AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.163

bromsbelägg storlek 530xd F11

Ma
32
Mazza
320xdA Touring -11
530xdA Touring -12
Vad ska storleken vara på bromsbelägg fram respektive bak med standard bromsar på 530xdT -11
Tycker jag har kollat diverse sidor men det finns alltid olika storlekar på beläggens höjd bredd osv. Vad gäller? Någon som har något att rekommendera när man har tänkt byta själv?
Höjd verkar variera från 63-79 fram. Kollat mister-auto och även realoem men hittar inga bra siffror som jag kan luta mig tillbaka på.
Tacksam för hjälp. Lika så om tillbehör behövs som slitagevarnare osv.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Alla mäter olika, och alla mäter olika noggrant. Dessutom är många uppgifter felaktigt överförda från databas till databas. Budgetföretag som MisterAuto, Skruvat och Bildelaronline24 har inte många rätt på sina hemsidor, så allt som står där ska man inte lite på - det enda du ska kolla på är artikelnummer.

Låt oss ta F11 530dX 04/2011 pre-LCI (förutsatt du inte har förstärkta bromsar - se längre ned).

Beläggen till bromsarna fram är 34 11 6 850 885.

Ett exempel ur högen - Textar 2468801 (passar då korrekt artikelnummer finns där)
Länk

Dessa Textar 2504501 passar inte då det är till förstärkta bromsar (och korrekt artikelnummer finns inte där)
Länk

Samma sak med ATE 13.0460-7267.2 som är till förstärkta bromsar (och även här finns inte det artikelnummer vi är ute efter) - detta bekräftas dessutom av ATE's egna databas
Länk

Tillägg : Fast nu vet jag inte om du har förstärkta bromsar eller inte (dvs om du har option S102A eller inte).

Yes, köp nya slitagevarnare (en för framaxeln och en för bakaxeln) så slipper du få problem där.
Om slitagevarnaren inte har nått första nivån kan de återvändas. Men de har en tendens att gå sönder när man försöker plocka bort dem. För att undvika att står där utan slitagevarnare så köp nya - inget att fundera över.
Ma
32
Mazza
320xdA Touring -11
530xdA Touring -12
Tack för info, inga förstärkta bromsar.
Så bak borde vara Artikelnr 34216775346?

Något av budget märken som är att föredra eller är det samma skit så man bör gå upp några kr i pris? Har inte så bra koll på märken mer än att man känner igen brembo

Bör man köpa kabeln för slitagegivare eller borde man kunna nyttja befintlig kabel?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om jag tittar på utbudet på Mister Auto som passar din bil så rekommenderar jag märken som Textar och Ferodo. Även TRW fungerar alldeles utmärkt.

Textar och Jurid brukar vara de märken som BMW använder sig av (exempelvis var bromsbeläggen från BMW till min 120i av märket Textar).

Köper du från annat håll så fungerar även märken som Bosch, ATE och Brembo alldeles utmärkt. Även belägg som Mintex, Remsa och Roadhouse har jag provat och de fungerat alldeles utmärkt.

Kabel och slitagesensor är en enda del, så du har inget val så att säga :-) Ser ut ungefär såhär - som du ser så är den helgjuten i ett enda stycke.
Länk

När det gäller dessa delar så köper jag bara original (eller det bästa eftermarknad jag kan hitta), kvaliteten på eftermarknad har sjunkit samtidigt som kravet på tillverkningsprecision ökat något kring kontaktstycket.

Råkade själv ut för att en slitagevarnare från Quick Brake vägrade att gå in i bilens kontaktstycke. Tröttnade på skiten, fick smälla ihop allt, köra ut till BMW nästa dag och köpa en slitagevarnare, tillbaka och hissa upp hela skiten igen, dit med en original, sa bara klick utan minsta problem. Var måttligt road.

Naturligtvis så hade jag säkert fått från en något sämre batch, många som köper dessa och det fungerar. Men tillåter man högre toleranser vid tillverkning samt tillåter kanske 100 gånger högre felaktiga exemplar komma ut i handeln så är det ju uppenbart att priset blir lägre. Men vem betalar i slutänden? Jo, kunden med sin tid.

Min tid är värdefullare än kinesiskt skräp. Därför så försöker jag aktivt köpa saker som inte slösar bort min tid på saker jag inte vill - jag vill själv välja vad jag ska slösa bort min tid på :-)
Ma
32
Mazza
320xdA Touring -11
530xdA Touring -12
Blev Textar belägg och kablage.
Fedoro hittade jag inte med slitagevarnare som passade.
Så nu inväntas bara leveransen :)
Tack för utförliga inlägg
Ma
32
Mazza
320xdA Touring -11
530xdA Touring -12
Hej
Hur tusan ska jag veta vilka bromsskivor bak jag ska ha? Jag har inte valet S102A eller S212A vad jag kan hitta.

Finns 3 val. Antar det övre valet är för mig då jag köpte bromsbeläggen så men blir lite förvånad att förstärkta bromsar och S212 har samma belägg bak men olika storlek på skivor...

345x24 (ingen mer info)
345x24 = S102A
330x20 = S212A

Kollar på denna sida.
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om du inte har några av dessa options (vilket är relativt ovanligt fast S212A vet jag faktiskt inte riktigt vad det är för har inte sett den innan) så säger ju ETK att det är 345x24 (34 21 6 775 289) som du ska ha.
Länk

Det är inte tre olika alternativ, det är bara två.
Artikelnummer is king.

Beläggen är samma mellan standard och S102A då de använder samma bromsskivor.

Men det finns exempel där samam belägg används till olika kraftiga bromsar.
Exempelvis var det samma bromsbelägg till min E34 518i (solida bromsskivor fram) och min E34 535i (ventilerade bromsskivor fram). Ändrar man tjockleken så behövs ju inte några andra bromsbelägg. Det är även vanligt där bak att man bara ändrar tjocklek (antingen från solida till ventilerade eller att man gör bromsskivan tjockare) för olika modeller eller utrustningar och då behåller man ju samma belägg.
Ma
32
Mazza
320xdA Touring -11
530xdA Touring -12
Stort tack för snabbt svar bmw-slangen :D

Jag klickar hem ett par TRW 345x24 direkt :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Borde bli rätt, med reservation mot S212A som jag inte riktigt känner igen. Vissa nätkällor säger att det främst är en nordamerikansk option (kanske kan stämma för går jag in på en nordamerikansk F10 och kollar på bromsskivor bak så ser det lite mysko ut).

Men det tar inte många sekunder att hissa upp ett bakhjul och ta av hjulet och mäta diameter och tjocklek. Då vet du med säkerhet.
Går ju alltid bra att ringa BMW och fråga vilka bromsar man har, brukar jag göra när det är luddigt på någon bil.
da
21
dabull
530D touring
Någon som känner till hur man på ett enkelt sätt tar reda på om man har förstärkta bromsar eller inte (dvs om du har option S102A eller inte).
Har en 530xd F11 -16
Använd mobilen som du säkert har i närheten, Googla: M-Bilar eller en annan BMW återförsäljare du känner till, då kommer troligtvis ett telefonnr upp, tryck på det och vänta på svar, därefter frågar du om din bil har förstärkta bromsar, kan inte blir enklare.
da
21
dabull
530D touring
Rätt så ointressant svar, men tack ändå.
Hittat smidigare lösning på annat håll.
Ma
32
Mazza
320xdA Touring -11
530xdA Touring -12
dabull
använd denna sida och slå in chassinummer. Länk
chassinumret får du ut från fråga på fordon hos transportstyrelsen eller registreringsbevis, eller kolla i bilen.
da
21
dabull
530D touring
Mazza
Uppskattas, ska kolla upp det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.