ett systematiskt fel, finns det väl någon riktigt ansvarig? Varför skall försäkringskollektivet behöva täcka upp? För att det är enkelt?

Och att lämna över problemet till nån stackars okunnig - sälj! - är ju faktiskt inte bättre än att liera sig med familjen Meros, eller vad de nu heter.

/Lennart
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Johan:Ser ut du har lärt dig lite av alla min inlägg om kedjorna ;-)
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Kolla med Trygg-Hansa. Kostar lite extra men trygghet kostar.
Som att byta olja och filter var 1000 mil. Men där har vi ju förstås känslan att veta att vi gjort vad vi kunnat typ.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
If Stor = 10 år / 12.000 mil
fa
23
farbror
335i -09
@AnderZ007: Trygg Hansa har 16000 mil ja men bara i upp till 8 år.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Var ser ni att Trygg-Hansa har 16.000 mil?

Enligt hemsidan är det 8 år / 12.000 mil...
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Kollat med IF nu. IF Stor skulle kosta ca 650kr extra per halvår vid årlig körsträcka 2000 mil. Maskinskadeförsäkringen gäller i så fall till bilen är 10 år eller har körts 12000mil. Det som inträffar först bryter maskinskadeförsäkringen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.