|
|
|
|---|---|
|
Hej, E46 320 2002 utan värme, Bakgrund: Har för 1 år sedan bytt motor, bytte även vattenpump (biltema tyvärr) + termostat. Hade lite värme efter detta (vid 3000 varm eller mer) men har nu avtagit helt. Motorn har gått ca 15000 svenska mil. Vad har jag kollat: - 3 röda prickar på fläkt i bilen ( har växlat mellan kallt och varmt, mycket bättre flås i fläkten vid kallt än vid varmt. (reglaget verkar iallafall funka) - Slangarna in till värmepaketet tror jag inte sitter fel, den övre blir ljummen iallafall. - Har tagit ut och renoverat ventilen som öppnar till värmepaketet. (Även dragit ur kontakten för att den då ska stå öppen? stämmer det?) - Luftat systemet alldeles för mycket.... provat med vakuum efter motorbytet, inte hjälpt. - Övre tjocka slangen från kylaren är ordentligt varm. - Går upp i temp normalt och stannar stabilt där. (Ingen överhettning) Termostat fungerar bedömt - Öppnar jag kylaren så har jag inte någon "stråle från sidan" som jag sett på många andra videos. (vid tomgång) VAD HAR JAG MISSAT? Kan det vara stopp i värmepaketet? Impellern av plast i vatten pumpen börjar gå sönder? | |
|
Har din bil en elektrisk vattenpump också? |
|
|
Tror inte det, var skulle den sitta? Visst ska den hålla värmen i kupeen när man är stänger av och gör ett snabbt ärende? Vet ej vart den skulle sitta, någon som vet? 90% på att jag inte har en sådan, TACK för svar |
|
|
Om du har restvärmefunktion har du en liten elpump också. På E39 hänger den nere vid kylaren, på E46 vet ej. Täntke att om du har en sån nåste den fungera annars får du dålig eller ingen värme på låga varv (du skriver iofs ingen värme alls). Dessutom driver den avluftningen (strålen i expkärlet) och on man lyckas koppla fel så kommer den motarbeta den ordinarie vattenpumpen och du får inget flöde. Det skulle dock kunna vara så enkelt som att magnetventilen (eller om du har separat instöllning vä/hö är det två st) är ihopkletade och inte släpper igenom vatten. |
|
|
Hej, Den elektriska vattenpump, som marin849 frågar om, skulle kunna gälla kylstemets cirkulationspump och/eller den separata cirkulationspump som finns i vissa bilar och som bara gäller för kupévärmen (och i förekommande fall den s k restvärmen). När jag tittar på realoem.com, verkar din bil - som du säger - ha en vanlig remdriven kylvattenpump och inte ha någon restvärmefunktion. Då börjar det ju bli dags att kolla värmeventilen och styrningen av densamma. Enligt min egen erfarenhet är det, som du skriver, att ventilen i sitt strömlösa läge är öppen, d v s om du drar ur kontaktstycket till ventilen, bör den öppna och det komma värme i kupén. Om det gör det, får ventilen alltså, när den styrs av styrpanelens elektronik, en felaktig input. Men om problemet kvarstår, när du lossar kontakten, ligger antingen kylsystemets cirkulationspump eller värmeventilen trots allt illa till. /Lennart EDIT: Lite sen där... men lite samma ideer. Vad jag kan se, saknas dock den separata pumpen för kupévärmen i din bil. |
|
|
Alla E46 (och E39) har vanliga remdrivna vattenpumpar, elpumpen tillkommer on man har restvärme. Den ersätter inte den vanliga. Vattenventilerna är normalt öppna, dvs rycker man kontakterna ska det vara full värme (eller så sitter de fast). |
|
| Oj, ja precis som du skrev Lenwib. | |
|
:) Skadar inte att få det inpräntat, kanske... /Lennart |
|
|
Ni är klockrena, tack för svar! Har tagit ut och i sär samt renoverat ventilen som öppnar till värmepaketet. Har nu beställt en ny. - Vart sitter elstyrningen/styrenheten till värmepakets ventilen? (om den nu mot förmodan är trasig och fastnat i stängt läge) - Om kylsystemet har dåligt flås generellt, vad bör jag kolla/byta först då? Byta ut min satans biltema vattenpump? - Finns det några direkta symptom på att värmepaketet är trasigt? (vill helst inte byta allt annat och inse att det är värmepaketet som rasat...) Tack för era svar och Lennart du har helt rätt, skadar aldrig att få det inpräntat! |
|
|
De styrs från klimatkontrollpanelen som sitter under stereon. IHKA. Funkade ventilen?? Montera tillbaka den utan kabel så att du vet att den släpper igenom kylvätska. Spola igenom värmepaketet så ser du om det kommer ut bös. Värmepaket brukar annars börja läcka med söt doft i kupen som följd. Inte gegga ihop. Jag hadenog kopplat loss slangarna till kupelementet och startat motorn (vattenslang i expkärlet.som fyller på) och kollat flödet. Hadedu elpump eller ej? Tror inte det syns på realoem då det beror på vilken klimatkontroll man har. |
|
|
Oklart om ventilen fungerar, liten skillnad när jag kopplade ur värme ventilen och fyllde på med glykol upp till kan på expansionskärlet. Försökte "lufta systemet" men såg inga direkta spår av bubblor. Dock så har jag nu lite värme... Har kontrollerat luftbubblor med vakuum, anar att det kan ha gjorts när värmeventilen var blockerad och att luftbubblan ligger i värme paketet. Min plan nu är att jag är less på detta. Har beställt ny vattenpump i stål, termostat, värmeventil, tempmätare bakom klimatanläggningen. "värmepaket" men tror inte jag klarar att byta det på egen hand.... måste man inte ta bort hela instrumentpanelen osv??? 2 dagars jobb? Planerar att spola värmepaketet iallafall, sett någon bra video på hur detta görs på enklaste vis, planerar att spola i motsatthåll för att få ut gamla rester.... Stämmer att den övre slangen är in och undre ut? Hur låter detta? |
|
|
Hej, har exakt samma fel på min e46a. Hörde från en bekant som hade samma fel på sin och då var värmepaketet fyllt med små plastbitar så rev mitt idag och mycket riktigt var cellerna helt packade med små svarta plastbitar. Någon som har en aning om vart dom kan komma ifrån? Ska dit med ett nytt värmepaket i helgen så då får vi se om det blir någon värme. Har nämligen bytt allt annat som termostat, värmeventil, vattenpump mm. Det är mycket enkelt att byta värmepaket, bort med ac panel, stereo, myntfack och fläktblåset sen en plastlucka och två rör bara. |
|
| Svarta plastbitar frän impelleen till vattenpumpen? | |
|
Låter som luft i systemet. Hur luftade du systemet? |
|
|
Cmalström, provade du att spola värmepaketet eller byter du direkt? har ni någon bild eller video där dem byter värmepaketet så vore jag mycket tacksam? Tomas: Jag hällde på överfullt med glykol och lossade luftningsskruven brevid och gasade över 4000 varm och fyllde kontinuerligt på med mer glykol. fick kanske i några cl till men inte mycket.... |
|
|
Ok. Låter rätt. Det är ett jättejobb att byta värmepaket. Hela instrumentbreddan ska ner och mycket annat. Man kan ju rensa det lite genom att stoppa in slang med vatten och låta vatten cirkulera lite. Men först kan man hälla i kylarrengöring i några dagar för att skit ska lossna lättare. |
|
|
Video! Jag är osäker men om jag minns rätt så behöver du koppla ur AC ledningar till värmepaketet. Räkna med att fylla på ac efter. Någon kanske kan bekräfta detta. |
|
|
Nu är jag i full gång, rivit ner det mesta som är "löst" i motorutrymmet. Tycker det ser konstigt ut med slangarna från ventilen till värmepaketet, någon som vet på rakarm vilken av de 2 slangarna som går från ventilen som ska till vilket rör på värmepaketet? (Hoppas dem sitter fel....) Tacksam för snabba svar nu :) |
|
|
Hej. Jag VET inte, men kanske denna skiss kan visa dig? Länk Kolla för säkerhets skull att jag valt rätt bil. Slå in din bils VIN och sök samma bild. /Lennart |
|
|
Först och främst tack för alla bra förslag! Resultat: Värme så det räcker och blir över. Fel 1: Ny smuts i värmeventilen (klegg i kylarvätskan trots att det byter för ca 8 månader sen) rengjorde och såg till att den var ställd öppen utan sladden i. Fel 2: Värmepaketet var inte direkt rent. Mycket slangar och jag rekommenderar er andra att använda kompressor. Då jag inte hade det så körde jag med kokande vatten och blåste i slangen manuellt så att säga. Efter ca 20 liter, skam den som ger sig så lossande en gröngul kocka. Höll på länge och fick tillslut fullt flöde! (spolade hela kylsystemet efter detta. Fel 3: Termometern i kupén var också trasig så den byttes. Hoppas detta hjälper någon annan. Lycka till! Hemma meck är värdelöst, men man är värd en öl när det är klart! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.