|
|
|
|---|---|
|
Idag när jag startade bilen på jobbet tändes lampan för nödläge till automaten och den gick således därefter. Körde hem för att ställa bilen och vid hemkomst provade jag att stänga av och starta igen och då var lampan släckt och lådan normal. Är det nåt man bör vara orolig för, dvs inte köra med bilen, eller lutar det åt nån givare som strular? Bilen har bara rullat knappa 13000 mil. Har en annan tråd ute på AP angående förbrukning och ekonomimätare som visar skumma siffror, kan det hänga ihop? Länk | |
|
Nu är jag ingen mekaniker utan detta är min spekulation utifrån sånt jag läst på nätet, någon med bättre koll kan nog ge ett säkrare svar, men... Vi pratade ju om att automatlådan kan påverka förbrukningen. Om din låda är sliten och slirar mycket mer än normalt så borde nog det kunna påverka förbrukningen, ja. Men som sagt, jag är ingen mekaniker... |
|
|
Menar du att den gått i felläge för den slirar? lådan växlar som den ska enligt mig, ingen fördröjning eller liknande. Den är rapp och ger bra respons. Problemet låg ju i så fall i att ekonomimätaren inte "nollade" när man släpper gasen och till följd av detta en eventuellt hög förbrukning. Sen är ju frågan om den kan vara sliten efter två äldre ägare och knappa 13000 mil? |
|
|