|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har nyligen monterat pirelli ice zero dubbdäck på min 520d Xdrive. På tidigare bilar har jag haft Nokian Hakkapelitta av senaste version. De har varit väldigt tysta och knappt låtit mer än sommardäcken i högre fart. Nu när jag har kört med Pirellidäcken så låter de extremt högt. Nästan öronbedövande i vissa hastigheter och underlag. Anmärkningsvärt högre också vid fartsänkning tycker jag. Ska in till däckverkstan i morgon för att de glömt att montera lufttryckssensorer och funderar på om man ska acceptera så här höga däckssljud. Har läst tester där de skriver om högt däcksljud men kunde aldrig tro att det kunde vara så här mycket. Någon med liknande erfarenheter? Jag bävar för att åka en vinter med dessa däck... | |
| Tror det blir väldigt svårt att reklamera dubbdäck för att de genererar vägljud... Men kör mycket på bar asfalt så kommer de nog att bli lite tystare med tiden. | |
|
Är det vanliga däck eller RFT-däck? La på vanliga dubbdäck (Good Year Ice arctic) på F31:an, ljudvolymen är märkbart lägre än med Bridgestone RFT-sommardäcken, men framförallt är ljudkaraktären betydligt mindre obehaglig med dubbdäcken - ljudmattan har fått en annan karaktär där ljudet inte är så lågfrekvent och jobbigt längre. Och då bör man beakta att GY-däcken är kända för att vara ganska bullriga... Dimensionerna är samma för sommar- och vinterdäcken i mitt fall. Kort och gott: RFT är en katastrof komfortmässigt! Är det en seriös däckfirma lyssnar de på dina problem. Pirelli har en 30-dagars nöjdhetsgaranti som du kan utnyttja: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är RFT-däck som jag har både på sommardäcken och mina förra Hakkapelitta. Jag förstår också att det kan vara högre ljud med dubbdäck och det har man ju upplevt förr. Jag köpte dessa på Däckia (avtal med företaget-tjänstebil) och de säljer inte Nokian utan de menade att Pirellidäcken var bra. Skillnaden i ljud är dock monumental. I fart hördes inte dubben från hakkapelittadäcken men med Pirellidäcken så låter det nästan som att motorn varvar 4000/rpm. Har jättemånga gånger rent instinktivt kollat på varvräknaren och undrat varför den inte växlar... :-) Nöjdhetsgarantin låter spännande. Måste kolla vad de säger på däcksfirman idag... |
|
|
Vänta 50-100 mil. Jag fick också en chock när jag satte på helt nya Nokian Hakka 8 eftersom de var så mycket bullrigare än de Hakka 7 jag hade innan. Men det hade mest med inkörningen att göra. ------- //Lövet |
|
|
Jag har kört icke zero i två säsonger nu. Tycker inte nu de låter märkbart mer än andra dubbdäck. Så håller led föregående talare, vänta några mil så de hinner filas till.. Är dock sjukt nöjd med greppet på däcken... |
|
|
Jag köpte en 320 GT och fick med förra ägarens Pirelli Ice Zero RFT dubbdäck på 17" originalfälgar och är helt bedrövad över ljudkomforten. Har iofs i princip alltid kört dubbfritt här nere i Skåne, men att en premiumbil 2017 ska låta som en terrängbil 11 är inte ok. Är osäker på om de överhuvud taget rullat tidigare, men kan en inkörning verkligen ha så stor betydelse? Som det är nu går det knappt att föra en konversation i kupén, knappt överrösta med stereon... Har tom googlat på att dra ur dubben, men det är väl förkastligt. Och att sälja nästan nya lär inte vara en bra affär. |
|
|
Måste vara RFT som gör det olidligt då... |
|
|
Nu har jag kört drygt 100 mil med mina och kan konstatera art ljudet minskat lite grann men det är fortfarande väldigt högt. Skjutsade igår en kollega som efter en liten stund undrade vad det var för fel på bilen... Får nog ta detta vidare... |
|
| Teknikens Värld hade problem med vägljud på G30 på sämre väg i jämförelse med S90 och E-klass. Har Hakka 9 på en G30 sedan en tid och de låter hemskt mycket. Nokian säger att de haft problem på vissa Volvo med dessa däck, men att de behöver köras in, hur längt vet man inte riktigt. Tror inte det ljud vi har går att bli av med hjälp av inkörning, viss förbättring kanske, men när de tystnar ordentligt är nog dubbarna rätt slut! Tyvärr har nog G30/31 problem med vissa vägljud. Det ska finnas en ljudisolerande filt att ha inne i däcket vilket TV tydligen hade på sin S90, kanske något att pröva? | |
| Tittar man närmare på det hela finns (ännu) inte någon ljuddämpande filt som passar vinterdäck. G30 presterade sämre på dålig väg kanske pga rft-däck (knappast förvånande). Continental Ice Contact 2 (ej rft) kan vara ett alternativ? | |
|
Jag följde med mor min och köpte pirelli zero ice dubbdäck till hennes mitsubishi colt häromveckan, inte rft-modellen. Jag reagerade också över ljudvolymen, extremt högt dubbsmatter. Hon har kört dubbfritt innan på den bilen så det är svårt att göra en direkt jämförelse dock. Men jag tror nog de sticker ut som extraordinärt högljudda. Jag har då aldrig hört några dubb låta så. En annan sak jag reagerade på är att de ligger jävligt fult på fälgen. Det ser nästan ut som innan man luftfyllt däcken så de "poppar ut" i rätt läge. Förstår ni hur jag menar? Hon hade samma dimensioner på däcken innan och de låg normalt. |
|
|
Jag valde Pirelli zero ice (självfallet icke rft!) till vår 118d xD. Mest tittade på vinteregenskaper i förhållande till pris. Ja, de har ett visst vägljud, upplevs framförallt som dubbljud, men det har minskat betydligt efter lite inkörning. Jag bekymrar mig inte det minsta och ingen annan i familjen har heller reagerat, inte på annat sätt än att däcken har bra grepp. Av 35 års erfarenhet vet jag att vinterdäck med goda vinteregenskaper, framförallt med bra dubbar, oftast har en högre ljudnivå än vinterdäck med sämre grepp. Pirellidäcken har faktiskt utmärkt grepp, vilket jag lite motvilligt har fått erkänna för min gummigubbe ("aldrig Pirelli" sade jag innan...). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.