AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.120

Kylarvätska e91 2008 vilken?

Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Hej! Hur vet man vilken sorts kylarvätska som passar i bilen? Sambon är ute och kör med bilen och är en bit ifrån hemmet i detta nu. Hon har fått en gul varningslampa för låg kylarvätskenivå, men vi vet inte vilken vi skall köpa? Är det etylenglykol? Eller är det propylenglykol? Sånt här måste väl gå att köpa på macken eller måste man ha det som säljs av BMW själva?
Har läst lite här Länk men det är klart man inte kan veta vilken glykol som är i systemet nu eftersom alla färgar olika. Skall självklart blandas 50/50.

Tack!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eftersom jag knåpade ihop den där sidan så borde jag försöka ge mig på ett användbart svart :-)

Med största sannolikhet har du original BMW-kylarvätska i systemet. Om inte någon reparation gjorts på kylsystemet så är det nästan garanterat du har original BMW-kylartvätska. Om reparationer gjorts på kylsystem och det gjordes på auktoriserad BMW-verkstad så ska du även då ha fått original BMW-kylarvästska i systemet. På andra verkstäder är det däremot lite si och så med det där...

Absolut enklast är att pipa förbi en BMW-återförsäljare och rycka åt sig en flaska där - går på någon minut. Om kranvattnet är hårt (mycket mineraler) så köp en flaska batterivatten på Biltema eller valfri mack.

Annars finns Castrol Antifreeze NF på tex Mekonomen, denna har dock inte lång livslängd men är blandningsbar med original BMW-kylarvätska (enligt lista från BMW). Men en halvliter av denna och en halvliter vatten gör inte någon vansinnigt stor skillnad på livslängden på rostskyddet. Då är det mycket värre att blanda två kylarvätskor som inte passar med varandra.

Ett annat alternativ är att hälla på enbart batterivatten (eller mjukt kranvatten). Man går dock lite ifrån 50/50 blandningen vilket är ett designval när det kommer till värmeöverföring, kokpunkt och förhindrande av kavitation (och många andra faktorer). En liter rent vatten kommer ju inte att störa 50/50 balansen så mycket vansinnigt mycket, så inte en kritisk faktor på så sätt.
Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Ja där ser man! Så typ okq8 färdigblandad som är baserad på etylenglykol är dåligt? Det är sambon som är ute och far så har ingen tillgång till bilen. Annars kanske hon kan få tag i castrolen. Finns det ingen som är bra/ok som finns på mackarna?

Jag har jämfört typ dussintalet produktblad och säkerhetsblad på förmiddagen. Vissa har sodium och vissa potassium. Man vill ju inte slänga i en glykol som är kompatibel med originalet men som kanske har fel tillsatser?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Allt är baserat på etylenglykol.

Det som skiljer sig är rostskyddsadditivpaketen. Där finns flera olika konkurrande teknologer:
IAT = Inorganic Additive Technology
OAT = Organic Acid Technology
HOAT = Hybrid OAT
Si-OAT = Lobrid OAT

Olika motorer och dess komponenter är designade för olika kylarvätskor. Dessutom är det mycket olämpligt att blanda teknologier. I de flesta fall händer inget allvarligt (förutom att framförallt rostskyddet inte fungerar som det är tänkt), men ibland kan det gå riktigt illa.

Finns det ingen BMW återförsäljare i närheten? Mekonomen finns lite överallt, sikta på en Castrol Antifreeze NF isåfall. Om inte något av detta finns, så undrar jag var sambon befinner sig :-)
Isåfall så får ni ta en kylarvätska på en mack, men då ska ni välja en som INTE är "longlife" för det är 99% sannolikhet att det är av typen OAT och BMW använder sig av HOAT. Välj då en helt vanlig icke-longlife etylenbaserad glykol.
Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Ja precis. Nu fattar jag lite mer. Tack för hjälpen! Att det inte ska vara OAT är jag med på. Det var därför jag försökte jämföra säkerhetsskyddsbladen för att se beståndsdelarna och på så sätt kunna ta en som är så lik BMWs som möjligt.
Pa
51
PapaWhiskey
320i E91 LCI -09
Det där med CASTROL. Den heter väl radicool numera? Bara för att vara övertydlig. Dessutom verkar det finnas en premium grön och en som är blå

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Faktiskt inte helt lätt att se vad det är enbart från databladen.

Jo, du har helt rätt - den heter Radicool NF.
Det gamla namnet sitter fastbränt där inne i klotet :-)

Finns fyra Radicooler
Radicool
Radicool NF
Radicool SF
Radicool Si-OAT

Det är Radicool NF du ska ha.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Enklast är att bara toppa upp med vatten eller använda universalglykol (vit oftast) om man inte vet vilken typ som är i systemet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ho
49
hottentott
525i E61 2004 touring
Lånar tråden lite. Har en e61 2004 va tvungen mecka bort bwhållaren för kylarvätska. Allt åkte ur färgen va röd. Funkar okq8 färdigblandade. Finns fortfarande kvar i slangarna. Måste jag tömma ut den gamla som är ett halvår ca?

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur mycket kylarvätska tömdes ur och hur mycket rymmer systemet?

Om det bara var kylarvätskan i expansionskärlet som tömdes ur så är det ju en del kylarvätska kvar.

I så fall rekommenderar jag att dränera och spola ut så mycket det går av resten (röd färg är ofta en typ av OAT kylarglykol och kan i sällsynta fall ge fällningar/skiktningar om det blandas med andra typer, HOAT brukar inte vara lika känslig).

Det är inte hur gammal kylarvätskan är som spelar nog roll här, det är vilken typ det är.

Till en bil med denna årsmodell är det inte lika "känsligt" med val av kylarvätska (men med nyare modeller så är det mer känsligt med rätt kylarvätska).

Så just i det här specifika fallet så fungerar det med den kylarvätskan du länkar till (det är en helt vanlig standard etylenbaserad glykol med kort livslängd på sitt rostskydd - som alla dessa enklare glykoler har).

Om du väljer att använda denna så måste du byta kylarvätskan oftare! Du kan INTE gå efter rekommendationen som finns till din bil (som troligtvis är "lifetime"). Denna typ av kylarvätska ska bytas vartannat år!
ho
49
hottentott
525i E61 2004 touring
Jag tror det rymmer 3 liter. Tömde behållaren och det i slangen åkte ur. Det va röd vätska i vilken vet jag ej men behövde köra så köpte den blå glykomen från okq8 hällde i 2 liter, verkar rymma ca 1 till. Kan jag köra några mil eller är det en dålig ide? På tisdag ska jag tömma allt och köpa nytt från bmw så det blir rätt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, hela systemet som sådant rymmer i runda slängar runt 8.5 liter.

Nejdå, ingen fara att köra då du ändåså ska byta allt nästa vecka (och just den "vanliga" typen av kylvarvätskan du köpte brukar aldrig skapa några omedelbara märkliga kemiska reaktioner med andra typer av kylarvätskor - det är främst när man blandar varianter av OAT/HOAT som det kan uppstå märkligheter).

Så när du byter, planera att dränera så mycket som möjligt ur systemet. Det betyder att lossa på nedre kylarslangar och även dräneringspluggen på blocket (skaffa ny packningsring) och öppna upp ventilerna in till värmepaketet (bör räcka med att dra upp värmen till max men då de är antagligen är elektrisk styrda så behöver du nog ha nyckeln tillslagen för att något ska hända). Spola igenom systemet lite snabbt med någon dunk eller dunkar fyllda med vanligt vatten. Sätt tillbaka blockets dräneringsplugg lite löst i gängorna (räcker med att det sitter i hålet - du behöver inte dra åt) och sätt temporärt tillbaka kylarslangarna - fyll upp systemet med vanligt vatten igen - dränera nu så mycket du kan igen - kläm gärna på lite kylarslangar för att få ut lite extra. Nu kan du montera ihop alltihopa - det där brukar räcka då man fått ut det mesta ur systemet.

Om vattnet du tänker använda att blanda kylarvätskan med är väldigt hårt (betyder att det finns höga halter av mineraler i vattnet och det vill man inte ha i sitt kylsystem) så köp en dunk med 4L batterivatten på Biltema och blanda ut kylarvätskan med detta.

Självklart fungerar det att fylla på med den kylarvätskan du köpte på OKQ8, men den har en kort livslängd (2 år). Och det är nog billigare att köpa longlife-kylarvätskan från BMW än denna från OKQ8, dessutom får du mycket längre livslängd (BMW säger lifetime men jag säger runt 10 år).

Och då vet du med säkerhet vad för typ av kylarvätska det är i bilen (och eventuella verkstäder som stöter på bilen och inte vet men gissar kommer troligtvis att gissa på någon BMW-kompatibel historia och då kommer de att gissa rätt) :-)

ho
49
hottentott
525i E61 2004 touring
Perfekt, har läst mycket om glykol och alla säger olika om samma saker.Detta hjälpte mig en hel del. Tack för din tid att svara, mycket vänligt. Får bli en printscreen på detta 😊
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.