|
|
|
|---|---|
|
Idag när jag startade bilen på jobbet tändes lampan för nödläge till automaten och den gick således därefter. Körde hem för att ställa bilen och vid hemkomst provade jag att stänga av och starta igen och då var lampan släckt och lådan normal. Är det nåt man bör vara orolig för, dvs inte köra med bilen, eller lutar det åt nån givare som strular? Bilen har bara rullat knappa 13000 mil. Har en annan tråd ute på AP angående förbrukning och ekonomimätare som visar skumma siffror, kan det hänga ihop? Länk | |
|
Nu är jag ingen mekaniker utan detta är min spekulation utifrån sånt jag läst på nätet, någon med bättre koll kan nog ge ett säkrare svar, men... Vi pratade ju om att automatlådan kan påverka förbrukningen. Om din låda är sliten och slirar mycket mer än normalt så borde nog det kunna påverka förbrukningen, ja. Men som sagt, jag är ingen mekaniker... |
|
|
Menar du att den gått i felläge för den slirar? lådan växlar som den ska enligt mig, ingen fördröjning eller liknande. Den är rapp och ger bra respons. Problemet låg ju i så fall i att ekonomimätaren inte "nollade" när man släpper gasen och till följd av detta en eventuellt hög förbrukning. Sen är ju frågan om den kan vara sliten efter två äldre ägare och knappa 13000 mil? |
|
|
Hej, Egen, och en del andras, erfarenhet talar för att ett dåligt batteri kan vara orsaken till nödläge. Inte minst nu, i ditt fall, verkar det kunna vara så eftersom bilen uppför sig normalt efter det att batteriet har laddats av generatorn ett tag. Eftersom bilen är ny för dig, har du väl ingen koll på batteriets ålder? Om det är så, kan du ju börja med att ladda det minst i minst 24h men gärna ännu längre. Eller börja med att mäta spänningen över polerna under förhållanden och på sätt som beskrivits åtskilliga gånger här. Har du tur, är batteriet skuld också till ditt problem med ekonomimätaren i din andra tråd. Jag vill till slut för säkerhets skull poängtera, att det faktum, att bilen får tillräckligt med ström för att kunna starta, ingalunda indikerar att batteriet är fullgott. /Lennart |
|
|
Hej! Jag tror inte du har något problem med ekonomimätaren. Jag har haft min 525:a med automat i 11 år och den går nästan aldrig ner helt till noll när man släpper gasen. Tror det är normalt. |
|
|
Hej! Tack för er input. Lådan har inte gått i nödläge nåt mer men för säkerhets skull har batteriet fått en dos laddning inför vintern. Efter en hel del mer mil på mätaren är det nog som så att bilen går precis som den ska oavsett vad ekonomimätaren visar. Vid körning på landsväg sjunker mätaren till noll vid gassläpp medan i stadskörning i låga farter utan stora accelerationer ligger den och pendlar en bit upp i registret. Förbrukningen är vad den är helt enkelt, 1,44 i stad är ju vad deklarationen visar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.