AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
906

Style 158 fälg (E91) på F31?

ki
8
kiffan
318d Touring -2011
Hej!

Har ett par style 158 (17'' 8Jx17 ET34 M12x1,5) original vinterdäck från min tidigare e91. Har precis köpt en F31, 318d 2015. Passar dessa däck till den nya bilen. Hade varit fint att slippa köpa nya vinteruppsättningar och kunnat använda dessa istället.

Som jag förstår det vill f31 egentligen ha ET 31. Men går det att använda dessa däck på min bil. Något annat som gör att jag eventuellt inte kan använda dessa?

Finns det några risker?

Behöver jag köpa nya bultar, eller kan jag köra på de jag haft tidigare (om jag kan använda dom)?

Någon som vet nån bra sida som specificerar vilka fälgar som är kompatibla med vilka modeller?

Tack på förhand!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fälgarna bör passa men det är andra bultar (M14x1,25) och däcken är för små.

225/50-17 är korrekt dimension till F30-serien (ej GT som har ännu större däck).

Skillnaden i ET-måttet är inga problem om du håller dig till korrekt däckdimension, det är relativt gott om plats i hjulhusen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ki
8
kiffan
318d Touring -2011
Sitter ett par 225/45 - 17 på fälgarna idag, så då passar det inte, eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Passar och passar...de får plats men kommer inte att fungera optimalt.

De får för liten rullomkrets (och ev. även för lågt LI-index) så du får en felvisning på hastighetsmätaren och det kommer att se lite konstigt ut.

Kolla även så du inte behöver TPMS-sensorer i fälgarna.
Vissa F30-bilar har TPMS-systemet och andra har lite enklare system som jobbar med avvikelse i rullomkretsen vid punktering.
TPMS-ventilerna är av metall medan de vanliga är av gummi.
Har du gummiventiler på sommardäcken och allt fungerar som det ska, har du inte behov av TPMS-ventiler.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ki
8
kiffan
318d Touring -2011
OK, stort tack för informationen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.