|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hamnade i BMW-träsket igen på ett härligt sätt (åtminstone i några veckor :-/ ) med en 335i -09 som jag ägt i en dryg månad. USA-import 2011 vid 3000mil, gått knappt 12000 nu och jag har undersökt historik noga, importör, ägare, samt fått bilen inspekterad av icke auktoriserad högt respekterad BMW-verkstad och fått bekräftat av dom att allt inte bara kändes utan även såg helt hundra ut. Högtryckspumpen (samt lite annat såsom vattenpump) är bytt för några år sedan och enligt uppgift är den mappad till ca 380hk, tror för ca 1500mil sedan, har dock tyvärr inga papper som styrker detta mer än att det rör på sig rätt bra. För en vecka sedan, efter att kvällen innan ha dragit på några gånger, startade jag på morgonen, körde lugnt 3-4 km, lät bilen stå på tomgång i ca 5min, körde iväg igen och då började bilen misstända och gå dåligt, "Service Engine Soon" tändes även. Fick lite panik och stängde av och ringde bättre vetande, körde därefter bilen mkt lugnt ca 2km och parkerade den. STANK bensin om avgaserna och tjock vit rök. Testade själv därefter med INPA och fick fram följande motorfelkoder: 12 DME/DDE OKAY 7 Error stored 2FA3 68 2AAF 01 29CF 84 29CE A1 29CC A1 29CD A2 2FBF A1 Ska börja med att säga att koderna 2FA3 och 2AAF fanns där sedan tidigare, har dock läst mig till att dessa med all säkerhet kommit av mappningen som gjorts (jag vet att 2AAF indikerar något med bränslepump men det går att läsa på mer om detta). Resten av koderna är misständningar förutom 2FBF som verkar kunna indikera bland annat spridarproblem. Tillbaka vid bilen gick jag efter att ha läst på lite in med INPA igen och raderade koderna, den enda som kom tillbaka direkt var 2FA3. Efter start av motor och tomgångskörning kom endast en av de andra koderna tillbaka, 29CD (Misfire cylinder 1). Därefter gick jag in enligt funna instruktioner in med INPA och testade att aktivera den elektriska bränslepumpen. Kollade trycket som då låg på över 5000hpa, som ska vara normalt. Så fort den slog av föll dock trycket mycket snabbt och jag har förstått det som att den ska hålla kvar trycket ett bra tag om allt är OK (såsom spridare antar jag?). Vid kallstart av motorn så gick trycket på tomgång omkring upp till ca 170 000hpa. Detta indikerade också vad jag kan förstå helt normal nivå för högtryckspumpen. Då jag inte har något garage samt begränsade kunskaper så är nu bilen en vecka senare på verkstad. De bytte stift med en gång (jag hade inte hunnit göra detta ännu och förra ägaren har inte bytt dom, trots utförd mappning). Jag hade även själv hunnit beställa nya tändspolar (samt stift så får väl 6st över tyvärr) då jag antar att det i sammanhanget är en liten kostnad som är lika bra att ta på en gång. Verkstaden har nu konstaterat minst en helt kass spridare och samtliga är enligt uppgift av den "första versionen" och bör bytas. Då de är flexibla med hur jag vill gå vidare så vill jag peja lite här om någon har några goda (OBS goda ;) råd eller erfarenheter att dela med sig av gällande allt detta? Några fortfarande aktiva här som gått igenom ungefär samma resa? Någon som har nya eller bättre beg/renoverade spridare av senare revision till salu eller tips om var köpa? Etc. Mardrömsscenariot är att jag nu låter dom byta alla spridare för en ansenlig summa pengar och så är det bara början.. Men hur ska man veta right? | |
| Finns nyaste index 12 spridare på ebay för ca 9000kr för en komplett sats om du letar lite. Köp INTE renoverade spridare, dom går inte att renovera. Sedan är det rekommenderat att köra ngk 5992 stift med 0.6mm gap om bilen är mappad. | |
|
Missa inte att nya spridare måste kodas in också. Inte bara att smälla dit dom alltså. /DJ |
|
|
Tack för svar! Ja, att nu inte byta alla spridare, mot nya, är väl förmodligen bara att skjuta på problemet och blir väl dyrare i slutänden. Sett att dom behöver kodas in, verkar lätt att göra med INPA. Frågan är om dessa värden brukar/kan modifieras vid mappning? (Antar inte) En annan fråga men runt samma ämne, jag har förstått att det sitter ett undermåligt bränslefilter i dessa bilar "sil som tar det värsta". Är inte detta ett problem som borde angripits med tanke på alla problem med bränslematningen eller är det en ickefråga i sammanhanget? Till råga på allt har jag fattat det som att man i t ex Kina till denna motor verkar ha ett bättre filter (Mann WK 515 t ex) av typen som inte sitter i tanken och liknar det som jag bytte under huven på den Audi A6 diesel som jag ägde före denna bil. Antar den kan sitta någonstans i kretsen som ett extra skydd pga av bensin av låg kvalitet. Oavsett så kanske man i detta läge borde byta bränslefilter ? Osäker på hur mycket jobb det innebär, samt att man då kanske även borde tömma och göra rent tanken? Sammantaget kostar det säkert mer än det smakar eller kanske t o m är helt onödigt med en modern plasttank, men byta filter borde väl inte vara onödigt? Ett ytterligare tillägg är att bilen har stått avställd de senaste 3-4 vintrarna, i uppvärmt garage vad jag har förstått så den har nog stått bra, men jag vet ju att väldigt många komponenter i en bil tycker om kontinuerlig användning/smörjning osv så det har väl såklart sina baksidor. Totalt rostfri som den är, samt inte den billigaste bilen att pendla 6 mil om dagen med så har jag ändå själv tankar på att ställa av bilen några månader i vinter. Tar gärna emot synpunkter på detta även om vad som är bra eller anus att göra isf. (typ byta olja INNAN avställning, underhållsladda eller inte, hur högt tryck i däcken om man inte kan palla upp den osv.) En sista fråga, i de många amerikanska forum man hamnat i under dessa veckor får man uppfattningen att man MÅSTE valnötsblästra/rengöra insug/ventiler i dessa bilar med jämna mellanrum. Vad är er uppfattning om detta? |
|
|
Jag har aldrig testat att koda in spridare, men är man van vid INPA går det säkert smidigt. Anledningen till att man gör det är att varje spridare har specifika värden som ECU vill veta för att det ska bli exakt rätt. En annan mappning kan ju spruta in mer soppa men det ska fortfarande vara rätt värden på spridarna. Så nej spridarnas värden ändras inte vid mappning (däremot kanske begärd mängd bränsle). Angående bränslefiltret så är det inget jag känner igen. Många i USA har ju haft problem med bränslepump, men detta har inte alls varit samma i Sverige. Kanske beror på bränslekvalitet också. Avställningen då: Här finns det lika många åsikter som forummedlemmar. Jag byter olja på våren så att jag har fräsch olja i utan något kondensvatten el liknande när jag ska börja använda bilen. Andra säger tvärtom. Underhållsladda är väldigt bra om man har möjlighet, en C-tek laddare kostar inte många hundralappar. Jag skulle INTE palla upp bilen hela vintern, bussningarna är gjorda för att stå i ride hight, om bilen är helt utfjädrad så blir det onödig belastning på bussningarna. (om man byter bussningar så måste man dra åt bultarna i ride hight också). Så mer lufttryck är ju att rekommendera, men hur mycket vet jag inte. Bästa är ju om man har några gamla däck att ställa av på som inte gör något att dom blir fyrkantiga. Jag valnötblästrade min bil förra våren, första gången på ca 18000 mil. Visst är det nyttigt, men MÅSTE är väl ett starkt ord. Jag skulle säga att det är bra att göra var 10000e mil ungefär. Finns även en ventil man kan byta som bidrar till mindre olja i insuget. Länk och/eller installera en OCC: Länk /DJ |
|
|
Tack för svar! Så.. Aldrig bytt/byta bränslefilter? :) Inga andra åtgärder att vidta inför avställningen? Känns ju lite småjobbigt att nu investera i en massa nya komponenter och sedan ställa av och i värsta fall dra på sig att något nytt eller gammalt står och "torkar sönder" under vintern, så man får börja med att skruva i vår igen.. Angående spridare så hittade jag Länk Verkar seriöst och lär väl knappast gå att hitta billigare? |
|
|
Nej jag har aldrig bytt bränslefilter, inte hört om några problem med det heller. Är det problem borde det bli felkoder för att trycket inte räcker till. Man brukar säga att det ska vara full tank vid avställning (för att minska kondens). Annars inget jag känner till. /DJ |
|
|
Jahapp då har jag nu uttömt alla möjligheter att eventuellt få någon hjälp från BMW Sverige eller BMW NA (jo jag testade även detta) och det är hög tid att beställa nya spridare. Skrotat idén att beställa från USA till ett mycket lockande pris enligt inlägg ovan eftersom man väl måste räkna med att lägga på 35-40% i moms och tull. Är istället på väg att beställa från den tysklandsbaserade site jag redan har använt de senaste veckorna och har då hittat VDO A2C9521190280 som verkar vara den i deras sortiment som passar till N54. Priset är knappa 2000kr per styck. Frågan är, hur vet jag vilket "index" dessa spridare har? Förstått att de senaste har/är "index 12". Går detta ens att applicera på annat än OEM (samt vilka tillverkar OEM)? |
|
|
Läs den här tråden: Länk 2017-09-22 17:19 sjobusen skriver lite om injectors 2017-10-06 09:34 Johan B skriver om injektor-cleaner, kan vara värt att testa också, billig lösning i så fall. /DJ |
|
|
Tack, redan läst den och bra info men den besvarar inte riktigt mina frågor.. Ska forska vidare lite! |
|
| Avskrotade idén med att beställa från USA, sajten jag länkade till ovan verkar HELT fantastisk. Rekommenderar verkligen att kolla in. Man undrar vad haken är. Ser inte ut att vara nån (annat än att det såklart är en bit till USA). Spridare äntligen beställda igår! Får hoppas att det stannar vid nya stift, spolar och spridare... | |
| Håller tummarna att det löser sig med spridarna ifrån fcp, livstidsgaranti är ju aldrig tokigt det heller. Hur löser du det med inkodningen? | |
|
Det som brukar vara en downside med att beställa från USA är att man mer eller mindre ALLTID åker på tull och moms och skatt och avgifter. Eftersom tullen och momsen av någon outgrundlig anledning beräknas på varans pris PLUS frakten och frakten från USA generellt sett är dyr så blir det inte så billigt när man räknar ihop alla utgifter man måste betala innan man har grejen man beställt hemma. De gånger jag funderat på att köpa prylar från USA har jag oftast backat och köpt från Tyskland istället. Men så klart, om det man vill ha/behöver bara finns over there så har man inget val. Annars är min (dock lite begränsad) erfarenhet att dom håller vad dom lovar! Ett alternativ som väl är för sent just nu är att försöka få dom att skicka det som en GÅVA och sätta ner värdet samt att inte skicka det med den dyraste "guldfrakten" men det beror väl på vad man köper också. Men dom brukar inte vara så förtjusta i den lösningen. Niklas Fransosen |
|
|
Tänk på att det eventuellt behövs blästra rent insugningskanalerna då det bildas avlagringar på direktinsprutade motorer. Mina fick blästras vid injektorbyte 8000 mil (325 2010). Surf Or Die!!! |
|
|
Robinrs: Verkar vara busenkelt att koda in med INPA, så jag får väl hoppas dom klarar det på lokala verkstan där bilen står.. Verkar kinkigt med att inte ta av nåt ”lock” förrän man är redo att installera spridaren. Får förvissa mig om att dom har koll på bitarna (dom brukar ju älska sånt).. Fransosen: Jag pejlade lite för detta med att slippa moms (eller att fastna i tullen) men frågade inte rakt ut. Trodde man räknar med moms och frakt generellt nu för tiden och trots att jag lägger på 40% hamnar priset långt under alternativen. Att det skulle bli mer än DUBBELT så dyrt att gå in och köpa dom hos en BMW-handlare i Stockholm är bara.. sjukt.. Dessa är alltså också BMW originaldelar. Surfjanne: Detta har redan avhandlats lite längre upp i tråden, tar gärna emot tips om nån som gör detta till vettigt pris. Mindre än 48h efter jag klickat på köpknappen var mina spridare i Köpenhamn! (Peppar peppar) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.