|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Vissa är omöjliga att övertyga ens med fakta... Jag kan köpa (men inte försvara) argumenten att någon tycker att det är bekvämt att slippa byta däck två gånger om året (som tar högt räknat en timme totalt för båda bytena), jag kan t om. köpa att någon är för snål för att anse sig behöva köpa två uppsättningar däck till bilen trots att däcken är en förhållandevis liten kostnad per mil om man ser till vad det kostar totalt att köra bil. Allt med vetskapen om att man får urusel väghållning i de flesta situationer men man struntar i detta och kör ändå eller att man inte själv förstår det olämpliga. Jag förstår ett sådant tänk även om jag tycker det är förkastligt eftersom det ändå bygger på någon märklig logik. MEN jag köper INTE att man försöker klä det i någon form av "säkerhetstänkande" då "året-runt-däck" är bevisat dåliga på nästan alla underlag när det är ren vinterväg eller sommarväg. Visst kan de fungera hyfsat en kort period på våren och en på hösten, men som rena sommar- eller vinterdäck är det inget alternativ om man har det minsta säkerhetstänk i skallen! När det gäller påståendet: "Sedan är lagstiftning som sådan vad gäller sådant som väglag svårt att utforma - så man har med gummiparagrafer(om uttrycket ursäktas) som "när vinterväglag råder" och liknande.", så är vinterväglag tydligt definierat som att det råder vinterväglag när det finns is, snö eller frost på någon del av KÖRBANAN - vilket är hela vägen inklusive vägren och liknande och att det är polisman eller motsvarande som avgör detta på plats. Inga oklarheter alls tycker jag! Tyvärr stiftas mängder av lagar för att en liten klick människor inte själva förstår vad som är rätt och rimligt att göra i olika sammanhang...oavsett vad den samlade expertisen säger och som vilar sina argument på vetenskapliga fakta och inte personliga tyckande. I detta fallet hade jag personligen gärna sett ett förbud mot vinterdäck på sommarhalvåret, på motsvarande sätt som sommardäck är förbjudna på vintern. Hur man kan få in paralleller till inköp av Tamiflu och annat i debatten rörande det korkade i att köra med samma däck året runt, har jag svårt att förstå mer än att det är ett ganska ovidkommande retoriskt försök och lämnar det utan vidare kommentar. Att säga att det är dumt att köra med breda däck i väta pga vattenplaningsrisk är också en märklig koppling - bara för att något annat (som inte har med frågan om sommar-/vinterdäck att göra) är olämpligt, gör inte det automatiskt att körning med vinterdäck på sommaren blir ett mindre olämpligt beteende! Två fel blir inte ett rätt... Men det är väl som vanligt; "Det är alltid hela regementet utom jag som går i otakt!" eller som Homer Simpson uttrycker det; "This is everybody's fault but mine". Halka lugnt i trafiken! ;) BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ganska konstig diskussion egentligen? Ungefär som att man skulle ha vinterkläder året runt istället för badbyxor på sommaren och skidoverall på vintern. |
|
|
ALX, jag tycker du tog ett bra beslut. Själv använder jag 3 olika uppsättningar av hjul... |
|
|
Man kan fundera lite vad tråden handlar om. Är det om det är bra eller dåligt att köra med samma däck året om är svaret enkelt: Dåligt. Nästa fråga är "Har jag förutsättningar att ta risken att köra med samma däck året om" och där beror svaret på var man bor (i Sverige är svaret tydligt utom möjligen allra längst söderut), vilka däck man väljer (det blir även plötsligt mycket svårare att hitta rätt däck), hur mkt man kör/om man kan välja när man kör och hur man kan prestera som förare. Nip du har valt att ge dig själv lite sämre förutsättningar i trafiken och det beslutet kan inte JohanB ta åt dig, men kom inte och påstå att du har gjort det valet för att det är trafiksäkerhetsmässigt bättre. |
|
|
Ja, det blev ju en del heta diskussioner av det här, tråden har spårat ut rejält :) Jag tänker inte lägga mig i eller klanka ner på någon. Jag har beställt vinterdäck nu i alla fall ”Nokian WR D4” för 3500kr. De har fått högsta betyg på EU-märkningen i grepp och ska vara rättså tysta. Första tanken var egentligen att ta de tystaste däcken jag kunde hitta (Goodyear UltraGrip Ice 2) men det skulle bli 5000kr så jag tror Nokian blir ett bra val ändå, bra grepp och ändå tysta. Ska bli intressant att se hur de känns. En annan anledning till att jag tidigare övervägde åretruntdäck var för att jag tycker bilen ska vara fin året runt med fina fälgar. Gillar verkligen inte stålfälgar, navkapslar eller fula vinterfälgar. Har beställt från ebay.de likadana fälgar som jag har till sommardäcken, så nu kommer bilen se lika fin ut hela tiden :) |
|
|
@marin849: Jag har gjort valet för att Ultragrip inte är sämre på sommarväg än sommardäck jag haft - totalt sett. Någon aspekt sämre, men de flesta egenskaper bättre faktist. Kolla in länk rezulteo jag har tidigare och sök och begrunda. Det är större variation mellan olika vinterdäck man kör på - fabrikat/modeller - mot att bara gå på märkning snöstjärna eller inte och då inte köra alls sommartid. Den som nu inte ens vågar titta över egenskaperna på däcken ni kör på - gå på vad generaldirektören transportstyrelsen säger då. Myndigheten vet säkert vad som är bäst för dig. Hur klart som helst att man kan skjuta in sig på en detalj - och strunta i helheten. Men som jag sagt - det kan man avfärda precis vilket däck man önskar med. - Se här, detta däcket har en meter kostare bromssträcka vått väglag - och det kan betyda skillnad liv och död för en trafikant. - Ja, men se här då - det har 2 meter längre bromssträcka torrt väglag. Det är också liv och död. Det är så lobbyister arbetar - man struntar i ena av dessa och bara går på den som stödjer den egna saken. Och i vilket väglag kritiska situationen uppstår vet vi inte i förväg. Resten får vi tänka själva!!!! @Johan B: Du ser inte sambandet lobbyverksamhet och hur myndigheter plötsligt fattar övergripande beslut för hela befolkningen. Som inte bara kostar varje medborgare direkt extra utgifter - utan också indirekt via skattemedel. Exempel - Tamiflu och lag på vinterdäcl dec-mars. Grattis, dramatisk ökad omsättning för däckindustrin och läkemedelsbolag(säljaren fick säkert salesman of the year award). Och aktuell lobbyverksamhet för cannabis - skjuter in sig på en enda detalj också - du ser inte samband hur opinionsbildning går till och vad som senare blir genomslag i faktisk politik - inte sällan som nya skatter och kostnader för vanlig medborgaren. Jag har hört flera reportage där politker berättar hur de blir kontaktade för en lunch eller så - och de måste vara smarta nog att se igenom ren lobby och den professionens metoder. Både i sverige och bryssel. Det har t.o.m varit exempel där motioner i riksdagen varit direkt tagna från säljblad och broschyrer för olika produkter. Hela textstycken rakt av. Lobby verkshamhet och säljare som bearbetar politiker. Jag ser sambandet. Man skjuter in sig på en detalj - som t.o.m kan vara helt relevant - men skiter i alla baksidor av det man lobbar för. Det kan vara olika särintressen som t.ex däckindustrin. Någon som tror all påminnelse för tbe och fästingvaccin varje år - är en journalist som kommer på det själv. Nej, läkemedelsindustrins lobbyister är i farten. Vi får inte vara så naiva. Folk förstår inte att banktjänstemän är säljare egentligen, inte ser till dina intressen alls . för att nämna ytterligare något. Ta mina Ultragrip igen - de egenskaperna för vått väglag gäller ju för vått vilket det är vinter eller sommar. Då skulle de vara olämpliga för vinter också - för bromssträckan är inte i topp. Mao - de skulle vara bannade för all körning på allmän väg, typ. Men det är ju inte fallet i testerna - eller hur. Dom vinner i test efter test - på de totala egenskaperna. |
|
|
Välj bättre sommardäck. Om du påstår att du hittat ett däck som är bäst året runt borde du kontakta valfritt banracingteam och dela med dig av dina fynd!! Det finns givetvis MASSOR med olika däck av samma typ som presterar väldigt olika och givetvis finns även ETT som är bäst att ha året runt givet dina förutsättningar. Men det hade blivit ännu bättre att välja två uppsättningar. Storleken på skillnaden kan diskuteras men den finns. Den som vill ha absolut maximal prestanda får väl ha en uppsättning sommarsportdäck, en uppsättning regndäck, en uppsättning "skånevinterdäck" och en uppsättning rejäla dubbdäck. Nu är det ingen som har det eftersom det skulle kosta (tid och pengar) mer än det smakar. |
|
|
Nip, jag förstår visst hur lobbyverksamhet och opinionsbildning går till, men det är inte applicerbart i detta fallet oavsett hur gärna du än vill få det att verka så...jag är inte naiv, snarare desillusionerad över hur korkat en del människor resonerar i många frågor och sedan styvnackat försöker försvara sitt resonemang trots "fakta". Ibland undrar jag om det inte varit bättre om vi inte hade demokrati utan någon form av teknokratiskt expertstyre. Givetvis har den typen av styre stora presumtiva problemområden som t ex. frågan om hur man ska utse experterna och hur man ska samordna/prioritera problemområden och dess lösningar, hur man ska säkerställa att de styrande inte blir korrumperade etc., men då hade vi sluppit populism och irrationella politiska beslut - man kan kanske skriva om det med: "Vi får de politiker vi förtjänar". Men nu är vi kanske lite OT även om jag vill klargöra att jag är allt annat än naiv! ;) Du är inkonsekvent eftersom du tänker och argumenterar exakt som drogliberala personer gör - "Jag klarar av detta så vi behöver inga lagar som hindrar mig!" Faktum är att extremt många människor i detta samhälle har väldigt dåligt omdöme (även om de tror sig veta bäst och har full koll på läget) - därför behövs lagar som åtminstone på pappret hindrar eller åtminstone försvårar den typen av individer från att begå de allvarligaste felen som kan drabba både dem själva men framförallt omgivningen. Tror du på allvar att både transportstyrelsens forskare, försäkringsbolagens forskare och annan samlad däck- och fordonsexpertis är mutade/lurade i frågan om att det är direkt olämpligt att köra med vinterdäck på sommaren? I så fall tyder det antingen på "allvarlig foliehattsvarning" eller en okunskap om hur däck fungerar. Det räcker att testa själv - pallnita och gör en undanmanöver i vått väglag på väg med +20 grader så kommer du märka att dina vinterdäck är usla på sommarväg! Om din bil har antisladdsystem - koppla ur det så märks det ännu tydligare. Vått vid +2 grader är inte samma sak som vid +20 eftersom gummit i vinterdäcken blir för mjukt av sommarvärmen (både pga. gummiblandning och mönstrets utformning med många sajpningar)...däck är ALLTID kompromisser och ska man göra ett däck som fungerar utan dubbar på vinterväg, blir de automatiskt usla vid sommartemperaturer. Och på samma sätt blir däck som är konstruerade för att fungera bra på sommarväg urusla på vinterväg. Man får helt enkelt välja vilka egenskaper som ska prioriteras hos däck - med vårt kraftigt skiftande klimat mellan sommar och vinter, tvingas man då till att ha minst två uppsättningar däck för att få rimliga däckegenskaper vid olika årstider. Problemet är nog främst att du vägrar inse detta - troligen har du inte pressat däcken till och över greppgränsen i sommartemperatur. Detta gör väldigt få personer på sommarväg innan det plötsligt blir en verklig "nödsituation" när t ex. ett barn eller djur springer upp framför bilen utan förvarning (som ibland är helt omöjlig att förutse oavsett hur försiktigt man kör). På vintervägsunderlag når de flesta förr eller senare greppgränsen för däcken oavsett hur bra däcken är, detta då friktionen är extremt mycket lägre många gånger på vintern. Ibland är det så halt att inte ens det bästa dubbdäcket har tillräckligt grepp. På vintern är det ganska lätt att skilja ut däck som fungerar bra på t ex. ishalka från de som fungerar dåligt - skillnaden är mycket större mellan bra och dåliga vinterdäck på vinterväg än vad skillnaden är mellan bra och dåliga sommardäck på sommarväg. Tamiflu har INGET med debatten/ev. lagstiftning kring vinterdäck/sommardäck att göra oavsett hur du försöker vända på det. Där var det inte frågan om lobbyverksamhet utan ett massivt inköp som gjordes på tveksamma beslutsgrunder halvt i panik från myndigheternas sida - något som läkemedelsföretagets säljare givetvis utnyttjade. Du har gjort ditt däckval utifrån din logik och dina prioriteringar. Det valet lär jag inte lyckas få dig att omvärdera oavsett argument, men försök inte klä beslutet i termer som att du agerar ur ett perspektiv där du prioriterar trafiksäkerhet högt för då blir det bara löjligt! Sladda lugnt - jag vill helst inte möta dig när du kommer i fel körfält mot mig, oavsett om det är sommar- eller vinterväglag! :( BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.