AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
921

tändstift byte

Visa användare
39
peterbmw
bmw e36 convertible
hej powerfans. lämnade bilen på verkstad bmw e46 320 för att byta bensinpump. dom ringde och sa bilen drar väl lite olja? så vi byter tändstift oxå. vad har tändstift med oljeförbrukningen att göra undrar jag? nån här som varit med om nåt liknande? mvh peter

peter bmw
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo då, det är helt riktigt!

Det står tydligt i boken "Nu blåser vi kunden igen!", som är en bästsäljare bland verkstadsfolk.

Jag citerar sidan 21:
"När kunden har lämnat in bilen för reparation av "normalgraden" är det OBLIGATORISKT att påtala för kunden att även tändstiften bör bytas, särskilt viktigt är detta om tändstiften är svåra att kontrollera av kunden. Om kunden frågar varför, anges t ex. att motorn drar lite olja, sliter däcken snett eller att spolarvätskan har surnat!
När kunden har bilen inne på din verkstad, gäller det att inte låta kunden åka därifrån innan alla upptänkliga extrajobb är debiterade - ingen extradebitering är för litet och inget extradebitering är för stor!"

Nej, givetvis är detta knasigt om de inte har sotat igen helt, vilket de inte gör om den inte bränner kopiösa mängder olja.
"Normalförbrukning" enligt BMW är max 1 liter olja på hundra mil - då håller fyrelektrodsstiften i 10.000 mil.

Känns som verkstaden har lite att förklara efter de har skruvat tillbaka dina ursprungliga stift i motorn (utan debitering för demontering - montering - demontering - montering av stift).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
39
peterbmw
bmw e36 convertible
ja just så känner jag oxå. verkstäder som tror alla är dumma i huvudet och inget kan

peter bmw
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Härligt utdrag ur Bibeln Johan :-))

Ja vissa verkstäder försöker. Sist jag lämnade in en bil på service så stod det 4l spolarvätska med på kvittot. Frågade varför dom fyllt på det? Jamen det gör vi alltid. Ok sa jag men jag bad inte om detta. Och tänker således inte betala för det. Jo men det måste du sa dom. Då bad jag dom att ta in bilen igen o tappa ur dom 4l spolarvätska. Slutade med att jag fick pengar tillbaka och fick behålla 4l spolarvätska ;-)
Visa användare
39
peterbmw
bmw e36 convertible
man blir bara så trött på vissa erkända verkstäder som luras med saltade notor

peter bmw
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.