AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.463

Knackande motor vid tomgång

os
19
oskob
320xd Touring, -14
Hej!

Köpte mig en bmw 320d (2014, 11k mil) för ca 4 veckor sedan på Kamux och motorn har nu börjat låta riktigt läskigt på tomgång. Ett oregelbundet knackande som nästan låter som det ligger något och slår i motorn. Knacket känns även i pedalerna, framförallt kopplingen.

Dock så går motorn helt normalt så fort jag ger minsta gas, så den går att köra, men känns ju inte så bra.

Har kontaktat bilfirman och de var inte speciellt övertygade om att detta skulle täckas av deras garanti, utan det beror på om verkstaden kan bevisa att felet fanns innan köpet.

Det jag blev lite fundersam över är att han vill att vi kör 10 mil på en trasig motor till deras verkstad istället för att jag lämnar in den där jag bor. Får för mig att det är mindre chans att deras egna verkstad påstår att det är ett garantiärende och att det är det som är motivationen till det, men jag kanske är konspiratorisk. För mig verkar det självklart att det var ett garantiärende då den brakar 4 veckor efter köpdatum och vi har inte kört speciellt mycket.

Är det troligt att detta ska klassas som garantiärende? Finns det några bra argument till att det ska kunna klassas som det?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tycker du helt klart ska lämna in den hos någon annan än deras verkstad.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Du har köpt bilen som privatperson?

Konsumentköplagen säger att under de första sex månaderna efter inköp så måste säljaren bevisa att felet inte fanns när du köpte bilen, annars anses det ha funnits när du köpte bilen och säljaren är skyldig att åtgärda felet utan kostnad för dig.

Dock måste säljaren ha möjlighet att själv undersöka och försöka laga bilen, om någon annan verkstad försöker laga bilen utan att säljaren i förväg godkänt detta så kan du inte längre ställa krav på säljaren.

I mina öron låter detta som ett solklart garantiärende så lämna bilen till säljarens verkstad. Bevisbördan ligger hos dem, så det skulle vara mycket intressant att höra hur de argumenterar om de försöker bevisa att felet inte fanns vid överlåtandet. Och om de mot all förmodan försöker slingra sig så hantera det då,
os
19
oskob
320xd Touring, -14
Nu har jag varit hos adbildelar, enligt instruktion från bilfirman.
De konstaterade att det är svänghjulet som sitter löst och "klapprar" på tomgång men stabiliserar sig när motorn belastas.

Enligt bilfirman är detta ett fel som uppstått efter att jag köpt bilen, men bilmekanikern säger att det kan hända om man drar tungt lass eller belastar motorn överdrivet. Har själv kört väldigt lugnt, visst har man provat motorn på motorvägen, men annars har det varit lugn stadskörning och dragkroken har vi inte använt.

Detta är vad Kamuxs "garantihandläggare" svarade:
"Med hänvisning till kundens anmälan, så är det uppenbart att felet inte varit ursprungligt. Det innebär att skyddet i konsumentköplagen inte hjälper.
Det finns inga andra skydd som ersätter felet heller då felets karaktär inte ryms inom trafiksäkerhetsgarantin."

Ringde försäkringsbolaget och de tyckte också att det var solklart garantiärende. Så jag åkte hem med bilen igen utan åtgärd (de sa att det inte var farligt att köra med problemet).

En spännande sak som hände då var att problemet plötsligt försvann. Så just nu finns det inga tecken på problemet. Jag får lite känslan av att detta hände förra ägaren och de sålde av den fort som attan innan det blev värre.

Verkstaden har inte rört bilen utan bara kollat felkoder som klagar på svänghjulet, men de kunde inte se när denna felkod uppstod.

Vad ska man göra? Kriga eller ge upp?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Intressant att Kamux har ambitioner att växa på den svenska marknaden samtidigt som de både säljer bilar från USA med Salvage title och nu försöker att undvika att ta sitt ansvar enligt konsumentköplagen. Den ekvationen bör bli svår att få ihop.

Ytterligare ett skäl att bläddra förbi deras bilar på Blocket.

Jag skulle absolut ta det vidare och strida för min rätt.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Självfallet tar du strid mot dem!

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Bevisbördan ligger hos bilfirman, inte hos dig, så det räcker inte att bara säga att felet inte fanns där när du köpte bilen.
Ge inte upp. Prata med konsumentombudsmannen i din kommun hur du går vidare, men du har rätt och kommer få rätt i slutändan.
os
19
oskob
320xd Touring, -14
Har pratat med konsumentverket och de säger som ni, att bevisbördan ligger hos dem och att det inte är något snack om att detta går under konsumentköpslagen.

Dock så har vi tydligen ingen konsumentombudsman i kommunen jag bor så jag kommer inte få någon hjälp med att reklamera..... hurra.

Min plan är att samla in utlåtanden från konsumentverket, försäkringsbolaget och mekanikern som alla säger att detta är ett dolt fel och hoppas på att de ger efter.

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Min tågordning skulle var ungefär såhär:
* Maila eller skriv till firman, ange att du anser att detta detta fel är att anse att det fanns när du köpte bilen och att firman därmed förväntas laga det utan någon kostnad för dig. Ange även att konsumentköplagen ger dig rätt till detta. Säg gärna att du även har pratat med konsumentverket som ger dig rätt. Du kan även nämna att du kommer blanda in en advokat om de inte uppfyller sina skyldigheter samt att du kommer ta detta till ARN om det behövs. Skriv även att om du inte får svar från dem inom tex två veckor så kommer u lämna in bilen för lagning hos en annan firma och sedan fakturera firman för kostnaden.
* Om de inte faller till föga så skulle jag ta ta kontakt med en advokat, detta är ett enkelt fall som inte kommer dra stora resurser från advokaten, och jag är relativt säker på att du kommer få ersättning från firman för denna advokatkostnad efteråt.
* Du kan även maila biljuristen Michel Luft på Teknikens Värld som svarar på en del läsares bilproblem.
os
19
oskob
320xd Touring, -14
Tack för många bra tips, jsn!

Funderar också på om man ska åka till en verkstad och be dem kolla växellåda, koppling eller andra komponenter som kan ha skadats. Om detta är ett resultat av att man tex har motorn på högt varv och bara dumpar upp kopplingen eller råkat lägga i låg växel i hög fart etc... vad vet jag?!
os
19
oskob
320xd Touring, -14
Nu har problemet varit helt borta i några dagar så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Problemet upphörde efter att bilfirmans verkstad kollat på den, jag ringde och frågade om de hade gjort något men de sa att det enda de hade gjort var att läsa av felkoder och rensa ut felkoden som som varnade om svänghjulet.

Det kan väl knappast vara så att rensandet av en felkod har gjort att symptomen försvinner? Jag körde 10 mil hem efter verkstaden helt utan symptom och har nu startat den en gång om dagen för att se om det kommer tillbaka, men inte ett knyst.

Kan detta vara något som uppstår när motorn blir varm? När problemet uppstod första gången var jag på väg till Stockholm och hade kört kanske 2 timmar. Missljudet har sedan funnits där från söndagen till onsdag då verkstaden felsökte och har efter det varit som bortblåst.

Var ju tvungen att ta mig hem från stockholm och sedan till örebro för att felsöka och problemet var precis lika när bilen var kall som varm.

Vad kan detta betyda?!
os
19
oskob
320xd Touring, -14
Har nu fått svar på Kamux efter att ha skickat in reklamation med all fakta som jag fått från konsumentverket.

Deras deal var att de är villiga att byta svänghjulet utan kostnad men kommer att byta ut det mot ett annat begagnat svänghjul.'

Det låter lite mystiskt att göra så, när man ändå ska gå igenom besväret att plocka bort växellåda och koppling och allt vad det är och sätta in något som eventuellt kommer slitas ut ändå. Man har ju ingen aning om vad det är för skick på det som sätts in.

Vad säger ni?
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Nu är de bara dumsnåla.

Fråga vilka garantier de lämnar på att detta svänghjul är helt? När det installeras nya delar så är det två års garanti på delarna, kräv minst samma längd på denna garanti.

Samtidigt kan du ju fundera på om du vill passa på och byta koppling när allt ändå är nere... Fråga om det är ok att du kommer med nytt svänghjul och ny kopplingssats och de skruvar dit de nya delarna utan kostnad. Kan vara ett sätt att ta det hela framåt, och delarna kan du beställa från Tyskland till bra pris. Men kolla vilka priser du får på delarna innan du påbörja den diskussionen, om det är värt för dig eller inte.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Håller med JSN till fullo.
Svänghjulet ligger på dryga 6k på ebay:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.