|
|
|
|---|---|
|
Tjena. När jag var påväg hem från jobbet igår så small det till och höger bakhjul låste sig helt och jag kunde inte köra fram, då la jag i backen och så klicka det till sen gick det att fortsätta köra, sen hände det flera gånger att det small till men det högg bara till lite dom gångerna. Då och då kommer ett ganska högt tickande ljud från höger sida när man kör framåt, som att nått slår mot varran, om man då lägger i backen och backar några meter så går det köra sen utan tickade ljud, det är som att det är nått löst höger bak, dom jag har pratat med tror att det har hänt nått med handbromsbackarna, nått har låssnat eller nått. Tror ni andra också på byte av handbromsbackar? Mvh William | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, håller med. Med största sannolikhet något med handbromsbackarna att göra. En fästskruv till handbromsbackarna lossnade på min E30 och det hördes tjutande och skrapande ljud ett bra tag. Men gick att köra. Man förstod var ljudet kom ifrån när man tog bort bromsskivan :-) Länk Händer även ibland att friktionsmaterialet släpper från själva skon och kärvar sig fast lite då och då. Skada på bromsskölden är inte ovanligt när detta händer (och ibland kan sönderrostade bromssköldar vara själva startskottet för hela händelseförloppet). Men vad som ska bytas kan du aldrig veta i förväg - du måste inspektera innan du ens börjar spekulera i det där. |
|
Hej, Det räcker nog inte med att bara byta backar. Hela mekanismen har antagligen brutits ned av rost, så du bör se till att ha i stort sett allt i beredskap när du börjar meka. För mig låter det i första hand som att diverse fjädrar har gett upp. Men det är nog bara att öppna och se efter. /Lennart |
|
| Tack för svar, när jag prövade backa ut idag så hörde och kände jag verkligen att nått var löst, det small till och studsade till.. sen kollade jag på bromsskölden och den har fått en jävla smäll på ett ställe, den är långt ifrån rund. | |
|
Jag har egentligen svårt att förstå hur bromsskölden, i vilket skick den än är, skulle kunna låsa fast hjulet. Ett väldigt oväsen, ja, men låsa? Nå, snart vet du. /Lennart |
|
| "Pinnarna" som håller backarna har lossnat, kanske pga rost på bromsskölden (sitter spår i dessa som "pinnarna" låses mot). Lossnar allt så far det runt där inne (fjädrar, expander osv) o kan i värsta fall låsahjulet helt, eller mer troligt som i TS fall, smäller till sen rullar det någorlunda igen. Handbromsen lär INTE fungera alls på den sidan det small till... | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hur som helst så måste ändåså hjul och bromsskiva bort. Då blir det uppenbart vad problemet är, skadans omfattning och vad som behöver inhandlas. Således kan trådskaparen se fram emot en lugn och skön helg med underbar och avkopplande mekande i höstsolen! Själv ska jag byta olja i diffen, ska försöka att inte spilla över hela mig så man stinker som ett ruttet ägg resten av lördagen :-) |
| Jag lyfter upp bilen imorgon och tittar på det! Jag skriver igen när jag har kollat på det, tack för all hjälp. Uppskattas verkligen! | |
| Tack för hjälpen alla! Handbromsbackarna är bytta och allt funkar som det ska. Ha en fortsatt trevlig helg! | |
|
Tack för återkopplingen! Vad hade hänt? Bromsbandet/-n släppt från ( en av) backarna? /Lennart |
|
| Båda skruvarna och fjädrarna som ska hålla backarna på plats hade släppt och båda Handbromsbackarna var helt lösa. | |
|
Tack igen! Även om problemet var "självklart", är det gôtt att få facit. :) /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.