|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Verdi |
ps. Jag känner mig inte begränsad alls av mina bilar. Min i3 är suverän på att ta oss ner på stan, köra till dagis, affären osv. Och Teslan fixar långkörningar utan problem. 100+ mil om dagen är inga problem. Det är verkligen redan idag tillräckligt bra. Det behövs ingen revolution. Fast sen så kommer det ju bli bättre och bättre ändå såklart. |
| Kanske du har rätt Verdi, men frågan från din tonsättare/komponist-kompis var diesel eller bensin - inte el. Då tycker jag bensin, utan tvekan - alla dagar i veckan. Vad tycker du? | |
| 520i är ingen överdrivet trevlig motor. 520d har dessutom lägre listpris, fler hk och Nm, så det är alltså min rekommendation. | |
|
520, absolut diesel. bonus malus är ju bara första tre åren, sen blir dom attraktiva tack vare lägre skatt. Inte helt olikt Norska systemet där det är en registreringskostnad baserad på vikt, effekt och utsläpp. Allt för att premiera lättare bilar med lägre utsläpp. BMW:s bensinfyror är inga underverk av perfektion. Passar bäst i en 1 eller 3 serie. Däremot är senaste dieselfyran riktigt trevlig, fattas bara ett turboaggregat för att få spets och varvvillighet. Trevligaste dieselfyran vill jag påstå att VAG:s dubbelturbo på 240 hk är, bra krut ingen motorn, passar ypperligt i Arteon. Att BMW inte har det är väl för att inte inkräkta på sexornas revir. |
|
Verdi |
MUC, Jag svarade visst. Mitt svar var diesel så länge det inte rör sig om 6 eller fler cylindrar. Då kan man argumentera för bensin. |
|
Håller inte med. Även om dieslarna har blivit bättre på senare tid så är fortfarande skillnaden STOR i ljudnivå, främst i lägre hastighet. Har en 4-cyl diesel och en 4-cyl bensin just nu och varje gång jag sätter mig i bensinaren så slås man av hur mycket dieselbilen egentligen bullrar och vibrerar. Och då är ändå dieseln placerad i en "dyr" bil och bensinaren i en "billig". ------- //Lövet |
|
|
Det är ju som "Tom i norr" tar upp nanopartiklarna som gör att det hela blir en pseudovetenskaplig diskussion. Det vore dock en överdrift att påstå att bensin är ett oproblematiskt alternativ, men kanske det minst negativa. Värt att tänka på när det gäller elbilar så bor ca 80% av svenska bilköpare inte i närheten av Teslaförsäljning/service. Ingen annan erbjuder en bil i en realistisk storleksklass (dock till ett helt orealistiskt pris för de flesta) motsvarande G30. Tesla kan även kanske försvinna helt eller köpas upp av kinesiskt företag, man befinner sig i ett ytterst utsatt ekonomiskt läge. När det gäller elbilar är fortfarande många frågor avseende tex. elektromagnetiska fält obesvarade. Sådan exponering får vi ändå dras med via konventionella bilars hjullager etc., men säkert kommer diskussionen tillta i takt med ökad elbilsförsäljning. |
|
| Test med 520iA G31: Länk | |
Verdi |
332, Hade du lagt 2 minuter på att googla "elektromagnetiska fält elbil" så hade du sluppit den nojan. |
|
Verdi: Efter 35års erfarenhet som hjärnforskare behöver jag inte "googla" på ämnet som tyvärr alldeles överförenklas på amatörnivå. Mycket förblir fortfarande helt okänt. Vill inte påstå att det föreligger vetenskapliga bevis för att vi har med en större risk i samband med exponering att göra, men det vore ohederligt att påstå att vi vet hur tex olika ligander i hjärnan påverkas under längre tid. Ämnet är stort och komplext, minst sagt. Någon "noja" för min del handlar det inte om! Om du besitter unika, personliga kunskaper i ämnet är jag idel öra! |
|
Verdi |
Men de uppmätta fälten i elbilar är ju väldigt svaga. Varför ska jag behöva ha "unika kunskaper" för att förstå det? |
|
Provkör och ta den du gillar bäst, superenkelt det är ju du som ska ha bilen. Angående andrahandsvärde så går det ju bara att spekulera, och det ger ju oftast inget. Bilen tappar säkert omkring 50% över 3 år, priset var det samma vad jag kunde se. Borde inte vara någon skillnad på mellan dessa 2. G30/31 är ju en ganska stor bil som är väldigt tyst dessutom. Jag skulle kunna ta vilken som, däremot om det hade varit en mindre bil typ F31, bensin for sure. |
|
|
Bara ca 25% köper diesel i Tyskland av privatpersoner: Länk Man köper katten i säcken står det |
|
|
Jag kommer självklart provköra, men det verkar typ inte finnas några 520i? Vad jag förstår så drabbas man inte av de tre första höga skatteåren i bonus malus om bilen tas i registrering innan 1 juni (eller var det 1juli)? Men det verkar även som om 520i är lägre i skatt än 520d. Det är argumentation som nämnts i tråden som skrämmer med diesel, det är därför jag tittar på bensin. Annars hade jag köpt diesel redan. |
|
|
Länk Som jag skrev ovan angående försäljning av begagnade dieselbilar. /Anders |
|
Verdi |
Men vad säger handeln med begagnade egentligen? Eftersom vi inte vet vad de såldes för så kan man inte säga nåt om efterfrågan. Hur ser nybilsförsäljningen ut? Min teori är att många köper t ex hybrider och säljer sina dieslar till dem som inte vill/har råd att beställa en ny bil. Dock så tror jag att ryktet om dieselns död är lite överdrivet samtidigt. Det här med hybrider handlar mest om att få låga förmånsvärden och billiga sopparäkningar. Folk i regel skiter nog i Nox-utsläpp och partiklar. |
|
Men har ngn sett bmw 520i någonstans, provkört? Tänker alltså på nya modellen, g31. Hittar inga till salu någonstans iaf |
|
| Har iofs inte kört 520i men väl 530i xdrive - som ju är motsvarande bensinfyran fast med mer kraft. En trevlig bil på alla sett, men hög förbrukning (ca 10L/100km) ihop med att den kändes tunn och seg på motorvägen gjorde att den kändes fel. Automaten klarar inte riktigt att hålla högsta växeln vid lättare omkörningar i 110-130. Med detta sagt hade en 520i aldrig varit ett alternativ och jag tror faktiskt både 520d och 530d gör bilen större rättvisa. | |
|
Har en 530d som ger ett mer civiliserat intryck än 520d, men vid kallstart ger 530d fortfarande en avsevärd råhet. Det tar dessutom ca 10 minuters landsvägskörning för att komma upp i normal motortemperatur (inte ovanligt för dieselmotorer) vid +6-7 graders utomhustemperatur. ÅF där jag servar mina bilar påstår att de drar ner väldigt på beställningar av demobilar med dieselmotorer. Kan det vara signifikativt? Verdi: vad menar du med humanfysiologiskt "svaga fält"? Det är ju just där vi saknar grundforskning! Vill i sammanhanget understryka att nanopartiklar från dieselpartikelfilter samt bensinångor vid tankning även de borde vara föremål för avsevärt mer omfattande grundforskning, så jag vill inte beskriva mig som elbilsfientlig. Dock ett varningens ord för "Google-kunskaper" var vetenskapliga kvalité är minst sagt varierande. |
|
| Vivaldi, vilken modell blev det? Provkörde du båda? Finns nu även 518d. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.