AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
328

Minsta bränslemängd för start?

Igår när jag skulle köra till träningen hade bilen lite problem att starta. Jag hade kört 62,5 mil sedan bilen fulltankats (80 L). (Brukar ligga mellan 1,18-1,24 L/mil i bränsleförbrukning). Lampan hade lyst ett tag så jag visste jag nu låg på gränsen… Den startade dock efter ett par försök och jag klarade mig bort till träningslokalen, 3 km bort. Då jag hade lite bråttom dit chansade jag på att jag skulle klara ännu en start… för att sedan ta mig till en mack och tanka… men det gjorde jag inte.. Bilen stod parkerad, lutad lite i “vänsterlut” mot förarsidan. Fixade en 5-litersdunk och fyllde på men bilen startade inte nu heller. Fick hjälp av en kompis att putta bilen för att kunna svänga och åka ner för backen. Bilen startade lyckligtvis efter några vrid med nyckeln och jag kunde ta mig till en mack. Tankade sedan bilen full, bilen startade direkt och jag kunde rulla hemåt. Borde det inte vara något fel i och med att bilen inte startade efter 5-L-dunken? Kan det vara tändstiften som behöver bytas? Det lyser ingen servicelampa i alla fall.

Tacksam för kommentarer!

/Andreas
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det är troligtvis bränslepumpen som är dålig. Eller så sitter bränslefiltret igen med slam. Har som vana att undvika att köra bilen med tom tank, eftersom all skräp och jox samlas i botten på tanken. Om pumpen får suga i sig det så kan den gå sönder och bränslefiltret sätter igen sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.