|
|
|
|---|---|
|
verkar som om den nuvarande x5:an får en kort livsstid och facelift modellen verkar utebli helt. x15 kom väl 2014 och det ryktas om en ny modell för 2018. möjligtvis kan detta bero på att bmw ändrat strategi samt att en x7 kommer. Lite underligt måste jag ändå säga. Länk kommande x5 ser ut att bli en uppskalad x3:a | |
|
Den är väl redan nu en större X3, samt den (F15) var ju inte riktigt ny ens när den kom för fyra år sedan. Den känns idag gammal om man jämför med Q7 och XC90. Men spännande att se vad som kommer fram. /Anders |
|
| Är det inte så att F15 i själva verket är en kraftig facelift på E70, vad gäller bottenplatta etc. | |
| Ser lovande ut. Jag har aldrig varit något fan av F15:s utseende. | |
|
Förstår om de väljer att droppa F15 om något år, modellen var väldigt mycket nyhetens behag när den kom men hamnade snabbt i skuggan. Vad talar egentligen för att köpa en helt ny F15 idag? XC90/Q7 känns modernare - rymligare och mer praktisk och finns med bättre hybridsystem. Porsche Cayenne har alltid varit roligare att köra än X5 och precis kommit med helt ny modell. RR Velar är också ett nytt intressant lyxalternativ i segmentet. Skall däremot bli spännande att se hur den blir när den kommer nästa år! |
|
|
Trist att man köpte en X5 ny i fjol och trodde den skulle vara ny många år till...får trösta mig med att mina andra övriga affärer varit en större katastrof under samma period. Håller med om att F15 inte är jättesnygg men den är absolut inte mindre modern än sina konkurrenter. XC90 verkar ha mycket kvalitetsproblem, är ett sömnpiller att köra, lädret har varit uttjänt vid kritiska punkter på alla bilar jag provsuttit eller provkört och infotainmenten är en katastrof, det tar evigheter att bläddra sig fram med touch medan allt ligger väldigt bra till hos BMW. Och om F15 är ful så är XC90 fulare. Nya Q7 känns stabil och välbyggd men sätena är obekväma, såvida man inte beställer till komfortsäten för 70 000 kr tror jag det var och som ingen bil därmed är utrustad med (får man tillbaka dem på andrahandsvärdet?) Körställningen är allmänt sämre, interiör känns som i en A4, bakdelen släpar vid körning eftersom hjulavståndet är längre men framförallt är den riktigt ful exteriört tycker jag och alla andra bilintresserade i min omgivning. Den ser typ ut som en Audi A6 på McDonalds-diet. RR Velar är jättefin men oerhört trång till följd av designprioritet och har liksom sina modellsyskon obekväma, hårda, oergonomiska säten. Jag hade inte bemödat mig betala typ en miljon för att försöka trycka in mig i något som känns mindre än en X3. Sen är datasystemen hackiga och allmänt lågupplösta i RR/LR, apropå omodern känsla. Jag har varit missnöjd i perioder med min F15 pga oerhört hårt chassi som vibrerade i sisådär 2000 mil innan det mjuknade upp något, samt kvalitetsproblemen jag haft och ännu har. Men med nuvarande konkurrens kan jag inte se att jag hade lagt motsvarande pengar på något annat, ens om jag köpte bil idag. Ser fram emot nya X7 och X5. Var är Mercedes förresten? |
|
|
Ja men tänk du Saab9-5 som tidigare var så kritisk på X5 och aldrig hade haft en sämre bil... :-) Bra du gillar den nu! /Anders |
|
|
"Är det inte så att F15 i själva verket är en kraftig facelift på E70, vad gäller bottenplatta etc. " Alldeles riktigt. Efter torpedväggen så är chassit identiskt. Det som skiljer är fjädrar, dämpare och krängningshämmare. Fram så är det framförallt krockbalkarna och diverse länkarmar i framvagnen som är nya. |
|
|
@Saab9-5 Cayenne slår dom alla :) |
|
|
Cayenne är faktiskt den enda jag inte provat. Har åkt en del Panamera och är helt oimponerad, en snabb blick på Cayenne och jag tycker sätena ser väldigt små och obekväma ut. Nästa problemet är designen, som även med splitternya Cayenne årsmod 2018 typ ser likadan ut som föregående versioner hela vägen till 2003. Ett otränat öga kan inte avgöra om jag har dålig smak och belånat mig till max för att ha råd med varumärket Porsche och vill provocera alla i min yrkesomgivning, eller om jag precis sparat ihop 70 000 kr och köpt en polerad Cayenne på Blocket. Det är lite osmakligt också att köra X5 i tjänsten, man gör sig fler ovänner än vänner. I den mån är XC90 vettigare medan man ska vara väldigt försiktig med Cayenne. En bekant som blev hastigt mycket rik ville unna sig sin drömbil Cayenne, men insåg i samma veva att det skulle sticka så hårt i ögonen på hans kunder att han tog en Touareg istället. En sista avgörande punkt är reservhjul. Jag kan inte köpa bil utan reservhjulsutrymme - X5an rymmer åtminstone ett nödhjul som tar mig vidare. Om nästa generation inte har det, som sina konkurrenter, så är det ett stort problem. |
|
|
@saab9-5 Haha, älskar dina utlägg👍 Personligen tycker jag Porsche Cayenne är den absolut bästa allRound bilen man kan äga. Panameran är inte lika lätt att leva med på grund av storleken och att den är så låg. Men som sportig långfärdsbil är den svårslagen. |
|
| Ok, jag lyssnar gärna eftersom jag inte provkört den. I vilka avseenden är den bättre än konkurrensen? Behöver jag vara gasglad för uppskatta den eller funkar den som långfärdsbil till skillnad från de andra porscharna? | |
|
Vi provade både Cayenne och X5 innan vi bestämde oss för en X5 30d 2014. Om man kör en X5 direkt efter en Cayenne så känns Bmw:n som en gammal lastbil i jämförelse om man tänker på känslan i styrning och väghållning. Det blev ändå X5 pga bättre ekonomi, bättre motor, snålare samt enligt mig snyggare helst med 20 tum sommarhjulen. mvh Christer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.