AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.344

Rätt lufttryck i däcken?

AL
139
ALX
318i -03
Är lite förvirrad över tabellen med lufttryck som sitter vid dörren (BMW 318i -03). Bland annat så står det såhär:

205/55 R 16 91 V
205/55 R 16 91 Q, T, H M+S

De ska ha olika lufttryck. Däcken som är på just nu är 205/55R16 91V M+S. Vilken i tabellen tillhör dessa, den översta eller understa? Det står ju V på däcken men även M+S. Har inte tänkt på det innan och har använt trycket som i den översta, men nu när jag tittat noga i tabellen så undrar jag vilket som är rätt egentligen.

Däcken som är på nu har jag använt som sommardäck. Det är min pappa som fixat däck så jag har inte tänkt på det. Men det står ju M+S på dem, innebär inte Mud and Snow att det är vinterdäck? Eller får man köra med dem året runt eller vad är det för däck egentligen? 91, V och Q T H vet jag inte innebörden av.

Vore tacksam om nån kunnig kunde förklara lite grann :)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Länk
AL
139
ALX
318i -03
Tack, men den broschyren svarar på nästan inga av mina frågor.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

M+S är mycket riktigt friktionsdäck men för att vara godkända som vinterhjul så ska det även vara en snöflinga på dom.

Gällande däcktryck o märkning så behöver man inte följa tabellen till 100%. Är mycket annat som spelar in såsom körsätt/last etc. 2,3-2,5 räcker gott för att bevara komforten. Många kör dessutom med 3,0 för att spara bränsle samt att däcken kanske håller något längre, men på just ett vinterdäck så är det en fördel med lägre tryck för bättre grepp.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om man ska vara petig, måste vinterdäcken finnas med på STRO:s vinterdäckslista för att de ska vara godkända som detta.

Det är dock däcktillverkarna själva som "registrerar" däcken hos STRO och således är det egentligen däcktillverkarna själva som anger vilka däck som är "godkända vinterdäck" i Sverige.

Det produceras rätt mycket däck som är märkta M&S men som är direkt olämpliga som vinterdäck. Inte minst brukar merparten av däck som säljs i USA ha den märkningen för att kunderna ska köpa dem...

Man brukar hamna ganska lagom om man i lufttryck lägger sig mellan "normaltryck" (låg fart och låg lastvikt) och "maxtryck" (hög fart och mycket last).
BMW anger dessa två tryck på etiketten som sitter på B-stolpen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Du ska normalt använda tryckrekommendationen för 205/55 R 16 91 V.

Om det verkligen är vinterdäck (dvs märkt med snöflinga) så ska du ju inte använda dem som sommardäck, men OK om temperaturen är under +7.

Länk
Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Sorry glömde en länk,första länken svarar på din fråga om hastighetsindex etc Länk ,andra länken svarar på vinterdäck:Länk
AL
139
ALX
318i -03
Tack för alla svar och länkar!

Har kollat och det finns ingen snöflinga faktiskt, och de är inte med på STRO's lista. Så det är ju bra att det är sommardäck då.

Precis som ni säger så beror ju klart lufttrycket på några olika saker, om man kör tyngre last etc. Men bra att jag utgått från rätt i tabellen då, jag brukar faktiskt lägga till cirka 0,1 - 0,2 bar mer eftersom bilen ibland är fullsatt.

Nu vet man mycket mer om däck, tack för det!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.