|
|
|
|---|---|
|
Det har blivit dags att byta tjänstebil och enligt policyn är det uteslutande laddhybrider som gäller. För att slippa byta märke och samtidigt hålla mig inom ramen 10bb tittar jag på en 330e. Idag kör jag F10 520d, så det blir att gå ner en storlekslass. Det som bekymrar mig mest är att bagageutrymmet är så grunt på just 330e. I kupén löser det sig nog, vi är inte så ofta 4 pers som åker längre. Körkänslan till sist är ju helt annorlunda i 3-serien. Jag kommer att sakna den harmoniska komforten i "femman" tror jag, men samtidigt gilla den kvicka körkänslan i "trean". Och med 330e-maskinen är den ju riktigt pigg! Den tänkta specen ser ut såhär: M-sportpaket New EDrive Package (med bla Navi Professional,) Eluppvärmd ratt (underbart när man väl provat) Svankstöd (jag är 193 cm lång och tröttnar i ryggen annars) Harman Kardon (har det idag på F10 och njuter varje dag) Frågor till expertpanelen: Drar eluppvärmd ratt mycket räckvidd på 330e? Ska jag lägga till Adaptiva LED? (Dyrt ...) Backkamera? (Kör en hel del i trånga utrymmen. Men kameran sitter väl oskyddad på F30 och grisar snabbt igen?) Andra tips till mig som är ny på 3-serien? Hade förresten gärna lagt till multifunktionella instrumenteringen, men går galet nog inte att välja just till 330e :( | |
|
Tycker du får med de vettigaste sakerna i din spec, har tonade rutor i min som jag tycker gör bilen snyggare och praktisk. Personligen tycker jag 3:an är liten och lätt att parkera och jag klarar mig bra med sensorerna endast bak. Men detta är utifrån mina preferenser, parkerar man dagligen i trånga platser hade jag kanske tänkt annorlunda och nog valt till dem fram åtminstone. Jag tycker de vanliga LED duger fint, har inte saknat de adaptiva alls. Har adaptiva LED på Porschen att jämföra med, och visst är de bra men inte värt merkostnaden tycker jag. Återigen baserat utifrån mina preferenser. Elratten påverkar räckvidden endast marginellt, jag använder min rätt ofta och märker alltså ingen större påverkan på räckvidden. En annan fördel med 330e är att värmare ingår, så du kan se till att bilen är rumstempererad en kall morgon om den stått inkopplad över natten. Totalt sett är jag väldigt nöjd och kan rekomendera den som tjänstebil! Nackdelen är som du nämnt bagageutrymmet, men detta gäller ju sedanen F30 generellt då det är främst stuvutrymmet under mattan som offrats för batterierna. Så det får bli hemkörning om skrymmande paket skall hem byggmarknaden vilket oftast bara är bekvämt! |
|
|
Har inte heller märkt någon skillnad om rattvärmen används eller ej så bör vara högst marginellt. Däremot 30° i kupén äter en del batteri :) Backkamera/surround view gillas. Någon gång när det varit väldigt blöt ute så har det kommit en droppe mitt i linsen men sällan problem. Snikade också på adaptiva led då jag inte riktigt kom överens med funktionen men många gillar dom så testa bil med/utan. Lyckades f.ö. att packa 330e för några dagars stugliv med allt som behövs till det (4 pers), så det går! Frugan tyckte vi skulle ta V70 men nä, hellre lite mindre packning (körkort, visa och ett par kallingar). |
|
|
Adaptiv farthållare kanske? Sjöberg |
|
|
Tack för bra input! Eluppvärmd ratt verkar vara en no-brainer utifrån era erfarenheter. Adaptiv farthållare ska absolut vara med, det glömde jag att skriva. De adaptiva ljusen ska jag verkligen försöka testa innan jag bestämmer mig, men de verkar sällsynta på provkörningsbilar i 3-serien. Vet någon om femseriens adaptiva LED är så pass lika att man kan testa dem? Förvärmningen som ingår är det bra att du nämnde, Kristoffer_L. De som kör Passat GTE säger ofta att den elektriska förvärmningen är så klen att man ändå behöver bränslevärmare för att tina frusna rutor. Funkar det bättre på BMW? Känner f.ö, igen det där med att packa snålt för att få köra en roligare bil till landet. Sommartid klämmer vi in oss i familjens cab och då får de stora väskorna stanna hemma. Man saknar dem sällan. Hur har ni tänkt kring fälgval? Större är nästan alltid snyggare men för mig som är van vid femseriens ljudnivå känns det lite risky att välja något större än 18", i synnerhet på en bil där drivlinan ofta är helt tyst. |
|
|
Jag tycker elvärmaren på 330e funkar väldigt bra - jag kan inte säga att den fungerar bättre eller sämre än den dieseldrivna värmaren jag hade på min XC90. Räckvidden blir ett par km kortare de gånger den används men det kompenseras ju med att elmotorn behöver jobba mindre med att värma upp kupen "på rull" så jag tror det tar ut sig. Adaptiv farthållare är faktiskt standard i e-drive paketet på 330e så den ingår! Bor du avsides och kör mycket landsväg i skogen hade jag valt adaptiv LED, annars hade jag skippat det. |
|
|
Hej, 330e låter som ett bra val! Gick själv från en 5-serie till 330e och är mycket nöjd efter ca 1,5 år som jag nu haft bilen:) Gällande utrymme inne i bilen så är det inte så jättestor skillnad skulle jag säga, 5-serien är större absolut, men du kommer inte tycka 330e är "för liten". Bagageutrymmet är mindre men som flera skrivit så går det att packa den ganska rejält, har sj lyckats packa den ordentligt några gånger, du kan även fälla ner sätena bak så blir det ännu mer utrymme. Helhetsmässigt är jag mer nöjd med denna än min tidigare bil, mer körglad och snabb samt enklare parkera, mycket mindre förbrukning, och den är grymt snygg i m sport paketet med lite större fälgar (19). Jag tycker du har valt bra utrustning, valde ungefär samma, fast ej harman kardon och rattvärme. Hoppas du blir nöjd!:) |
|
|
Kan bara instämma med Kristoffer_L och BMWmsport: Det är en väldigt trevlig bil som du säkert blir nöjd med. Jag har 19'' fälgar på min och de låter en del vilket ibland är lite störande tycker jag. Har 17'' vinterfälgar och det är en enorm skillnad i ljudnivå. Så 18 är nog en bra kompromiss om man är känslig för ljudnivån även ifall det kanske är lite snyggare med 19''. Jag tycker comfort access är väldigt bekvämt så det hade jag nog lagt till även backkameran alternativt surround/top view om du nu parkerar på många trängre utrymmen. Annars ser specen helt ok ut. |
|
|
Adaptiva LED; jag kan beskriva lite om mina egna erfarenheter, men vet inte exakt vad som är relevant för en 330e. På min 5-serie F11 med adaptiva LED har jag ett mycket bra originalljus, klart bättre än på alla tidigare bilar jag haft och i paritet med de allra bästa jag kört överhuvudtaget. Framförallt halvljuset blir nyttigare och mycket bättre med den adaptiva funktionen. (Jag har beskrivit detta i andra trådar, använd gärna sökfunktionen). På vår 1-serie F20 med LED däremot så är vare sig hel- eller halvljus särskilt bra och vi alla i familjen tycker att det är anmärkningsvärd och överraskande stor skillnad mot 5-serien. ................................ På 1-serien har vi precis monterat extraljus innanför grillen; 2 st Xenon NBB 165 mm, med överraskande gott resultat. På 5-serien är det inte möjligt innanför grillen, därför har jag motvilligt valt 3 st extraljus monterade i snabbfäste så att jag enkelt och snabbt kan montera på dem endast vid behov. Men extraljus är väl inget alternativ på en laddhybrid? |
|
|
Intressant läsning: Länk |
|
|
@Kristoffer:L: Tyvärr tycks den adaptiva farthållaren inte ingå längre. I somras stuvades det om i paketen och då verkar man ha utelämnat den. Synd, för att köpa en ny bil 2017 utan adaptiv farthållare känns inte aktuellt. Kul däremot att höra att förvärmningen funkar så bra. Det ger ju både komfort och bättre räckvidd på el. @BMWmsport: Riktigt intressant att du som gått från 5-serie till 330e är nöjd. Precis vad jag hoppats på. Finns det något du ändå saknar? Tack för länken till testet också. Det känns ju bra att man tvekar mellan världens två bästa laddhybrider då iaf :) @Ulf530: Tack för beskrivingen. Då hoppas jag att 3-serien är mer släkt med 5-serien än 1-serien :) Det får jag förstås ta reda på. Sista beslutet blir väl som vanligt om man ska köra på skinn eller M-sportens alcantaraklädsel. Det lutar nästan åt det senare. Men det ljusa skinnet är ju så snyggt ... |
|
|
Naab. Trist att den aktiva fartpiloten inte längre ingår. Fast jag har aldrig använt den eftersom jag gillar att köra aktivt. Jag trodde detta var en av poängerna med e-Drive, eftersom adaptiva farthållaren kommunicerar med navigationen och rutten så den inte förbrukar mer energi än vad som behövs. Jag gillar alcantaran och tycker att den gör sig bra ihop med M-sport. Hade det varit en 5-serie eller större bil passar kanske skinn bättre. Jag hade vanliga LED på 1-serien och jag uppfattar LEDljuset som något bättre på 3:an. Ingen jätteskillnad men lite bättre som sagt... |
|
|
Naab: Finns det någon anledning till varför du väljer M-sport istället för M-sport Shadow? Sjöberg |
|
| @sjoberg: Intressant att du frågar just det. Jag har försökt förstå vad som skiljer Shadowmodellen från den vanliga M-sporten, Om jag fattat rätt skiljer bara några kosmetiska saker (blanksvarta njurar, svarta slutrör, tonade bakljus, speciella aluminiumlister interiört och något till) och att skinnklädsel ingår. Om jag vill ha skinn verkar det alltså värt att välja Shadowmodellen (som kostar ca 10K extra). Eller har jag missat nåt? | |
|
Du har säkert rätt, jag har också försökt förstå skillnaderna men det är nog så att Shadow är ett försök att "kräma" ut det sista med några mindre kosmetiska förändringar... Sjöberg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.