|
|
|
|---|---|
| Är på väg att byta till mej en 520 i -89, undrar bara om bilen är nåt att ha med den lilla sexan, vet inte vad bilen väger men en hel del misstänker jag, är inte ute efter prestanda men vill ju att bilen ska ha ork. hittar inga beg test osv.... | |
|
Personligen tycker jag att du ska försöka hitta en fräsch 525i istället,tycker 520i:n är (som du oxå misstänker) lite orkeslös.525 är en betydligt raskare vagn. I förlängningen så OM du ska köpa en 520 så köp en med 24v-toppen(kom -91).Lite dyrare men MYCKET bättre.. Sedan om du ändå inhandlar en E34 520i M20 så köp hellre en 88 istället för en 89 pga lindrigare avgasemmisionskrav på 88:an. Gäller iofs alla beg bilar runt det "magiska" årtalet88-89. Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Att ditt förra inlägg försvann beror nog på att du hade lagt ett liknande inlägg som detta.Räknas nog som korspostning enligt regelverket. MVH Hasso |
|
tsorlen: förrutom det som hasso säger så finns det redan mängder av likadana trådar! Använd "Sök Inlägg" uppe till vänster så hittar du garanterat en massa! Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
| Tackar tackar!:-) | |
| Men vad är det för fel på en 520Ia?Det är en helt underbar bil,lagom motor,drar inte så mycket soppa,låg försäkring å det är bättre än en 518 ialla fall.Jag är mycket nöjd me min. | |
|
cstjawa> Men du har ju en 24V med VANOS, den känns förmodligen mindre trött än 12V. Är det förresten någon som vet vridmoment (och varvtal) för 12V och 24V med & utan VANOS? --------------------------------------------- Länk |
|
|
Hade en 520IA-92 som jag gjorde av med för ett litet tag sedan. Överlag var jag väldigt nöjd med bilen. Det man i alla fall kan konstatera i motordiskussionen var att det var definitivt ingen rödljusracer... Draget vid lägre varv och vid låga hastigheter var i stort sett obefintligt. När man däremot komm upp i hastighet var draget helt ok. Så tänk lite på var det är för typ av körning du är ute efter också. Skulle jag köpa en E34 idag skulle jag nog välja en 525 ialla fall för att få det där extra när man vill iväg. Åk ut och provkör en 520 och en 525 och känn efter. När du gjort detta ser du över ekonomin. Hur mycket mer kostar 525 i inköp, försäkring mm. Avgör sedan om det är värt dom pengarna. Vet att det finns tester gjorda på E34 på: www.aftonbladet.se/bil, så kolla där. // Booba |
|
|
Slö, men inte för slö. Gå in på Länk Där kan du beställa en beg.test på 520:n Själv tycker jag 520:n är en helt o.k pendlarvagn med komfort som är svår att finna ens i betydligt nyare och dyrare bilar. Hoppas du hittar pärlan Robban |
|
| Hmmm, Länk | |
| Jag åkte en 520iA 12V härom dagen, den var otroligt slö. Men visst, man åker lika bekvämt som i en 535, och den drar inte mycket soppa heller. Som bruksbil helt ok. | |
| "tsorlen" Jag har kört både 520 -88 och 525 -89 och det är rätt så stor skillnad, gör som så att du åker runt lite och provar lite olika motoralternativ så skall du nog hitta något som passar just dig(det finns ju hur många E34:or som helst att välja mellan),lycka till. | |
Perkka |
"tsorlen": Har en 520 12V hemma.. Slö? Javisst, d händer inte mycket dom första tusen varven, men en sexa SKA ju varvas för att d ska hända något.. & sexan har ju ett fränt ljud när den börja yla.. Men den varvar alldeles för mycket tycker jag, för om man ligger i 110 knyck står varvräknaren på ca 3000 varv/min!! & den e ganska svag & soppaförbrukningen ska vi inte ens tala om :( Så mitt råd e som dom flestas: Köp en 525 istället.. Mvh Per If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough! |
|
520 med 12-ventilsteknik är ingen höjdare. Dåligt med ork i motlut och törstigare än 24 V-motorn. 24-ventilaren är inte heller precis någon racer. Men med mycket bra bruksegenskaper med mycket kraft på låga varv som underlättar stadskörning. Höga kusten avverkas med fullt bagage och 4-pers utan att bilen sackar i motluten. Slutsats: Den är tillräckligt bra men en 525 är roligare. Därför blir det förmodligen en 325 eller 525 vid nästa bilbyte. Mvh LEF |
|
| Köp en 525! De är bättre maskinellt, de drar mindre bränsle än en 520 och det är MYCKET bättre acceleration i dem! | |
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
tsorlen > Jag har en 520i -89 och är ju därför lite färgad av detta. Men jag tycker att det är en alldeles lagom bil. Den drar lite mer soppa än en 525 från samma tid, men är billigare att försäkra. Jag hittade ett mycket fint ex, så därför valde jag 520. Kan dock inte påstå att jag kollade in särskilt många bilar... per_j82 > Och varför skulle 525 vara bättre än 520 maskinellt? Det är ju i grunden samma motor (M20). Min farbror hade en 525 -89 som tjänstebil, och han fick byta kam 2 gånger... Trots full service. Nja, jag tror att det inte spelar någon roll, 520 eller 525, snarare är det den aktuella bilens skick som spelar roll. Däremot är M50-motorerna klart bättre, men så är det också en helt annan prisnivå. En fin 520/525 M20 kan man få för under 30 utan vidare. En fin 520/525 M50, ja då trillar det lätt iväg uppåt 50-strecket. Mvh Mattias |
|
----->Carfanatic Det jag försöker säga är att ofta är 520 motorerna hårt körd. Pga att man måste gasa ordentligt innan man kommer iväg, eller ska köra om. Det sliter ju mera på motorn än om man kan köra lite lugnare fast ändå komma iväg/köra om... Det är ju därför delvis som 525orna drar mindre bränsle än 520ina. Man behöver inte gasa lika mycket. Annars är det ju samma prima BMW kvalitet. |
|
Red Devil |
hade en 520i-89, underbar bil. Lite slö i början, men när den kommer igång, då märker man vilken skillnad d e att ha en sexa eller huvan. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.