|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Har köpt mig en riktigt fin pendlarbil. Saab 9-5 Aero SS Tänkte skaffa nya vinterhjul, friktion 17" Tycker att Nordiska friktion är otäckt vingliga att köra på, har tidigare haft 16" friktion nordiska Good Year men bytte snart till Europeiska friktion och gick upp till 17" då kändes bilen genast klart bättre. Vet att europeiska är sämre vid halka men hur stor skillnad är det igentligen? Och om jag väljer Nordiska hur stor skillnad är det om jag denna gång väljer 17" hjul ist för de sladdriga 16" hjulen? Kan också tillägga att på de andra två bilarna har jag dubbat så kan välja bil efter väder om så önskas. Tacksam för tips 👍 |
|
Hade Nokian Hakka R dubbfria på min Audi S5, nordiska, hur nöjd som helst. Hade europeiska dubbfria på min Touareg, kändes inte alls bra. Men sen beror det såklart på var du bor, i Norrland där jag bor är europeiska dubbfria inte ett tema, västkusten har ett annat klimat som passar europeiska dubbfria bättre kan jag tänka mig. Mjukare gummiblanding på nordiska som nog passar bättre när det är kallt. Hade 19” på S5 och 18” på Touaregen. Crille |
|
|
Jag valde Hakka R2, dvs. ett nordiskt dubbfritt däck, till min nya Touran. Kör med 16" 205/60 men upplever inte någon som helst vinglighet. Jag bor på västkusten och även om det sällan är riktigt halt här så skulle jag inte ens drömma om att välja ett centraleuropeiskt dubbfritt däck. /Masten |
|
|
Hade eu vinterdäck på min förra Cayenne. Det var katastrof, inget sidogrepp. Fick sladd i varje kurva och rondell. Bytte till Conti dubbdäck, gick som på räls. Kör nu med Hakka 8 på Panameran, är supernöjd med både grepp och ljud. Dessutom drar bilen 5-10% mindre jmf med sommardäcken vilket jag tycker är lite överraskande |
|
|
Är väl lite lite skillnad var du kör, vilken typ av vinterväglag du oftast kör på. Jag har Hakka R2 på min E92, storlek 225*40*18, är 110% nöjd med dessa, stadigt och fint, inte mjuk lr vinglig känsla. Körde dock en volvo s60 med Hakka R i 55 profil, 16 tumshjul, den var inte alls lika stadig så kanske R2 är lite förbättrad mot de äldre Hakka R däcken... Mvh |
|
|
Förra säsongens vinterbil kom med Hankook Icebear W440 tillverkade 2011. Dessa är gjorda för kontinenten. Jag var lite skeptisk då jag kör 2 mil/dag på landsväg som inte saltas och inte heller plogas så överdrivet ofta. Däcken gav inte mig några problem och även om de är sämre på snö och is hade de alltid tillräckligt fäste och jag satt aldrig och tänkte "vad dåligt grepp jag har". På barmark kunde man ligga på 165 utan att de kändes vingliga (bilen gick ej fortare). Bor f.ö. i Mälardalen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.