AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.624

Bil dör plötsligt under färd och går ej att starta igen, 316Ti Compact -01

An
2
AndyB
316TI Compact -01
Jag har fått ett udda problem med med min BMW som gör att jag för tillfället ej kan köra den.

Det började för ungefär ett år sedan med att batterilampan under färd blinkade till i ungefär 1 sekund och exakt samtidigt som detta hände så "dog" motorn också i ca 1 sekund (varvmätaren går ner).
All el i bilen var fortfarande på och inget annat stördes.
Det var bara motorn som "hackade" till under denna sekund som batterilampan lös.
Efter 1 sekund så släppte det och allting var som vanligt igen (varvmätaren går upp igen).
Detta kunde hända närsomhelst, på motorväg, medan man skulle växla, om man bara rullade bilen utan växel.
Bilen brukade vara normalvarm när detta inträffade och detta fenomen kunde ske vid väldigt olika tillfällen. Det kunde ibland dröja 3 dagar innan det skedde igen och därefter kunde det dröja 2 veckor innan det skedde återigen.

Nu under senaste månaden har det dock blivit värre.
Fenomenet sker ungefär lika ofta som innan, men nu dör istället motorn helt och hållet när detta väl händer.
Dessutom så startar ofta inte bilen alls efter att detta har hänt (om man väl får igång bilen så lyser anti-sladd lampan konstant fram tills nästa gång bilen används).

Man kan dra igång tändningen och man hör att motorn försöker gå igång när man drar i nyckeln, men det gör den inte. Har suttit i ungefär 15 minuter en gång och försökt att få igång bilen efter att detta hände sista gången jag körde den.
Väntar man ett tag (jag har fått igång bilen dagen efter igen) så går det att starta upp den som vanligt igen.

Har läst av bilen efter felkoder, men inga felkoder finns.

Bilen går i övrigt helt utan problem. Inga missljud, går ej ojämt, startar varje gång utan problem.

Bilen har gått ca 7000mil och är en -01a BMW 316TI Compact.

Har tagit en kort video på när jag försöker starta bilen efter att detta hände sista gången: Länk
Mät volt över polerna med bilen avstängd och igång den ska ladda nästan 14 volt eller mer.
Hej,

Som delorian skriver, kan ett svagt batteri eller dito generator ge mycket spök. Men samtidigt får jag vibbar om vevaxelsensorn.

I nedanstående länk hade en forumdeltagare ganska exakt samma symptom från sin bil som du. Vevaxelsensorerna - ja, dussinbilarna har två st ;) - ansågs av BMW ibland inte ge felkoder. Så de byttes, dock utan resultat. Till slut visade sig felet komma från en ofullständigt intryckt kontaktstycke...

Men poängen här är att bilens uppförande skulle kunna ha med vevaxelsensorn att göra, men att den inte nödvändigtvis sätter en felkod.

Länk

/Lennart
Det kan vara så att du har en dålig jord.
An
2
AndyB
316TI Compact -01
tack för svar. ska kolla dessa saker och återkommer med resultat.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag är en i kören som spontant får vevaxelgivar-vibbar också.

MEN - när jag ser miltalet i videon, den har inte gått ens 7000 mil än eller?
På min 316Ti bytte jag vevaxelgivaren vid pass 15.000 mil. Det låter lite tidigt att den skulle packat på Andys bil. Inget är omöjligt iof. Men jag skulle börjat med kolla jord o spänning, batteriets kondition etc.

/Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.