|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Behöver lite hjälp här i ET-världen hur det fungerar och liknande. Är sen en månad tillbaka en stolt ägare till en 428i (icke x-drive) och det börjar ju bli kallt nu, t o m i skåneland! Så då är frågan, jag har kvar mina hjul från en 520i (E60) där det sitter sprillans nya Nokian däck på. Kommer dessa passa på F36? Har inte måtten i huvudet på däcken, kan komplettera med det efter jobbet om det behövs! För att allting stämmer med nav-mått osv osv. Det enda som skiljer är ET. Inget jag läst på fälgarna utan bara utgått ifrån Transportstyrelsens app. Där står det ET 20 på E60 och ET 37 på F36! Nån som kan detta bättre än jag och skulle kunna hjälpa mig?:) | |
|
Skillnad på 17 mm i ET skulle inte jag använda i alla fall, 34 mm spårviddsskillnad är en del. Är det rätt storlek på däcken? |
|
|
Måtten på däcken fram (antar att det är viktigast eftersom man svänger med dem) är 225/40 - 19 och på de gamla hjulen är däcken 235/45 - 17. Det märks kanske att jag inte är nån stjärna på detta. Jag kan ju köpa nya fälgar och slänga på däcken på dem. Men känns som en onödig utgift om de gamla hjulen skulle passa. Men går det inte så går det inte😁 |
|
|
Enklaste är att testa, det är inte alls säkert att et-måtten som står hos Transportstyrelsen stämmer med de fälgar du har. Om måtten stämmer så kommer däcket förmodligen att sticka ut för mycket. Dessutom så har de gamla hjulen mindre diameter (och mindre rullomkrets) så du kommer att få mycket luft i hjulhuset - vilket inte är särskilt attraktivt. |
|
| Glöm det där med E60 hjul på F36 går inte på långa vägar...nå mindre ET än 30 kör med 34 själv från F30 men ET 20 kan du glömma/M | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.