|
|
|
|---|---|
|
Igår va det min tur och tabba mig efter jag fyllt på olja i min e39 525 03 så glömde jag att skruva på locket. Körde där efter ca 20 mil med bilen. Imorse oå väg till jobbet så tändes motorlampa. Jag stannade och kom på mig själv att jag jade glömt locket. Ringde sedan min verkstad och snackade med dem och de sa att de va OK att köra trots att motorlampan lös pga av att motorn hade kännt av ett annat tryck eller liknande. Har fyllt på olja i bilen men är fortfarande orolig över att köra med bilen. Någon som varit med om något liknande som kan komma med fakta om jag behöver åka till en verkstad Tack för snabba svar | |
|
Har det inte sprutat ut nån olja är det nog ingen fara. Tycker dock det är märkligt att du kunnat köra så pass långt? Bilen borde gå ganska illa? Min mekaniker glömde locket på min 530 en gång och där tändes motorlampan efter en stund, samt det kändes som den gick på några cylindrar för lite, dvs den gick knappt att köra. Motorlampan släcks efter tre, om jag inte minns fel, körcykler om allt är som det ska. |
|
| Tyckte också att de va märkligt. Men motorlampan är fortfarande tänd. Och har kört 20 mil efter jag satt på locket. Men det kanske rättar till sig. Jag upplevde inte bil gick dåligt alls heller. | |
|
Är det 20 mil i en körning eller flera? Som sagt vad tar det några separata körningar innan lampan släcks, förutsatt där inte är nåt fel. Försätter lampan att lysa ändå hade jag nog kollat upp det närmre. Släcks den inte av sig självt kolla upp loggad felkod, antagligen nåt med oljetryck. Nolla den och tänds lampan igen vid nästa körning är där nog nåt som är vajsing. |
|
| Tackar | |
|
Sonen gjorde precis samma tabbe med sin 525:a i somras. Varför det inte sprätt ut en massa olja i motorrummet beskrevs bero på att där sitter en skyddsplåt under oljepåfyllningen som skyddar mot detta. Vi fick nolla felkoden, vi har Carly hemma och sen dess inga som helst problem med att den går illa eller att lampan tänds. Grabben såg lite snopen ut när han kom till mecken för felsökning och han (mecken) genast hittad felet, det borttappade locket :-) Så släck den med hjälp av nåt diagnosverktyg hellre än att vänta på att den släcks av sig själv, detta för att minimera risken att felkoden ligger kvar och ställer till det vid nästa besiktning. Niklas Fransosen |
|
| Ska stopa in en felkodsläsare i bilen imorn och se vad motorlampan är tänd för men tack så mycket för hjälpen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.