|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hej! Köpte en 330xd för någon månad sen och det visade sig att den läcker ganska mycket olja. Började med att den varnade för hög oljenivå, den sjönk snart ner på normal så jag tänkte inte mer på det antog att det var något med givaren och bilen skulle ändå in på service så jag bad dom kolla det. På verkstaden konstaterade dom ett grovt oljeläckage runt tåget men inget om vart läckaget var i och med att det bara var service och ej felsökning. Jag plockar bort all plast m.m och kör upp bilen på en lyft där jag tvättar motorn grundligt. Kör lite med den och hissar sen upp den igen. Kan inte se läckaget men det verkar komma uppifrån och rinna ner mot givaren i botten på tråget. Har inte mycket erfarenhet av bmw dieslar och ännu mindre X-drive. Saken är den att nu verkar den läcka ännu mer än förut har gått från Max oljenivå till minimum gränsen idag 7/11-17 och bilen var inne på service 20/10-17 och då jag ligger ute på jobb i veckorna med firmabil går den inte många mil.. Tacksam för svar, idioten som sålde den säger att han inte haft en aning om Detta.. | |
|
Läcker det så att det blir en pöl under bilen? Är det en packning så brukar det bara fukta ut olja, kanske är det nån slang till vevhusventilationen. Jag hade låtit en verkstad felsöka, är det ett allvarligt dolt fel som fanns vid köpet så ska egentligen säljaren stå för det. Men man har ju också en undersökningsplikt som köpare och har den läckt nästan en liter på kort tid om givaren stämmer så borde det märkts under när ni köpte den. |
|
| Ja det blir en pöl under på ca 15x15cm. Har fått för mig att det bara läcker efter körning. men han hade antagligen rengjort och fyllt över, sen tar det ju ett tag för oljan att leta sig ner förbi kåpor och plast under bilen. Tänkte om någon haft liknande problem eller om det fanns kända fel på n57 motorn. Har redan lagt ut en del pengar och gör det gärna själv om det inte är något allvarligt | |
|
Det kanske kan vara oljefilterhuset som läcker?!:Länk. |
|
| Inte alls omöjligt men borde dom inte sett det vid service? Olja och filter byttes ju | |
| Det gjordes ju ingen felsökning. När du hissade bilen kunde du se vilken sida av motorn det verkar komma ifrån? | |
|
Var ute för samma sak som du, men orsaken kanske inte var densamma. Köpte en nyservad e61 530d i Tyskland. Upptäckte oljeläckage efter en tid. Min verkstad konstaterade att den som bytt oljefilter senast hade varit oförsiktig så gängningen/packningen på filtret tagit skada. Tydligen ingen ovanlig företeelse. Medförde att olja trycktes ut i oljefilterhuset och så vidare. Mycket av oljan hade samlats upp i en skyddsplåt under motorn. Filtret byttes och sedan var det frid och fröjd :-) |
|
| Får kolla upp det! | |
|
Har kollat lite och kommit fram till att det måste vara oljefilterhuset som läcker. Nu är min fråga, finns det någon som haft liknande problem? Borde ju inte vara packningen på filtret, läckte ju innan och efter servicen och då känns det som att läckaget är någon annanstans. Eller så bytte dom aldrig filter... Någon som har erfarenhet av tkbm bil i Haninge Stockholm? |
|
| Har oxå varit med om att aukt. bmw verkstad varit oförsiktig och skadat packning vid oljefilterbyte. Blev grisigt nånting, och en fläskig pöl under bilen. Det tog dem en stund att komma fram till var det läckte, och att det var deras fel. Men så var det. | |
| Kan vara Packning Nr:8 på min länk. Min läckte där! Vet flera andra som läckt därifrån. | |
|
Det där låter väl inte som något stort problem att fixa? Det kan väl bero på olika saker, kanske har någon tryckt till ringpackningen på fel sätt, eller så har någon varit oförsiktig och skadad gängorna. Det är väl bara att kolla vilken som är skadad och byta? I bästa fall är det väl bara locket, i värsta fall BÅDE locket och filterhuset? En fråga, eftersom du nu vet att läckaget kommer från oljefiltret, så borde du ju alltså kunna se att oljan runnit ner på slangar och rör som går från oljefilterhuset? |
|
|
Det där låter väl inte som något stort problem att fixa? Det kan väl bero på olika saker, kanske har någon tryckt till ringpackningen på fel sätt, eller så har någon varit oförsiktig och skadad gängorna. Det är väl bara att kolla vilken som är skadad och byta? I bästa fall är det väl bara locket, i värsta fall BÅDE locket och filterhuset? En fråga, eftersom du nu vet att läckaget kommer från oljefiltret, så borde du ju alltså kunna se att oljan runnit ner på slangar och rör som går från oljefilterhuset? |
|
|
Jag har inte tillgång till verkstad här i Stockholm, kommer ursprungligen från Småland och kommer att ta bilen dit eftersom min far har ett stort garage med det mesta i utrustningsväg. Nackdelen är att det ligger ganska långt ifrån någon som jag kan tänka mig har reservdelar till nyare BMW och därför vill jag gärna ha med mig alla packningar/delar det kan tänkas vara. Jag måste ju ta mig därifrån sen också.. Jag kan se att det runnit från undersidan av oljefilterhuset längs med blocket så antagligen är det packningen mot blocket men vill veta lite mer exakt vad jag kan tänkas få byta och vad som kanske är lika bra att byta när jag ändå har bort det |
|
|
Nej jag litar inte ett skit på auktoriserade verkstäder, kommer göra en mellanservice själv efter 1000-1500mil men vill ha stämplarna i boken.. Sen tycker jag att en BMWmekaniker borde kunna sett att det var där det läckte och sagt det men nej då får man boka in en felsökning.. Jag skruvade med bilar hela min uppväxt och är ganska händig så jag löser nog problemet men nu är det några år sen jag höll på med bilar och bristen på egen garageplats gör det inte bättre. Vill inte stå på ok's gör det själv hall om det uppstår något problem och jag inte tar mig därifrån hehe |
|
|
Sen utgick jag ifrån det värsta då killen som sålde den inte har gett mig nyckel nr2 till bilen och när jag kollade hans körkort såg jag att det var fejkat så nästa grej blir att kolla upp bilen så att det inte är något fiffel med den, carfaxen såg bra ut, miltalet på 13000 mil kan mycket väl stämma då bilen ser ut som ny invändigt men jag känner ändå att det måste kollas upp! Hade en bekant förut som handlade med bilar från Tyskland och vet hur mycket det fifflas med mätare och skit.. |
|
|
Hm, det lät ju som du skulle skippat den bilen/säljaren från början.. Nåväl, hoppas det bara är packningen, samt att nyckeln hittar rätt. Dyrt att koda om eller köpa ny, för som det är nu så är ju stöldrisken ganska stor.. |
|
|
Carfax är oanvändbart för att bekräfta mätarställningar på EU-sålda bilar. Funkar bara för USA bilar. ------- //Lövet |
|
|
Menar du att du köpte en bil av en kille som du visste visade upp ett fejkat körkort? Eller har detta kommit fram i efterhand? Sedan som jag skrivit packning nr:8! Om det skulle läcka från locket så ser du ju klart o tydligt detta. Det ser ju vem som helst! |
|
| Japp då är carinfo bättre samt autorecords för att kolla miltalet, kostar som en fika dock. | |
| Carinfo e ju trevlig. Men dessa sidor säger ju inget mer än vad man kan få från vägverket tex. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.