AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.997

Rsc lyser efter däckbyte?

So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Har ett par m fälgar på min e61 som jag hade sommardäck (245x40x18 conntinental) på. I helgen byte jag till allvädersdäck av samma märke och dimensioner!
Några km efter började rsc lampan lysa.
Den lös ej innan med sommardäcken?
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Måste nolla däcktrycksövervakaren vid hjulbyte eller påfyllnad av luft i däcken.

/G
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Jaha.. Hur gör man det?

Vart sitter dessa givare? På många bilar sitter det ju i ventilerna.
Men i dessa fälgar satt det "vanliga" ventiler.
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Den mäter rullomkretsen via abs-givarna.

Kolla instruktionsboken, någonstans i inställningsmenyn.

/G
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Måste man lämna den på bmw för att nolla eller kan man göra det själv?
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
GDS!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Länk
Stäng av bilen, på med tändningen. Håll ner RDC knappen i några sekunder. Starta bilen o börja köra...Iaf på E39 :D
Starta bilen, gå till inställningar i menyn där du ändrar klockan och språket. Där har du däck, klicka på den så kommer du till menyn ändra däcktryck. Där ska du aktivera de nya däcktrycket du valt (pumpa däcken innan vid behov) sen ska du köra en sväng med bilen, typ 10 min. När trycket har hittats står där aktiverat. Klart!
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Tack för era svar!
Jag gjorde precis så. Och nu är det löst. Så skönt
😊
Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1100LT/SE -94 m.Dnjepr sidvagn.
K1200GT -07
Fick punkavarning på väg upp från Västerås till Luleå i går.
Sett på inläggen här hur man återställer det på en -04 E61'a ,, nock nock ,, Tack.
Tänkte byta till sommardäck idag men det är isfläckar på vägen i stan.
Funderat på metoder att indikera punktering.
För länge sen mätta jag vibrationer i däcken för att indikera däckstrycket. Det gick inte så bra då vibrationerna startade bara när man körde över en ojämnhet ( spricka , set ,,, ).
På hojen sitter det givare i fälgarna och jag får aktuellt tryck på BC'n med varning om trycket går under 2.4Bar.
En del bilar har tryckgivare i fälgarna som flyttar ett membran innåt fälgen och då kan inte givaren ta upp signal från membranet.
BMW verkar ha valt att utnyttja ABS signalen som mäter hastigheten på hjulet. ( används även för antislip och stabilisering ) för att indikera om hjulen snurrar olika fort. Inovativ teknik men kan ta några sekunder att känna av en punktering.
Nu är en fyrhjuliing speciellt med punkteringsfria däck stabilare än en MC vid punktering.
Så OMHO en bra och relativt enkel lösning för bil/lastbil,,.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.