|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
De flesta har ju två uppsättningar däck, men tänkte kolla lite vad ni har för åsikter/erfarenheter om åretruntdäck? Skulle vara skönt att slippa byta hjul varje säsong. Och i så fall skulle man ju köpa väldigt bra däck, typ minst 1000kr/däck. Om man har bättre däck så borde de vara ok på sommaren kanske... Jag bor i Skåne och de senaste åren har det ju knappt varit nåt vinterväder med snö eller is. Men vädret vet man ju inte hur det blir i framtiden. Vinterdäcken jag hade innan hann bli gamla (började spricka) innan jag hade slitit på mönstret mycket alls. Så bilen körs inte med så långt varje år. Har svårt för att bestämma mig :/ | |
|
Bor själv i södraste Skåne och skulle aldrig någonsin använda åretruntdäck, helt enkelt för att de är halvdåliga på vintern och halvdåliga på sommaren. Har du köpt en BMW så vill du ha körglädje, men det kommer åretruntdäcken sätta stopp för. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Det beror på hur bilen används tycker jag, gäller det en 14 år gammal 318 som kanske körs därefter så funkar det helt klart med friktionsdäck året om. Ett bättre vinterdäck är med automatik inte bättre på sommaren, kanske tvärtom, slits fortare etc. Måste finnas mängder med bättre begagnade uppsättningar hjul på blocket till e46, försök hitta där vetja. |
|
| Åretruntdäck är inte bra på något och inget jag vill ha nära min bil. | |
|
Nej, som redan nämnts: Åretruntdäck är dåliga på allt året runt... Det som är lurigt i södra Sverige är att det är blött stora delar av vintern och plötsligt blir det ishalka - då är det bara dubbdäck som fungerar någorlunda bra. Dubbdäcken är dessutom generellt bättre på barmark och i väta än dubbfria "nordiska" däck... Dock bullrar dubbdäck lite mer och får inte köras på några få gator i några storstäder pga. okunniga naiva politiker som tror de löser luftföroreningsproblem med dubbförbud (hemligstämplade/mörkade mätningar visar enligt olika källor att partikelhalterna har ÖKAT på gator med dubbförbud efter att det införts!). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Inse att friktionsdäck på sommaren är livsfarliga! Bromssträckan blir katastrofalt dålig jämfört med sommardäck, så kör du nära och kära är det direkt oansvarigt att inte anpassa däcksval efter säsong.Punkt. |
|
|
Vem kör med nordiska odubbade på sommaren? Johan:Vore intressant o få ta del av dessa rapporter. Mycket nyfiken på o få veta orsaken. |
|
| Friktionsdäck kan bli obehagliga på sommaren. Dessutom slits de sanslöst fort när det är lite varmare så det blir definitivt en dyrare kostnad med i långa loppet. | |
|
@Johan B: Fast andelen som kör med nordiska dubbfria i Skåne torde väl vara rätt liten? Jag bor i både Göteborg och Malmö och överlägset vanligast, av vad jag ser, är centraleuropeiska. Att köra runt på dubb här nere känns ju totalt meningslöst 95% av tiden... |
|
| Kört själv med Nordiska dubbfria premium däck i 20år i Gbg "vintertid" :-). Fungerat alldeles utmärkt. | |
|
Skumtomte, det är nog rätt många som kör "nordiska" dubbfria däck även om de flesta kanske kör "centraleuropeiska" dito. Jo, men det är ju de sista 5-10% av tiden som man verkligen behöver greppet som dubbarna ger mot is... Gaspo, vad är det du vill att jag förtydligar? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det billigaste och säkraste är att ha två uppsättningar. Du sliter ändå bara ut åretruntdäcken snabbare. Köp hellre begagnade riktiga vinter resp sommardäck än att att kasta bort pengar på nya åretruntdäck som är sämre. Men visst, kör du tvåhundra mil om året och kan välja när du använder bilen (dvs inte alls om det är risk för is elelr underkylt regn, inte heller i tät stadstrafik där mannkan tänkad behövs bromsa för ett barn o dyl) kan det ju funka. |
|
| Johan:Orsaken till ökningen av luftföroreningarna,du får gärna dela med dig av rapporterna. | |
| "Det billigaste och säkraste är att ha två uppsättningar. Du sliter ändå bara ut åretruntdäcken snabbare" +1 | |
|
Gaspo, jag har inte rapporterna och enligt det jag läste om detta var att man inte med säkerhet vet varifrån partiklarna kommer. Men sanden som sprids på vägarna (som paradoxalt nog måste öka när dubbdäcken inte kan riva upp isen) och inte minst sotpartiklar från industri och förbränningsmotorer (och då främst dieselmotorer). Till det ska läggas att mycket av partiklarna i luften inte är lokalt producerad utan är "importerat" från andra länder som t ex. Danmarks och Storbritanniens kolkraftverk då dessa små partiklar flyger många hundra mil i luften. Grundproblemet med dubbdäcksförbud, är att politiker agerar med stor kraft genom att förbjuda något som inte genererar speciellt mycket partiklar alls...samtidigt låter de de stora problemkällorna vara kvar utan åtgärd. Man lutar sig mot forskning som är bristfällig så till vida att man inte har kartlagt vad det är som skapar partiklarna i luften, utan bara konstaterar att det finns partiklar i en viss mängd och i bästa fall gör man även mätningar på partikelstorleken. Läs lite artiklar av Robert Collin, som för en gångs skull är vettig när han debatterar partikelproblematiken. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok! Får forska vidare lite själv också. Intressant). Får läsa lite om vad Collin skriver,trots att man mår allmänt illa av hans artiklar. | |
| Intressant också att Collin är vettig denna gång. | |
|
Jo den debatten verkar han vettig i. Däremot är han lite ute o cyklar när han rätt duktigt sågar alla odubbade däck på barmark. Jag kör Good Year ultra grip ice 2. Och detta däck klarar sig förvånsvärt bra i tester mot dom allra bästa dubbade. |
|
|
Hela hans inställning där är rätt konstig. Har alltid kört friktionsdäck, bor i södra Skåne. Visserligen är det ett par dagar varje vinter då det är sanslöst halt här nere och dubbar verkligen behövs, men vill man inte köra dubbdäck som är sämre alla andra dagar så räcker det ju trots allt att man kör försiktigt eller inte alls när de extremt få tillfällena infinner sig. Men Collin verkar ju helst vilja se snökedjor på alla bilar oktober-april. |
|
|
Precis, de få tillfällen det är blixthalka här nere så får man anpassa sin körning eller undvika att köra (i den mån man kan). Det måste ju ändå vara bättre än att köra runt med "fel" däck alla andra dagar. @Gaspo: Det är möjligt, men att det funkar okej innebär ju att inte det inte finns bättre alternativ. Faktum är ju att vi i Göteborg har betydligt fler dagar per år med regn eller slask än vad vi har med ishalka och snö, och alla tester visar att centraleuropeiska dubbfria då är avsevärt bättre än nordiska. |
|
|
@skumtomte Jodå väl medveten om att mellaneuropeiska vinterdäck presterar bäst på barmark. Är dock ruggigt nöjd med mina däck. Ett plus är ju att dom är återkommande testvinnare av dom nordiska,och presterar lika bra som dom bästa dubbade på barmark. Blir väll o testa mellaneuropeiska när jag om några säsonger slitit ut dom jag har. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.