|
|
|
|---|---|
|
Hallå grabbarna Håller på med projekt pendlingsbil och ska byta länkarmsbussningar fram, ett jobb jag gjort x flera på min 320i pre-facelift. Blir lite förvånad när jag istället för en stor plastkåpa med lyftpunkt under motorn hittar nån slags plåt under hela motorn och ingenstans att sätta domkraften. Frågeställning: -Har plåten nån stabiliserande funktion så den ligger i spänn eller är det bara att skruva ner den? -Har inte facelift av e46 något domkraftsfäste under motorn? Mvh, Mattias | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du kan skruva bort plåten är ett måste vid många reparationer. Däremot ska man aldrig köra bilen utan plåten. Har för mig att jag hissade bilen på plåten. på mina e46. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej! Plåten du beskriver kallas förstärkningsplåt. Den sitter med 8 bultar. När du sätter tillbaka ska du dra: 1. 59 nm 2. 90 grader 3. 30 grader E |
|
|
Hänger inte riktigt med. Vad är det för grader du anger? |
|
|
Han menar nog momentdragning till 59 Newtonmeter och sedan 90 grader till och sedan ytterligare 30 grader. Om det är korrekt för just den applikationen låter jag vara osagt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer det som nämns ovan. Den triangulära rörförstärkningen ersattes med en helplåtförstärkning (Cabriolet tror jag däremot hade plåtförstärkning från början). Åtdragningsmoment och grader stämmer också överens med vad Bentley uppger. |
|
Oki.. Skulle kännas skönt om någon mer ger grönt ljus för att använda nämnda plåt att lyfta bilen. Nån som känner sig manad...? ;) |
|
| Jag har 330ci och har lyft bilen många ggr på plåten. Den har en buckla just för detta, däremot viker den sig inåt efter många lyft. | |
| Jag har lyft min 323Ci många gånger i aluminiumplåten där fram (ägt bilen i 10 år), endast framaxeln dvs. Funkat bra och den har inte blivit bulad "inåt". Dock verkar tidiga coupé ha någon variant som bara var med 1999-2001 (artikelnumret 51718260810) så kan ju inte svära att senare bilar ser lika ut :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.