AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
18.531

Nya X3 - 2018

Sida 2 av 5
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Provade såväl 20d som 30d i helgen. Väldigt trevlig bil, särskilt med sexan. Men man skulle vilja pröva en bensinare också. Misstänker att bilen blir ännu trevligare då även om diesel passar biltypen väldigt bra. Det man särskilt slås av är hur tyst den är och det fina materialvalet.
be
113
begell
X3 30e -20
Dörrhandtagen kändes annorlunda, vi försökte fråga en säljare om det fanns någon teknisk förklaring men hen visste inget. Tyvärr så går det fortfarande att klämma pekfingret i framkanten på handtaget, jag är van vid den gamla men en 'förstagångöppnade' nöp sig direkt i pekfingret!
Var förbi BMW idag och provsatt och klämde på nya X3:an. Klart lyxigare än gamla X3 men fortfarande lite pappig känsla i paneler jämfört med G3x. Gav mig tyvärr ingen vill-ha känsla alls, inte som när jag köpte förra F25 för snart 7 år sedan, även om den nya är bättre på allt.

Hallbilen de hade inne var en 20d innovation edition med lite extra lull-lull för det facila priset av 707kkr. Nej tack, finns andra bilar i det segmentet jag hellre väljer för det priset.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Ny och fräsch X3 mot gammal och beprövad X5 (om man hoppas på lite extra rea sista halvåret av f15)? Har inte klämt på nya X3 än men varje gång jag klämmer på X5 infinner sig vill-ha-känslan.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Ser fram emot denna, har en provkörning bokad på onsdag (15/11) men priset springer iväg rätt snabbt. Och då tittar jag ändå bara på en 20d men känns omöjligt att komma under 500k ändå efter BMWCS-rabatten :-(
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Blev uppringd av BMW som ville att jag skulle provköra nya X3:an, erbjöd "utkörning till arbetsplats". Är det något nytt? Bilia som ÅF. Men 700 000 för en 20d, jisses!
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Gått och blivit lite sugen, byggde en med liknande utrustning som vår femma, hamnade på ca 600k (MSport, Skinn, HK, Nav, Drag, Panormara, etc). Vilket i min värd är ganska så mycket pengar. Räknar man med ca 8% i rabatt så kanske man landar på 550k. Roade mig också att bygga en XC60 med liknande utrustning, nu har väl Volvon lite mer standard och mer i sina paket. D4 190hk hamnade på 550, vilket är helt galet för en Volvo.
Acey: Som privatperson eller för företag?

Bilia har varit här och lämnat nycklar till nya modeller men då främst för att ragga tjänstebilsköpare.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag har köpt bil både privat och på bolag hos Bilia så jag uppfattade inte riktigt hur det var. Men eftersom jag är ensam i mitt bolag så känns det som ett ganska tidskrävande sätt att sälja bil på :)

Var och provade nya X3:an idag. Tycker mer den känns som evolution än revolution ärligt talat. Visst inredningen var mycket snyggare och baksätet mer ombonat, men den pappiga plasten längst ned på dörrarna är kvar. Tyckte inte alls den kändes större i baksätet än F25. Snarare tvärtom.
Upplevde som att den gick tystare än min F25:a, dock rullade provkörningsbilen på friktionsdäck så det måste nog till en provkörning på sommardäck för att se hur tyst den verkligen är. Dock var motorljudet klart bättre dämpat. Den var absolut inte sämre på något än F25, men kanske inte så enormt mycket bättre heller. Fick i alla fall inget enormt ha-begär.
Detta citat från Jeremy Clarkson skrivet om nya 5-serien (Länk summerar ganska bra hur jag känner om nya X3:an jämfört med F25:

"If I’d been in charge at BMW when that car (F10) was launched, I’d have asked everyone in the research and development department to go on holiday for ever because their work was done. The car, as an entity, had been perfected. And there were no more worlds to conquer.
However, the world doesn’t work like that. The world demands change. So BMW was forced to come up with a new model that would, somehow, have to be even better . To try to achieve this, in a car that’s still propelled down the road by the age old principle of suck, squeeze, bang, blow, BMW turned to its laptop department, instructing it to fit the new model with all the electronic whizz bangs that had been invented since the previous model was on the drawing board."

Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Nu har jag också provkört nya X3 och är inte helt övertygad. För liten skillnad mot min 2013 version. Vill ha känslan mycket svag. Trist efter att ha varit med om IAA premiären och verkligen sett fram emot att få provköra den. Men vilka är alternativen? GLC, XC60, Q5... nä, ingen "vill ha känsla" när jag tänker efter :(
Tycker de intressantaste alternativen till X3:an just nu är Alfa Stelvio och Jaguar F-pace. Tyvärr sitter jag inte bra i någon av dem, dessutom är ju inget av märkena känt för sin driftsäkerhet...
Jag tycker faktiskt XC60 är den bil som lockar mest i segmentet just nu och hade blivit mitt val om det vore nybil.
Fast jag hade nog allra helst köpt en lättare begagnad Macan S/Turbo...för 600-700kkr får man en riktigt fin sådan. Och med 6-cylindrar dessutom!
"Jag tycker faktiskt XC60 är den bil som lockar mest i segmentet just nu och hade blivit mitt val om det vore nybil."

XC60 har riktigt fina stolar och går också mycket tyst. Tyckte dock den krängde lite väl mycket i kurvorna när jag provade den.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Igår hade jag förmånen att prova nya X3an under 90 min.

Vi tycker G31 har för dåligt benutrymme bak och där kändes X3an bättre, bredden upplevs dock bättre i G31. Bagageutrymmet var över förväntan.

Demobilen hade sportratt i läder och den tyckte jag inte om. Trodde den skulle räcka men en M ratt känns given. Likaså interiören tyckte jag kändes plastig med en X-line med de svarta högblanka listerna. Provsatt en M Sport och den kändes bättre.

Känns mer som att dagens bilar handlar mer om vad man skickar med för teknik, när man gick från E83 till F25 så var det ju stor skillnad, inte samma steg till denna.

Sen känns prissättningen weird, en G31a känns betydligt mer premium och när en 20d där man inte kryssat i allt man vill ha och efter schysst rabatt ändå hamnar över halvmiljonen ja då måste jag fundera lite mer.

Är folk desperata efter bil? En bruksbil med svagaste motorn går in på 447k, undrar hur länge det tar innan det kommer en "Connected edition" eller liknande typ som det finns för G31. 440k med Navi professional känns helt ok...
Stenback: Får mig att tänka på Leif Östlings "...och vad f-n får jag??" :-)
När jag köpte min F25 vid lanseringen 2011 startade den på 375kkr om jag minns rätt. Något mer som ingår i de där 447? Automat?

Det kommer säkert en business edition eller liknande, konkurrensen är ju stenhård i segmentet. Så om man tänder på modellen och vill köpa bör man nog vänta ett par månader.

Är verkligen nya XC60 svajjig??
Nja, svajig skulle jag inte kalla den, men den kränger ganska tydligt i kurvorna. Tycker V90 CC var roligare att köra.
XC60:

V90CC:

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Kristoffer_L: Haha, ja men typ =). Det ingår automat men t.ex. LED-strålkastare som jag kan tycka borde vara standard 2018 ingår inte. Man får väl med PDC fram+bak och elbaklucka i alla fall.
Men det är väl så att vill man vara först så får man betala en premie för denna. Minns jag rätt så tog det bara någon månad innan G3x kom som en förmånligare "edition".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.