AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.786

Köpråd 1 serie 2016

Hej!
Är intresserad av att köpa min första BMW 1 serie och kollar på modeller ifrån MY2016, lätt begangad bil med ett par tusen mil på mätaren. Budget 160-200 k.

Vågar man satsa på en diesel i dessa tider? Eller bör man välja bensin?

Några bilar jag har fastnat för är dessa:
Länk
Länk
Länk

Vad ska man tänka på och är det rimliga priser som begärs för dessa tre?
Vilken av dessa hade ni valt som sitter inne med massa erfarenhet och tips?

Tack på förhand!
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Verkar som du specifikt är ute efter en bil med manuell låda? Annars är ju BMW:s automatlåda helt fantastisk, inte minst till dieselmotorerna.
Jo jag vet att de lådarna är fina :) så kan även tänka mig en bil med automat men tycker det är svårt att hitta bilar till det priset jag söker och med rätt utrustning.

Tar tacksamt emot tips ifall ni hittar mina F20 med automat också!
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag hade inte köpt diesel idag.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
En begagnad diesel med Euro 6 som det här handlar om bör väl inte vara någon större risk med. Så länge trådskaparen inte bor i Gamla stan :-)
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Tycker nog man kan köpa diesel utan ångest fortfarande. Men för mig är ändå bensin en självklarhet, delvis för att jag mest kör korta sträckor. Vad har du för körmönster?
Skulle väl säga att mitt körmönster är ganska Svensson, pendlar 20 km enkel väg till jobb, 70-90 vägar. Lite längre turer på helger och ibland lite längre reser i tjänsten. Brukar snitta 2000 mil/år.
Varför inte en 3-cylindrig 118i? Hade en sådan innan, en trevlig bil med lagom prestanda och bra bränsleekonomi, särskilt i stadskörning. Dessutom låter den rätt trevligt på höga varv.
Skulle inte avråda från att köpa en Euro 6 diesel. Dock kanske dessa mindre bilar är mer känsliga än t.ex. 3/5 serie? Och speciellt om du skall ha bilen ett par år som jag antar?

Du kommer bara spara ett par tusen per år i bränslekostnad mot t.ex. en 118i, lite av det äts upp av högre fordonsskatt på dieselbilarna dessutom.

Jag kan som Kristoffer_L också rekommendera en 118i, har kvar min själv!
Hade personligen letar efter M-sport och gärna Harman/Kardon då det är dealbreakers för just mig.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag hade inte varit speciellt rädd för att köpa en diesel i dagsläget. Jag tror inte BMW:s dieslar kommer vara särskilt svårsålda i framtiden. Även om myndigheterna skulle smälla på med "kväveoxidutsläppsbaserade tilläggsavgifte" på fordonsskatten så vet vi ju att BMW ju är ett av de få märken som visat sig ha utsläpp som ligger i linje med deklarationen.

Jag hade lätt köpt en diesel med dina körbehov, dels för att den drar mindre men framförallt för att den är roligare att köra än en motsvarande med mindre bensinmotor.

Av de visade bilarna hade jag lätt tagit den estorilblå. Klassisk bmw-färg, kommer alltid vara lättsåld. ALLA kommer säga "vilken snygg bil du har" vilket kommer göra dig sjukt nöjd. Dessutom har den xDrive, vilket är sjukt roligt i snö när man vill sladda runt.
Tack för alla svar och synpunkter.
Låter som att en diesel kan vara helt ok trots allt då. Kommer inte köra många meter i Gamla stan ;)

Om man jämför en 118i med 116d och 118d.
Vad skulle ni säga är resp motors fördelar och nackdelar?
Har förstått att 118i är trecylindrig och har färre hk jämfört med en 118d.
Är samtliga motorer EURO6 klassade?

Jag gillar också Estoril blå, känns häftigare än en vit M-sport som den finns massor av ute på vägarna även om de är snygga också!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Att jämföra en 118d med en 118i? Ja, 118d är roligare att köra och drar mindre. Behövs det fler jämförelser?
Den tredje bilen, den estorilblåa 118d xDrive M-Sport verkar klart vettigast.

Den röda skinnklädeln i den första går helt bort för mig oavsett motoralternativ.

Ja dieselmotorerna i 116d, 118d och 120d är Euro6.

Personligen föredrar jag diesel, så länge vi inte pratar bensinsexa.

118d har en trevlig karaktär med bra vrid och xDrive är plus på vintern.
Det skiljer max en halv sekund mellan 0-100 km/h tiderna mellan 118d Xdrive och 118i och cirka 100nm. Du kommer med diesel spara ett par tusenlappar per år i bränslekostnad mot bensin med 2000 mil. Dieslarna bör dock vara dyrare i inköp och skatt vilket gör att din totalkostnad antagligen blir dyrare med diesel ändå!

Visst 118d har mer vrid vid låga varv, men en varvvillig bensinmotor med skönt ljud tycker jag är ”roligare”. Att Xdrive skulle vara ”roligare” än ren bakhjulsdrift på vintern känns inte riktigt rätt heller?

TS, provkör och räkna ut din totalkostnad så vet du nog själv sedan!
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Håller med anting !
Jag föredrar diesel! Efter att enbart ha ägt bensinare tidigare har de två senaste blivit just diesel. Jag gillar inte att "tokvarva" därför nyttjar jag bilens vridmoment och effekt bättre med dieseln. Hade tidigare en gammal Toyota som pendlarbil med runt 120hk, den upplevdes som väldigt trött. Var lite osäker när vi nu skulle köpa en snål pendlarbil år frun men dieseln med motsvarande effekt upplevs klart piggare. Nu är ju säkerligen en modern BMW bättre på alla sätt men just karaktären skiljer sig ändå. Skatten för småbilar med låg effekt (oavsett bränsle) brukar vara låg så jag tror skillnaden är liten. Däremot lär du märka den lägre bränsleförbrukningen.

I slutändan är det tycke o smak, provkör och se vad som passar dig bäst, ändå en ganska stor affär.
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Tycke o smak vad man föredrar. Jag ratade diesel när jag provkörde F20 första gången men mest för prislappen. När en av få bensinare på marknaden dök upp blev jag helt såld efter en provtur och nu har bilen rullat 9000 mil. Jag har kört ett antal F20 och tycker att alla motorer utom 116d är helt Okey. M-chassie gör faktiskt en hel del för körkänslan både när det svänger och för riktningsstabilitet i motorvägfart.
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Glömde.. Den estorilblåa ser väldigt bra ut med fin utrustning och drivlina.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.