|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Är inne på att köpa en 520 G31. Jag ser att priserna är detsamma på bensin och diesel, dvs 520i vs 520d. Jag tänker mig en connected edition + sportline nu när sportline kostar 9900kr. Då den allmänna debatten sänker diesel alltmer så är jag inne på att köpa en bensin istället. Tänker jag galet? Scannade blocket snabbt, söker jag g31 så visas 16 diesel men enbart 1 bensin. För och nackdelar? | |
|
Provkör dom motoralternativ du är intresserad av. Väldigt individuellt vad man gillar eller ej. Gå på känslan helt enkelt. |
|
|
Så här svarar Jonas Björkman, VD på Bilpriser.se i nyaste AMS på frågan "Hur tycker du att man ska tänka som privatkund om man ska köpa begagnad bil, vilket drivmedel ska man satsa på? Vad verkar vara den minst dåliga affären och varför? "- Ska man köpa en större nyare begagnad bil säger jag diesel. Lite mindre (Golfklass) begagnad hybrid." Personligen kan jag inte se någon skillnad för den som skall köpa en ny eller nyare begagnad bil. Jag delar sistnämnda åsikt, prova och gå på egen känsla. Själv har jag inga problem att köpa en ny dieselbil, varför skulle jag det? I samma artikel sägs även att försäljningen av begagnade dieselbilar har varit den högsta någonsin (givetvis också beroende på en så start nybilsmarknad där många nyare begagnade kommer ut). Fyrcylindriga bensinare känns inte speciellt roliga tycker jag. Har dock inte provat 520i, men hade en vecka en 520d M-sport G31 som hyrbil och den var väldigt trevlig och man hörde i princip inget dieselknatter. Jag var först tvungen att gå ur och kolla på bakluckan om det verkligen var en diesel :-) /Anders |
|
|
Men borde inte bensin hålla andrahandsvärdet bättre? Jag behåller bilarna max två år så de aspekterna är viktiga för mig. Självklart måste jag provköra båda också, har inte gjort detta ännu. Men det är ju intressant att höra synpunkter från andra. |
|
Verdi |
Hade en 430i GC som hyrbil ett par dgr. Vidrig bil. Lät inget vidare och den laggade nåt så brutalt. Diesel är faktiskt att föredra på en bruksbil. 1. Bensinsexa/åtta 2. Dieselsexa 3. Dieselfyra 4. Bensinfyra Om man nu inte kan tänka sig el förstås. ;-) |
|
Frågan är väl också hur mycket man kör per år - driftskostnaderna får man räkna på. Nu blir det väl "straffskatter" på nya dieslar, så beakta det i kalkylen. Personligen tror jag att dieseldebatten kommer att ebba ut. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vad gäller förslaget bonus/malus så kommer skatterna för bensin och diesel bli väldigt likartade givet samma utsläpp. Räknar man med skillnaden i drivmedel så hamnar man nästan identiskt. Båda får kraftiga höjningar första 3 åren. Ingen av dem kommer heller få åka i den inre miljözonen som diskuteras för Stockholm. = välj bensin så slipper du i alla fall knattret ------- //Lövet |
|
| Ska man åka ekonomiskt ska man inte köpa någon G30/31 alls. Det är dock en i mitt tycke väldigt lyckad bil och alldeles för fin för dieselknatter. Det senare gäller framförallt vid belastning och kallstart annars hörs inte motorn. Prestanda är mer än tillräckliga för samtliga motorer. 530i är tyvärr inte speciellt lyckad då det gäller gångkaraktäristik, så då återstår endast den dyra 540i. M550i blir ju nästan groteskt dyr/överkvalificerad och saknar dessutom den riktigt fina gångkaraktäristiken från 540i med endast en marginell prestandaförbättring. Ja, det här med BMW och sexor står sig, men visst kommer elbilarna att alltmer ta över och då försvinner ju hela diskussionen om gångkultur eftersom elmotorn inte märks alls i sig. | |
| Inte bra att köpa diesel. Flera städer ska förbjuda dom. Volvo ska helt sluta med dieselmotorer då dom släpper ut nanopartiklar som inte kan renas bort | |
|
Tom i norr, det är väl ändå inte korrekt att Volvo ska sluta sälja Dieselbilar! De har sagt att de ska sluta utveckla dieselmotorer, men det är långt i från samma sak! Volvo cars är ett kinesiskt företag som har andra fordonsmärken i koncernen och dessa ska fortsätta utveckla dieselmotorer - då blir det plättlätt att "köpa" dieselmotorer inom koncernen och skruva i dem i volvokarosser... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag tror dom snart inte säljer dieselmotorer. År 2019 ska varje Volvo ha en elmotor. Snart kommer Polestar 1 med imponerande prestanda. Man kan köra långt på el med den. | |
|
Håller med rankningen Verdi gjorde ovan till 100%. Bensinfyrorna är inget vidare och knattrar dessutom som en diesel. Diesel är givet på bruksbilar för en överskådlig framtid. |
|
| Diesel är mycket bra. Men hur bra är det om man inte får köra överallt? | |
|
Allt talar för att man kommer få köra Euro6 diesel på precis samma ställen som bensinbilar. Som jag skrev tidigare kommer den föreslagna inre zonen* inte tillåta bensinbilar heller. Bara laddhybrider och vätgasbilar. *Typ Gamla Stan men där finns ingen vettig anledning att åka bil ändå. ------- //Lövet |
|
|
Vivaldi - det går i princip ett ut. Kör båda och köp den som faller dig bäst i smaken! Till syvende og sidst har du ingen glädje av att köra omkring en bil som du egentligen inte vill ha, men köpte för att du trodde på vad andra sade. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Kanske värt att tillägga att Mercedes är mitt uppe i en miljardkatastrof pga sina helt misslyckade Euro6-motorer. BMW lyckas bättre men diesel är för länge sedan ett alltför belastat drivmedel för att klara sig på ett rimligt sätt. | |
|
@Vivaldi, jag tror ingen här på Forumet kan varken säga bu eller bä angående din fråga. Som läget är nu kommer makthavarna förmodligen att ta död på dieseln (håller inte med Johan B att dieseldebatten kommer att ebba ut - snarar tvärtom) och sedan inrikta sig på bensin - men det är bara en spekulation. Kolla bara vad som har hänt i Tyskland - i stort sett omöjligt att byta in en diesel. På kort sikt håller jag med dig - köp bensin, och på lång sikt el- men givetvis kommer även el att drabbas av höjd skatt/pålagor längre fram - det är väl ingen som tror att el kommer att subventioneras om allt fler väljer det? |
|
| Över 50% av nya bilar i Sverige är bensin hörde jag. | |
Verdi |
Alltså. Elbilar kommer ju bli billigare också. Sen är det ju faktiskt så att elbilar INTE är slutet. Många verkar så sjukt rädda. Man ska passa på att köpa bensinare innan det är för sent osv osv. Grejen är att i vanlig trafik så är elbilar mycket trevligare att köra. |
|
@Verdi, men det är väl det som är problemet - skulle du råda någon att köpa (inte leasa/hyra) en elbil när, som du säger, de kommer att bli billigare och förmodligen kommer att få väsentligt förbättrad kapacitet framöver. Måste innebära att andrahandsvärdet pp nuvarande el-bilar blir kasst? |
|
Verdi |
MUC, Jo men det är en långsam process. Om 10-15 år så räknar de med att 70% av bilarna som säljs fortfarande går på fossila bränslen. Så den här "skatteväxlingen" är ju inget som kommer ske inom kort direkt. Tror dessutom statens inkomster på fossilt drivna personbilar motsvarar typ 2-3% av statens totala skatteinkomster. Det är liksom inget som inte går att lösa på annat sätt. Höj nån annan skatt eller minska lite på utgifterna så är vi i hamn. Samma sak med elbilarnas utveckling. Om 15 år så är de säkert mycket bättre och billigare än idag men om 3 år så är det nog ungefär som idag förutom att fler alternativ börjat komma ut på marknaden. Jag är inte oroad över värdet på mina elbilar iaf. Tror att när den stora massan börjar vilja ha elbilar så kommer begagnade elbilar vara högvilt på blocket. Antagligen kommer batteritillgången begränsa tillgången på nya bilar också... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.