AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.113

Byte av ventilkåpspackning Z3, 2,8l

Undertecknad har utfört detta. Jag vill uppmärksamma ägare av Z3 -or att dessa bilar är ca 20 år gamla. Jag noterade ett lätt oljeläckage från toppen vilket landade på grenröret och luktade. Jag har nu bytt packning, och i denna sats ingår även packningar mellan tändstiftbrunnar och ventilkåpa. Dessa packningar är från början i mjukt smidigt gummi, men nu påminner de om hård och spröd plast. Därför läcker de. Känn under kanten på topplockskåpan på utblåsets sida, om det är oljigt, dags att byta packning. Jag kan knappast tro att min Z3 är unik. Finns utmärkta videor hur arbetet utförs. Lite piller, men inte tekniskt svårt. Alltid trevligt med lite vinterpyssel.
PS. Förutom packningssats skall du köpa 15 st gummimuffar som sitter under varje ventilkåps-skruv.
Hej igen! Läste lite mer om varför dessa packningar blir dåliga. Packningen tål ej mer än drygt 100 grader C och har visat sig ej heller tåla syntetoljor. Tydligen år det så att ifall man köper en original-packning från BMW har de börjat tillverka även ersättningspackning i ett gummimaterial som heter Viton, vilket tål 200 grader C samt även syntetolja.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Måste göra det på min med. Använde du packningssilikon vid "halvmånarna"? Annars kommer det troligtvis börja läcka där igen.
Svar ja, samt två smala strängar i framkanten där det finns skarv i blocket. Glöm ej att beställa gummimuffarna för kronmuttrana. Muttrarna trycker indirekt via muffarna på kåpan och behöver färsk spänst!
Jag tittade på video

samt del 2,

.
Ger all nödvändig info för ett bra jobb. Z3 har mindre antal kringdetaljer som skall demonteras. Jag lossade behållare för spolarvätska samt elbox vid motorns bakkant inklusive fästjärn. Har bilen stabiliseringsstag, det måste det lossas.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Tack för länken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.