|
|
|
|---|---|
|
Såg att BSR kör kampanj så blev bokning idag, nu på fredag är det dags. Deras steg 1 till min F11 530dX, skall bli riktigt intressant kikat en hel del videor på youtube på original och motsvarande steg 1 trim t.ex. PPK och andra steg 1 uppgraderingar. Skall bli intressant att se vad den går för! Kommer inom kort mäta nedan tider med GPS utrustning på en privat flygraka som jag kan hyra in mig på. Återkommer med första reaktion, tiderna och ev. video klipp. 0-100 0-200 100-200 100-150 80-120 Utöver det kan man få ut tider inom intervallen. Toppfartsspärren flyttas till 285 km/h men rakan är för kort får bli nästa Tyskland resa. | |
|
Spännande! kommer att följa detta. /M Mina bilar: Länk |
|
| Spärr vid 285 efter steg 1? Whats the point när den ändå aldrig kommer gå fortare än max 260-265 | |
|
Marin => Så tänkte jag också men den träffar toppfarten idag på sjuans växel av åtta med bilen original med en del kvar till varvstopp. Jag har testat det flertalet gånger i Tyskland under rätt långa sträckor med toppfart och fullastad och tre personer i bilen Så den har potential över 250km/h, 260-265 är jag övertygad att den fixar men når den inte 285km/h det är det bara larvigt från BSR är ju väl felaktig marknadsföring i så fall. Jag har sett att de höjer spärren olika på olika modeller så borde ju finnas en anledning annars kunde de satt samma på alla om det saknade substans. När jag kört 0-200 resorna får jag se hur mycket sträcka jag har kvar när jag stannat. Finns även en väg in till flygrakan man kan ta sats. Får se om jag vågar annars får det vänta till Tyskland. |
|
| Spärr vid 285 är bara larvigt av BSR. Kolla vad andra bilar med runt 300 hästkrafter klarar av. Min Panamera toppar strax under 260 med sina 310hk. För att nå 285 krävs minst 400 HK | |
|
Håller med att det låter osannolikt. Sedan Panamera kikade lite på specen och jämförde, tyngre än min, 0-100 tid lika med 52hk mindre på min men jag har bra mycket högre vrid (men sägs ju att effekt ger toppfart), sedan har jag inte kikat på luftmotstånd, Cw, och hur utväxlingen ser ut på högsta växeln. Men med tanke på att min träffar stoppet redan på sjunde växeln har den mer att ge än de 250 km/h original utan stopp gissar jag. Har du provat toppfarten på din, nyfiken vilken växel sätter det stopp och vilket varvtal? Sedan nöjer jag med mig 265 eller lite till räcker för att köra ifrån 250 spärrade bilar på autobahn de få gånger man kör där och någon ligger bakom och trycker :-). Sen gillar jag acceleration och inte köra fort/toppfart (helt onödigt när vi har våra hastighetsbegränsningar). Skall bli kul imorgon, hoppas bara allt går bra. Återkopplar imorgon med första intryck. |
|
|
Läs här om vridmoment och effekt Länk BTW, en orginal 530xd blir totalt förnedrad av en Panemera 4 när det kommer till prestanda. Har ägt/äger båda bilarna |
|
|
Marin => Nu handlar inte denna tråd om en jämförelse mellan 530dx och Panamera 310hk. Har inte kört en Panamera men har du mätt tider? Ibland kan upplevelsen vara större än tidsskillnad. BMWn maskerar prestanda väldigt bra. Upp till ca 140 km/h borde det vara rätt jämnt då effekt och motorkarakär gör inte lika stor skillnad sedan drar nog Panameran bra ifrån då BMWn blir seg efter det så totalprestandan är nog bättre med Panameran men förnedring tycker jag är lite väl att ta i. Se nedan tider: Panamera 310 hk 0-100 med PDK = 6,1 sek 0-160 = 14,8 sek Toppfart = 257km/h med PDK BMW F11 530d 258hk med Xdrive 0-100 = 6,2sek 0-160 = ca 15-16sek (jag har mätt min 100-150 original mellan 7,9-8,2sek med riktigt utrustning mäter aldrig mätare så inte helt orimligt) Toppfart = 245 km/h (med bra varv kvar på sjuan och åttans växel kvar men utväxling och motoreffekt kan ju göra att den inte orkar mer) För mig är inte det förnedring (få bilar på de lägre varvtal som förnedrat mig inte ens förarare med kepsen bak och fram vid rödljus). Sedan gjordes förbättring på varvtal och lunchcontrol så samma 258 motor på facelift 2014 då blev det 5,9sek till 100km/h och 248 i toppfart. Snart kommer info om min trimmade :-) |
|
|
Så där trimmad och klar, kunde naturligtvis inte hålla mig mät lite tider redan. Kommer uppdatera första posten efter detta inlägg. |
|
|
Gick inte att redigera första inlägg, går inte det? Möjligheten fanns inte i alla fall så här kommer det. Nu... Självklart blev det skillnad med nya mjukvaran, fortfarande känslan av original bara att bilen drar hårdare och känns mer vid varje växling upplever också den i normalläget (behöver inte hoppa till sportlägena lika ofta känns det som) både drar bättre och växlar bättre. Typiskt samma karaktär som fabrikstrim (dock aningen hårdare). Förhoppningsvis också då snällare mot hårdvaran med kvarvarande momentbegräsningar osv. än andra lite hårdare steg 1. Så till tiderna blev ganska många mätningar, svårast var 0-100, det var kallt och lite fuktigt samtidigt som jag inte gör "launch" varianten med automat mao jag stod på bromsen och flyttade högerfot till gasen så snabbt som möjligt men bilen börja smått rulla innan jag han ge full gas men ändå nöjd med 0-100 tiderna. Acceleration i fart => drar märkbart snabbare hastighetspekaren går mycket snabbare i intervallen. Och som ni kommer se med tiderna nedan tror jag BSR är lite försiktiga i alla siffror de anger, går i princip lika snabbt som de som anger ca 10hk mer. Nedan är ett medelvärde av de antal repor som står bredvid, vissa repor var snabbare andra långsammare. Alla gjordes med kickdown. 0-100 = 5,70 medelvärde av 22 repor 100-150 = 6,26 medelvärde av 4 repor 80-120 = 3,79 medelvärde av 20 repor Exempel på repa i medelvärdestiden för intervallet. 0-100 Hast Tid Sträcka 0 0 0 10 0,66 0,82 20 1,03 2,28 30 1,31 4,32 40 1,74 8,55 50 2,42 16,92 60 2,97 25,39 70 3,51 35,37 80 4,28 51,18 90 4,97 67,51 100 5,73 87,71 0-150 Hast Tid Sträcka 100 0 0 110 1 29,04 120 2,06 63,04 130 3,25 104,21 140 4,73 159,75 150 6,23 220,45 80-120 Hast Tid Sträcka 80 0 0 90 0,81 19,08 100 1,69 42,35 110 2,74 72,91 120 3,81 107,36 De högre hastigheterna kunde jag inte ta idag utan blir sannolikt nästa vecka. Då kommer jag vara där en längre stund och ta fler tider på de högre och kanske intervall i växlar och inte bara kickdown. Summa summarum är jag nöjd tom lite bättre tider än jag förväntat mig. |
|
| Ta det lugnt med lådan, 22 repor 0-100 med så mycket effekt är tufft för lådan även i högre farter.. Har fullt respekt för din intresse med mer hk och nm men det är bara en stark diesel thats it. | |
|
Catch_me: Tack för varningen men har kört både motorstarkare och svagare bilar i tjugo år nu och har ett motto som fungerat bra => bilar skall köras hårt anser att de mår mycket bättre av det men att köra hårt är INTE samma sak som att köra vårdslöst och det är just vårdslöst som är förödande för en bil och dess komponenter (kan lätt köra sönder en effektsvag bil). T.ex. segdrar jag aldrig på hög växel speciellt i backar eller tung lastad förstår inte varför folk är rädda för varvtal eller växla, gör aldrig rivstarter där däcken spinner, varmkör alltid, måste servas och byter både och olja och tändstift mm något tätare än intervall mm. T.ex. min SAAB haft den som ny, framhjulsdriven, manuell, helt orignial förutom fabrikstrimmad steg 1 haft den på bana senast 3år sedan ca 50 repor med ovan intervall (inkl. 0-100 som verkligen inte är snällt mot hårdvara och framhjulsdriven men man skall ju inte spinna iväg...) sedan dess kört tyskland med toppfart osv har nu gått ca 18000mil och både chassi och motor mår bra ("Ta i trä"). Har nog allt som allt gjort ca 130 repor på flygfält som jag mätt ej medräknat vardagskörning. Både SAAB'en och BMW har vissa säkerhetssystem speciellt från stillastående momentbegränsningen finns och på BMW märkte jag på grafer och varvtalet att den var mycket försiktig på ettan upp till ca 2000rpm och jag "launcha" som jag skrev med en fot inte broms+gas så den varva från tomgång och upp till ca 10km/h gick det sakta sedan tog det fart. Med launch control funktion hade jag varit mycket försiktigare när den ligger på ca 3000rpm och sedan sticker iväg från stilla stående (men den funktion saknar tidiga 530dx). "Ta i trä" har jag inte kört sönder något än och då kör jag som sagt hårt med mina bilar, säkert så kommer något hända bara för att jag skrivit detta nu lol. Det är inte ett intresse av mer effekt vill ha en bra hybrid, hade det varit effekt jag är ute efter hade jag köpt en M550d och steg 1 trimmat den till 420hk/800Nm, eller den billigare 535d med steg 1 som ger 381 hk/737Nm eller satt ett 370hk steg till min SAAB (som skjuter på nåt så in i ...). Naä ett steg 1 som ger en annan karaktär, lite sportigare och vassare än original passar mig bra. Annars är det en helt annan typ av bil man får köpa från start typ sportbil eller M bil eller så som är designad för de "extremare" effkterna från start. Däremot tycker jag om att veta vad mina bilar går för, dvs mäta, skaffa data osv! Drivmedlet förstår jag inte hur du menar, faktiskt min första diesel och gillar mer karaktären på en manuell, bensinmotor. Men behövde en snål, bekväm och rolig bil som man kan mata på i långsträckor då jag kör 2000-3000 mil per år nu. Btw angående diesel du vet säkert att Audi vunnit en del långlopp i supervagnsracingklassen bl.a. Le Mans med diesel motor. Gasa lugnt där ute! |
|
| Ok jag ger mig du verkar ha så har lugnat mig :) menar i get illa med diesel utan menade att den är så vridstark som den är. Ja har du intresse och tar hand om grejerna så det hålla förhoppningsvis. | |
|
Skapade en ny "ren" tråd för mätningar nu efter fler mätningar är gjorda inkl. högre hastighetsintervall Tråden heter "BSR trim 530dX F11 -12 automat med mätning / loggning tider" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.